نسخه چاپی

عضو سابق هیئت مدیره شركت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با نما مطرح كرد:

شرط گذاری فرصت طلبانه غرب برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

عکس خبري -شرط گذاري فرصت طلبانه غرب براي  سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي ايران

محمدحسن پیوندی گفت :وقتی خارجی ها منابع فاینانس را برای ما تعریف می كنند انتظار این را دارند كه بخشی از خرید ها را از كارخانه های آنها انجام بدهیم كه این مسئله مغایر با توسعه صنایع داخلی است

محمدحسن پیوندی مدیرعامل هلدینگ تاپیکو در حاشیه همایش ملی چشم انداز صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت: صنعت پتروشیمی یکی از ستونهای اصلی اقتصاد کشور است نسبت به سایر صنایع،بدلیل دارا بودن منابع مایع هیدروکربنی و گازی و منابع خوراک ها منحصربفرد که صنعت پتروشیمی در اختیار دارد و در دنیا بی نظیر است.
با اجرای اصل 44 قانون اساسی دیگر توسعه صنعت پتروشیمی در کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و ما به عنوان یکی از بخش های اقتصادی کشور در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری در بخش پتروشیمی کشور فعال هستیم.
عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود : در کشور اندک اندک صنعت پتروشیمی جایگزین ارزی آوری نفت خام می شود ،و الان این صنعت است که تاثیر مهمی بر روی مسائل ارزی و اقتصاد کشور دارد تلاش ما این است هر چقدر می توانیم زنجیره تولید را ادامه بدهیم ،و با استفاده از دانش فنی روز بتوانیم زمینه توسعه صنایع پایین دستی را فراهم کنیم.
معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درباره اینکه آیا سرمایه گذاری چشمگیر خارجی در صنعت پتروشیمی پس از توافق برجام انجام شده است تصریح کرد :منابع مالی خارجی قدیم ترها عادت داشتند به ضمانت های دولتی این یکی از مشکلات امروز ما است که باید حل شود ، در گذشته آنچه که منابع خارجی به صورت غیر مستقیم یعنی فاینانس وارد کشور شده یک تضمین سنگینی را از دولت می خواستند،اما با رشد صنعت پتروشیمی شرایطی پیش آمد که این صنعت نیازی به تضمین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ، نفت نداشت بلکه همین محصولات شرکت ملی پتروشیمی تضمین کننده بازپرداخت وام های خارجی بود .
مشکلات برجام در حضور مستمر و قطعی سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی بی تاثیر نیست و در حال حاضر با خصوصی شدن صنعت پتروشیمی و متفرق شدن این صنعت به شکل هلدینگ ها و شرکتهای مختلف، بنیاد تامین کننده فاینانس خارجی هنوز توجه شان به یک تضمین بزرگ دولتی است ما باید به این نکته توجه کنیم که با تجمع داشته ها در بخش خصوصی بتوانیم موجودیت سنگینی که در بخش خصوصی وجود دارد را جایگزین تضمینهای دولتی کنیم .
امیدواریم طرف مقابل هم به تعهدات خود طبق برجام عمل کنند تا صنعت پتروشیمی بتواند از منابع فاینانس خارجی برای توسعه بخصوص در صنایع بالا دست استفاده کند.
باید حتما سرمایه گذاران خارجی در پروژه ها حضور پیدا کنند چرا که پروژه های خیلی بزرگ و مگا ظرفیتی بدون استفاده از فاینانس خارجی امکان پذیر نیست ، چون آنها بهره خیلی کمتری نسبت به منابع داخلی برای آنها مهم است که کارخانه های آنها بچرخد آنها دنبال این نیستند که هر روز برای خودشان توسعه ایجاد کنند .
مدیرعامل تاپیکو خاطرنشان کرد : وقتی خارجی ها منابع فاینانس را برای ما تعریف می کنند انتظار این را دارند که بخشی از خرید ها را از کارخانه های آنها انجام بدهیم با توجه به اینکه ما در کشور می خواهیم صنایع و کارخانه های خودمان رشد کند و سهم زیادی در تامین طرحها داشته باشند یک تعادلی باید در این رایزنی ها شکل بگیرد که ما هم بتوانیم از منابع داخلی استفاده کنیم و هم توسعه صنایع داخلی را رقم بزنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در حاشیه همایش ملی صنعت پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران 64 میلیون تن در سال است ، تا 5 سال آینده ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن در سال رسیده و این رقم تا 10 سال آینده به 140 میلیون تن در سال برسد.مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت :بخشی از تفاهم نامه ها با سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی فعال شده طرف مقابل در حال بررسی برآورد فنی و اقتصادی طرح های خودشان هستند.
مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با نما ،درباره میزان حضور سرمایه گذران خارجی در صنعت پتروشیمی کشور گفت : در تمام این سمینارهای که برگزار شد با حضور سرمایه گذاران خارجی و همین شرکتهای که به وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی ایران مراجعه می کنند این موضوع را نشان می دهد که ایران یکی از قطب های مهم صنعت پتروشیمی خواهد بود.
بعد از برجام سرمایه گذاران مطرح و به نام در صنعت پتروشیمی کشور فعال شدند ما تفاهم نامه های را با سرمایه گذاران خارجی منعقد کردیم و الان بخشی از تفاهم نامه ها فعال شده شرکتهای خارجی در حال بررسی برآورد فنی و اقتصادی طرح های خودشان هستند که تصمیم گیری کنند چه حجمی را در کشور و بر روی چه طرح های سرمایه گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص تصویب تمدید تحریم‌های ایران در آمریکا و تاثیر آن بر صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده و آنها را تمدید کرده است تحریم‌هایی بوده که از ابتدا علیه کشورمان مطرح بوده اما تحریم‌هایی که طبق برجام برداشته شده تحریم‌های ثانویه بوده و قاعدتاً تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا نباید تاثیری بر روند سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه صنعت پتروشیمی ایران داشته باشد.
به گفته این مقام مسؤول ایران انتظار دارد همانگونه که خود به تمامی توافق‌ها بین‌المللی پایبند است کشورهای دیگر نیز به توافق‌های خود با ایران پایبند باشند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...