نسخه چاپی

11 سپتامبر؛ دو برخورد، سه تخریب

عکس خبري -11 سپتامبر؛ دو برخورد، سه تخريب

روز 11 سپتامبر سال 2001 رسانه های خبری در گزارشی فوری از وقوع حادثه در نیویورك و تخریب برج های دوقلو خبردادند.

به گزارش نمابه نقل از روزنامه الکترونیک شما، روز 11 سپتامبر سال 2001 رسانه های خبری در گزارشی فوری از وقوع حادثه در نیویورک و تخریب برج های دوقلو خبردادند.

خبری که در برخی رسانه ها همچون بی بی سی رنگ دیگری داشت؛ شبکه تلویزیونی بی بی سی پیش از آنکه ساختمان شماره 7 که نزدیک برج های دوقلو بود فرو بریزد، خبر آنرا مخابره کرد.
خبری که نسخه آرشیو آن تا مدت ها از دسترس همگان مخفی ماند.
حادثه 11 سپتامبر واقعه ای است که هنوز هم پس از سال ها به صورت معمایی حل نشده باقی مانده است.
بسیاری از رسانه ها در طول سال های گذشته سعی کردند با انتشار گزارش و اخباری از این حادثه به کشف معمای واقعه اقدام کنند.
گلوبال ریسرچ در سال 2010 در گزارشی نوشت: در ساعت 5 و 21 دقیقه روز 11 سپتامبر 2001 ساختمان شماره 7 تجارت جهانی فروریخت، این در حالی است که این ساختمان به وسیله هیچ هواپیمایی مورد اصابت قرار نگرفت.
همچنین "دن رتر" خبرنگار معروف شبکه های تلویزیونی آمریکا نیز معتقد است که تصاویر تلویزیونی که از تخریب این ساختمان ها دیده می شود نمونه ای از تخریب عمدی با جاسازی ماهرانه دینامیت بوده است.
گوینده رادیو آمریکا نیز گفته که وقتی به عقب برمی گردم و حادثه را می بینم احساس میکنم که تخریب، به وسیله کارگران متخصص انفجار ساختمان صورت گرفته است.
"دنیس مک موهان" وکیل مدافع این پرونده نیز با طرح سوالی گفت: چرا ساختمان شماره 7 فروپاشید؟
"دنی جونکو" یکی از متخصصین هلندی تخریب ساختمان نیز بعد از دیدن تصاویر تخریب ساختمان ها گفت: به راحتی مشخص است که ستون ها منفجر شده و بقیه ساختمان فروریخته است؛ تخریبی کاملا کنترل شده.
حتی برخی مقامات آمریکایی حاضر در این ساختمان اذعان کردند که صدای انفجار را شنیده و بعد ساختمان شروع به ریزش کرده است.
بعدها پای متخصصین سازه هم به ماجرا باز و گزارشی درباره فولاد ساختمان شماره 7 منتشر شد؛ گزارشی که از وجود سولفور در کنار اتم های فولاد حکایت داشت که می توانست باعث ذوب شدن سازه در دمای پائین شود.
اما شاید نکته قابل توجه عدم اطلاع برخی مقامات و مردم آمریکا از تخریب سومین برج بود.
موسسه زاگبی در سال 2006 بعد از انجام یک نظرسنجی اعلام کرد که 43 درصد آمریکایی ها از تخریب این ساختمان در آن روز (11 سپتامبر 2001 ) هیچ اطلاعی ندارند.

جالب اینجاست "ادوارد لهنر" که قاضی این پرونده بود و فرد معمولی محسوب نمی شد هم از این ساختمان اطلاعی نداشت و پرسید: کدام ساختمان؟ بی اطلاعی وی از ساختمان شماره 7 مایه تعجب همگان شده بود.

دلیل این موضوع آن است که شبکه های تلویزیونی تنها به پخش چندین و چند باره برخورد هواپیماها با برج های دوقلو و فروریختن آنها کرده و کوچکترین اشاره ای به سومین تخریب نکردند.

در گزارش کمیسیون 11 سپتامبر نیز که در سال 2004 منتشر شد هیچ سخنی از ساختمان شماره 7 به میان نیامد.

موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی آمریکا(NIST) نیز تا توانست در ارائه گزارش در مورد تخریب ساختمان 7 تاخیر انداخت و تا سال 2003 تنها به موضوع دو برج دوقلو در پیش نویس گزارش پرداخت.
این موسسه علیرغم وعده های چندباره تا سال 2008 و پایان دوران ریاست جمهوری بوش گزراش نهایی را منتشر نکرد تا اینکه در این تاریخ این موسسه به تاخیر در ارائه گزارش متهم شد.

این موسسه در اوت سال 2008 در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که ساختمان شماره 7 در اثر آتش ناشی از سوختن لوازم اداری منهدم شد و هیچ انفجاری در کار نبود.

آسوشیتدپرس نیز در اقدامی هماهنگ در گزارشی با عنوان "آتش و نه بمب" همین پاسخ را برجسته کرد و نوشت: رمز ریزش ساختمان 7 حل شد و موضوعات دیگری که مطرح می شدند یک توطئه است.

اما توطئه ای که بعدها به القاعده منتسب شد آیا واقعیت داشت؟

آیا تخریبی در این سطح اقدامی بود که القاعده توانایی انجام آن را داشته باشد؟

از طرف دیگر آیا تروریست ها به این سادگی دسترسی به این ساختمان داشتند تا بدون جلب توجه ساعت ها وقت بگذارند و مواد منفجره را جاسازی کنند؟

و آیا سوختن لوازم اداری توانایی انهدام یک ساختمان را دارد؟

سوالاتی از این دست به خوبی بیانگر نقش دولت آمریکا در این حادثه است؛ نقشی که به بیان "دانکوف" تحلیلگر آمریکایی با هم دستی سرویس اطلاعاتی موساد پررنگ تر می شود.

درست همان اتفاقی که سال ها پیش از این واقعه درباره ناو یو اس اس لیبرتی رخ داد تا زمینه ای باشد برای راه انداختن جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل.
نویسنده:سميه عظيمي

۱۳۹۱/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...