نسخه چاپی

مدیر كل توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی در گفتگو با نما :

بسته بندی مشكل صادرات خشكبار/ ارزش كل صاردات خشكبار ایران بیش از 2 میلیارد دلار است

عکس خبري -بسته بندي مشکل صادرات خشکبار/ ارزش کل صاردات خشکبار ايران بيش از 2 ميليارد دلار است

شاهرخ شجری مدیر كل توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی گفت: ما زمانی كه محصولات كشاورزی خودمان را به كشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می كنیم این كشورها با استفاده بهینه از ضعف ما، به عنوان واسط تنها نقش بسته بندی و فروش محصولات ایرانی را با كسب سود سرشار برعهده دارند

در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار،آجیل، میوه‌های خشک و صنایع وابسته بیش از یکصد شرکت داخلی علاوه بر عرضه ومحصولات؛ نوین ترین دستگاه ها، تجهیزات و صنایع مختلف مربوط به فرآوری و بسته بندی های صادراتی خشکبار را نیز به نمایش می گذارند.
قنات آبادی یکی از تولید کنندگان خشکبار فرآورده شده در کشور در گفتگو با خبرنگار نما ،گفت:ما خلال پسته ،بادام زمینی و کلا و فرآوری از مغزهای آجیلی را انجام می دهیم ، ایران دارای خشکبار صادراتی به اقصا نقاط مختلف دنیا است ولی بصورت فله و عمده و بدون هیچ برندی است و متاسفانه خشکبار ایران می رود در کشور ثالث برندسازی می شود تحت عنوان نام خودش ترکیه،اسپانیا یا کشورهای مختلف خلیج فارس.
وی درباره اینکه در کدام قسمت صنعت خشکبار ضعف اساسی وجود دارد تاکید کرد:
فرآوری و بسته بندی دو موضوع مختلفی است ، بهترین مغز فندوق و پسته مال ایران است ولی سیستم اینکه آن محصول را در تایم خاص خودش حفاظت کرد که دچار آلودگی نشود گاها دقت نمی شود ، گردو ایرانی برای مثلا حتما باید در آب بخوابانند و بصورت سنتی با دست کارگران شکسته شود،ولی شرکتهای خارجی دستگاه مناسب این کار را تولید کرده اند و ما باید با جذب تکنولوژی های روز پیشرفت داشته باشیم در گردآوری و بسته بندی خشکبار .
متاسفانه امروز خشکبار از نقاط مختلف دنیا وارد می شود و با کیفیت کمتر در داخل مصرف می شود ، و خشکبار ایرانی که کیفیت بالای دارد بدلیل قمیت بیشتر صادر می شود.
این تولید کننده درباره اینکه چه زمینه ای باعث شده ما متقاضی خشکبار خارجی باشیم تصریح کرد : به اندازه که باغ های ما وسعت دارند برگشت سرمایه ندارند ، مثلا تولید کل بادام در کشور اندازه مصرف یک ماه کشور نمی شود ،قیمت بادام خارجی کمتر از داخلی است.
قیمت بادام خارجی حول 50 هزار تومان و بادام ایرانی 60 تا 70 هزار تومان است، و مشخصه همه مردم ما وسع و توان خرید بادام ایرانی را ندارند و موضوع مهمتر هزینه تولید نگهداری باغ برداشت محصول کار و بسته بندی همه به دوش تولید کننده است که افزایش قیمت را رقم می زند.
تولید کننده دیگری در این نمایشگاه درباره اینکه تا چه میزان بسته بندی با کیفیت محصولات خشکبار در کشور می تواند در افزایش ارزآوری کشور کمک کند گفت :هر چه عرضه شکیل تر باشد بر خرید مشتری تاثیر می گذارد اگر شما بهترین کیفیت را داشته باشی و خوب نتوانی محصول خودت را عرضه کنی قطعا شکست خواهیم خورد.
ما زمانی که محصولات کشاورزی خودمان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کنیم این کشورها با استفاده بهینه از ضعف ما، به عنوان واسط تنها نقش بسته بندی و فروش محصولات ایرانی را با کسب سود سرشار برعهده دارند.
آنها تولید داخلی و محصول ما را بردن با پکیج های خودشان تهیه و به فروش می رسانند.گردو با کیفیت ایرانی اگر پکیج مناسب بشود و بعد عرضه شود می تواند کمک کند تا ما جایگاه خودمان را در تجارت جهانی پیدا کنیم.
شاهرخ شجری مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار نما گفت: ارزش کل صاردات خشکبار ایران بیش از 2 میلیارد دلار است ، ما بایستی با توجه به پتانسیل ها و مزیت های نسبی که در تولید خشکبار کشور داریم ، باید تلاش کنیم در این نمایشگاه یک رقابت مفید بین شرکتهای صادرکننده خشکبار ایجاد کنیم و تعامل بیشتر این شرکتها با طرفهای خارجی یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
ما یک مشکلی که داریم این است که صاردات محصولات کشاورزی ما بیشتر عرضه محور است یعنی آنچه که مازاد تولید بر مصرف است را می خواهیم صادرات داشته باشیم در حالی که امروز کشورهای رقیب ما بر اساس بازاریابی بین المللی منطبق بر خواسته های مشتریان و طرف های خارجی حرکت می کنند ، امیدوارم تولید کنندگان ما برنامه آینده تولیدی خود را بیشتر به سمت تقاضا های مشتریان خارجی هماهنگ کنند .
بنابراین جا دارد ما بیشتر به سمت تنوع در بسته بندی ، تنوع در سایز و اندازه های بسته ها حرکت کنیم که از این طریق بتوانیم تقاضای جدیدی را برای محصولات با کیفیت ایرانی فراهم کنیم.
مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت شرکتهای ایرانی در حوزه بسته بندی محصولات خشکبار ایرانی خاطرنشان کرد: ما همچنان با جایگاهی که اسپانیا و دیگر کشورها قرار دارند در حوزه بسته بندی خشکبار فاصله داریم ، ما راهی نداریم با شتاب بیشتری سمت برند سازی و بسته بندی محصولات حرکت کنیم
خشکبار ایران امروز به افغانستان ، کشورهای حاشیه خلیج فارس ، روسیه و سایر کشورها صادر می شود و ما تنوع صارداتی در بین کشورها را داریم اما باید با یک مقداری تنوع در محصولات و و بکارگیری بازاریابی بین الملل یک مقدار بتوانیم سیاست نفوذ و توسعه را در بازار بین الملل به پیش ببریم.

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...