نسخه چاپی

سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما بررسی كرد:

توافقی كه باز هم بی نتیجه ماند/ وابستگی گازی كشور باید از بین برود

عکس خبري -توافقي که باز هم بي نتيجه ماند/ وابستگي گازي کشور بايد از بين برود

این كشور در زمستان و در اوج سرما، ناگهان اقدام به این كار خارج از عرف می كند تا با فشار از ما باج خواهی كند. این ثابت می كند در قبال این كشور مسائلی چون حسن همجواری، تعامل و گفت و گو معنا ندارد و ما باید همین مقدار جزئی كه به این كشور وابسته هستیم را از بین ببریم.

در چند و چون دلائل بدعهدی ترکمنستان دربستن شیر گاز این کشور به سمت ایران، مسائل زیادی مطرح است، اما مهمترین آن تحلیلی است که یک کارشناس روس بیان داشت و آن اعمال نفوذ عربستان در هیات حاکمه ترکمنستان به طمع کمک مالی است.
در تشریح چگونگی روند این مسئله سخنگوی عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: قرارداد ما با ترکمنستان مربوط به ده سال پیش بوده و متاسفانه طی این مدت ، این کشور برای بار دوم است که بدعهدی می کند و تعهداتش را خارج از عرف بین المللی انجام نمی دهد که این مسئله تحت هیچ عنوانی قابل قبول نیست.
اسدالله قره خانی با اشاره به بهانه ترکمنستان برای چنین اقدامی گفت: ترکمن ها مدعی اند که بابت گاز صادراتی شان به ما در چندین سال قبل مبلغی را طلبکارند، از طرفی هم ما می گوئیم این گاز هم از نظر میزان صادرات، آن مقدار که شما می گویید نیست و هم کیفیتش با آنچه در قرارداد آمده متفاوت است.
نماینده مردم علی آباد کتول به سفر اخیر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان اشاره کرد و افزود: در سفر اخیر آقای عراقی پس از رایزنی های گسترده وی، بنا شد کمیته ای تشکیل شود و ظرف دو ماه ادعاهای دو طرف را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را اعلام کند، اگر بر اساس اعلام این کمیته، ترکمنستان طلبکار شد، ما مبلغ بدهی را طی یک سال در اقساط ماهانه پرداخت کنیم، اگر هم ادعای ما ثابت شد، تفاضل بین مبلغ ما و ترکمن ها پرداخت شود.
وی با بیان اینکه در این مذاکرات حتی ما برای اثبات حسن نیت پذیرفتیم تا اعلام نتیجه کار کمیته مورد نظر طی دو ماه آینده مبلغی را به ترکمنستان پرداخت کنیم، و در این زمان هم این کشور حق قطع گاز را ندارد گفت: اما ناگهان ساعت یازده و نیم روز یک شنبه 12 دی ماه فکسی آمد از این کشور که ما گاز را قطع می کنیم و ساعت 12 همان روز این کار را کردند.
قره خانی به اقدام این کشور در زمستان سال 86 در این رابطه هم پرداخت و گفت: این کشور در زمستان و در اوج سرما، ناگهان اقدام به این کار خارج از عرف می کند تا با فشار از ما باج خواهی کند. این ثابت می کند در قبال این کشور مسائلی چون حسن همجواری، تعامل و گفت و گو معنا ندارد و ما باید همین مقدار جزئی که به این کشور وابسته هستیم را از بین ببریم.
عضو کمیسیون انرژی از تولید 700 میلیون متر مکعب گاز در کشور خبر داد و افزود: در برابر این همه تولید، حجم نیاز ما به ترکمنستان 10 تا 15 میلیون متر مکعب است و ملت ما اجازه نمی دهد که به خاطر این حجم ناچیز که شاید در برخی روزها ما را گرفتار افت فشار گاز و نه قطع آن بکند، عزت و اقتدار خود را زیر سئوال ببریم و به کشوری باج بدهیم.
وی باج دهی به این کشور را در سال 86 اقدامی نادرست توصیف کرد و گفت: برای رفع این مشکل دو کار باید انجام دهیم. یک اقدام این است که در کوتاه مدت، مردم را دعوت به صرفه جوئی کنیم تا از قبل آن دچار مشکل نشویم و دولت هم در شرایط اضطرار سوخت نیروگاهها و صنایع را از منابع فسیلی تامین کند.
قره خانی از شرکت ملی گاز خواست تا با مدیریت صحیح این شرایط را سپری کند و ادامه داد: اما راهکاری که باید هر چه سریعتر انجام بگیرد تا نیاز ما به کشور ترکمنستان را برای همیشه قطع کند، اتمام پروژه انتقال گاز عسلویه به دامغان است. آن طور که می گویند این پروژه در حال حاضر با بیش از 60 درصد پیشرفت کاری مواجه است که با تامین اعتبار مورد نیاز آن، وابستگی محدود ما نیز در این عرصه از بین خواهد رفت.

۱۳۹۵/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...