نسخه چاپی

احتمال تغییر در مناسبات تهران - واشنگتن

«نشنال» در گزارشی درباره آینده اقتصادی، ژئوپلتیك، استراتژیك و نظامی ایران در سال ۲۰۱۷ نوشت: وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود است و نفوذ منطقه‌ای این كشور به علاوه قدرت سخت و نظامی ایران احتمالا تشدید می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: «نشنال» در گزارشی درباره آینده اقتصادی، ژئوپلتیک، استراتژیک و نظامی ایران در سال ۲۰۱۷ نوشت: وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود است و نفوذ منطقه‌ای این کشور به علاوه قدرت سخت و نظامی ایران احتمالا تشدید می‌شود.

آینده اقتصادی، ژئوپلتیک، استراتژیک و نظامی ایران در سال ۲۰۱۷ برای سیاست مداران ایرانی درخشان است؛ اما وضعیت تا زمانی که تنش‌های منطقه‌ای پابرجاست، چندان مشخص نیست. وضعیت اقتصادی ایران بهبود خواهد یافت و نفوذ منطقه‌ای این کشور به علاوه قدرت سخت و نظامی ایران احتمالا تشدید خواهد شد. نیروهای نظامی ایران هم در سال جاری در عملیات‌هایی با ابعاد وسیع‌تر حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش این رسانه آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای ورود ایران به اقتصاد جهانی شدت یافته است. ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقاست. این کشور با فروش تقریبی ۱. ۳۵ تریلیون، هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد. این کشور با ۸۲ میلیون جمعیت دومین کشور منطقه بعد از مصر از لحاظ جمعیت و شانزدهمین کشور پرجمعیت جهان است.

این گزارش مدعی شده میانه رو‌ها در ایران به دنبال تجارت بیشتر در سطح دولت‌اند اما تندرو‌ها سعی می‌کنند مونوپولیشان بر سیستم‌های سیاسی و اقتصادی کشور را حفظ کنند. بیشترین کسانی که از بهبود وضع اقتصادی ایران سود می‌برند متحدان منطقه‌ای ایران یعنی بشار اسد و گروه‌های تحت حمایت ایران هستند. با این تفاسیر وضعیت اقتصادی و استانداردهای زندگی مردم عادی احتمالا بد‌تر خواهد شد. بیکاری علیرغم برداشته شدن تحریم‌ها رکورد زده است. فساد، رانت، سوء مدیریت اقتصادی همچنان تشدید شده و انگیزه دستیابی به هژمونی منطقه نقش مهمی در تشدید این وضعیت دارد.

بر همین اساس، ادعا شده که رتبه ایران در شاخص فساد بین المللی بسیار اسفناک است و دست طبقه متوسط از ثروت‌های به دست آمده کوتاه است این به آن معناست که نارضایتی و اعتراض مردم به وضعیت دولت رو به افزایش است.

این رسانه مدعی شده بهبود شرایط اقتصادی ایران به سرمایه گذاری بیشتر در بخش نظامی و دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها ختم شده و در نتیجه تنش‌ها و نا‌امنی‌ها و درگیری‌ها را در منطقه افزایش یافته است. به عبارت دیگر افزایش درآمد‌های مالی ایران به تغییر قطب‌های بنیادین منطقه و سیاست خارجی خواهد انجامید. با افزایش نقدینگی در خزانه، ایران نیروهای نظامی، مالی، مستشاری و اطلاعاتی‌اش را به سمت متحدانش روانه خواهد کرد. این امر به تشدید فرقه گرایی و درگیری‌ کمک خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران میلیارد‌ها دلاری است که به نیروهای دولت سوریه پرداخته است.

بر همین اساس گفته شده توافق هسته‌ای احتمالا سر جای خود باقی می‌ماند حتی با وجود اینکه دولت جدید آمریکا با آن مشکل داشته باشد. دیگر کشورهای امضاکننده توافق به این قراداد هسته‌ای پایبند می‌مانند. کشورهای متعدد اروپایی مشتاقانه آماده افزایش تجارت با ایران به ویژه در حوزه نفت و گاز هستند.

تغییر در مناسبات ایران و آمریکا محتمل است. این روابط احتمالا به افزایش تنش‌های گفتاری می‌انجامد. اما بعید است که این تنش‌ها پیامدهایی در سطح ژئوپولتیک، استراتژیک یا حتی اقتصادی داشته باشد و به منافع ایران آسیبی وارد کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران به زودی برگزار می‌شود و علی رغم اینکه انتقادهای تندرو‌ها به قوت خود باقی است اما هنوز مردم از روحانی حمایت می‌کنند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...