نسخه چاپی

اوباما درخواست ملاقات نتانیاهو را رد كرد

كاخ سفید درخواست بنیامین نتانیاهو برای ملاقات با باراك اوباما را رد كرده است. كارشناسان می‌گویند، شدت گرفتن اختلافات میان دولت اوباما و سران اسرائیل، احتمال انتخاب رامنی به عنوان رئیس جمهور جدید آمریكا را شدت بخشیده است.

به گزارش آنا، باراک اوباما در جریان سفر نخست‌ وزیر اسرائیل به آمریکا٬ با او دیدار نخواهد کرد. طبق اعلام کاخ سفید، این به معنای رد درخواست بنیامین نتانیاهو نیست٬ اما ناظران آن را واکنشی به فشارهای اخیر مقامات اسرائیلی می‌دانند.

دویچه وله گزارش داده که کارشناسان این اقدام کاخ سفید را کم‌سابقه و نامتعارف اعلام کرده‌اند.

آمریکا و اسرائیل در هفته‌های اخیر بر سر پرونده هسته‌ای ایران با اختلافات زیادی موجه شده‌اند، موضوعی که ایهود باراک نیز به آن اذعان کرده و گفته بود که "اختلافاتي ميان دو طرف در خصوص برخي از مسائل و ديدگاه‌ها وجود دارد. مهم‌ترين چيز اين است كه دنبال آن مواضعي باشيم كه در وراي اين اختلافات وجود دارند."

گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی اعلام کرده که این اقدام کاخ سفید می‌تواند به تیره شدن روابط میان اسرائیل و آمریکا بیانجامد.

پیش از این بنیامین نتانیاهو در همه سفرهای خود به آمریکا با باراک اوباما دیدار کرده بود؛ غیر از سفر نوامبر ۲۰۱۰ که در آن زمان رئیس‌جمهور ایالات متحده در سفری خارجی به سر می‌برد. آخرین ملاقات رهبران آمریکا و اسرائیل در ماه مه سال ۲۰۱۱ در واشنگتن بود که در جریان آن نخست‌وزیر اسرائیل از رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و نیز طرح صلح اسرائیل و فلسطین انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل قرار است ۲۷ تا ۳۰ سپتامبر برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد در نیویورک٬ به آمریکا سفر کند.

شماری از کارشناسان واکنش کاخ سفید را نشانه‌ای از نارضایتی آمریکا از افزایش چشمگیر فشار از سوی مقام‌های اسرائیلی بر مقام‌های آمریکایی ارزیابی می‌کنند.

پیش از این هیلاری کلینتون در واکنش به درخواست‌های نخست‌وزیر اسرائیل٬ روز دوشنبه اعلام کرد که «هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی برای ایران در نظر گرفته نشده و به اعتقاد واشنگتن هنوز دیپلماسی و گفت‌وگو بهترین شیوه بازداشتن جمهوری اسلامی از توسعه تسلیحات هسته‌ای است.»

باراک اوباما هم‌اکنون درگیر رقابتی تنگاتنگ با "میت رامنی" جدی‌ترین رقیب انتخاباتی خود است. کارشناسان می‌گویند، شدت گرفتن اختلافات میان دولت اوباما و سران اسرائیل، احتمال انتخاب رامنی به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا را شدت بخشیده است.

۱۳۹۱/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...