نسخه چاپی

كنسرت نوازنده مطرح هندی در تهران برگزار می‌شود

عکس خبري -كنسرت نوازنده مطرح هندي در تهران برگزار مي‌شود

استاد شاهد پرویزخان، نوازنده مطرح هندی در تهران كنسرت خود را برگزار می كند.

به گزارش نما به نقل از عصرایران، استاد شاهد پرویزخان Ustad Shahid Parvez Khan متولد ۱۹۵۸ در مومبای هند، یکی از بزرگترین نوازندگان سیتار نسل خود و شاگرد استاد عزیزخان از اساتید موسیقی سنتی هندی است.

خانواده او متعلق به خاندان موسیقی دان بزرگ، استاد عماد خان بنیانگذار مکتب «عمادخانی» یا مکتب ایتاوا Etawah gharana (شهر کوچکی در شمال هند، نزدیک شهر آگرا که استاد در آنجا زندگی می کرد) بودند. این مکتب شامل نوازندگی سیتار ( معروفترین ابزار موسیقی هندی ) و سوربار Surbahar ( نوعی سیتار ) می شود.

او در سه سالگی شروع به آموزش های طبلا و آواز کرد و در چهار سالگی به سیتار روی آورد.

شاهد پرویز در تمام جشنواره های بزرگ موسیقی در هند و در خارج از کشور از جمله جشنواره های هندی که در ایالات متحده، اروپا، اتحاد جماهیر شوروی، کانادا، آفریقا، استرالیا و خاور میانه برگزار شده شرکت داشته و با سوابق بی شمار اجرایی و ضبط آثار صوتی و تصویری و دریافت جوایز و تقدیرنامه های متعدد در هند و سراسر جهان، به عنوان یکی از بهترین نوازندگان سیتار حال حاضر به رسمیت شناخته شده است.

ساز او سیتار از سازهای زهی زخمه‌ای موسیقی هندی است که دسته‌ای بلند و کشیده و کاسه‌ای به شکل گلابی دارد. این ساز هفت سیم اصلی و ۱۱ یا ۱۳ سیم تشدید (یا همراه) دارد که در زیر سیم‌های اصلی بسته می‌شود و با مضرابی فلزی نواخته می‌شود.

«راوی شانکار» و «ولایت‌خان» نیز از نوازندگان مشهور این ساز هستند. این نوازنده ۲۲ دی ماه در تالار رودکی روی صحنه می رود. علاقه مندان برای تهیه بلیت این رویداد می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...