نسخه چاپی

ناصر عاشوری قلعه رودخانی در گفتگو با نما:

دولت واردات كالاهای نامرغوب را كنترل كند/ واردات بی‌رویه به كشور هنر نیست/ باید با تقویت تولید، صادرات را افزایش دهیم

عکس خبري -دولت واردات کالاهاي نامرغوب را کنترل کند/ واردات بي‌رويه به کشور هنر نيست/ بايد با تقويت توليد، صادرات را افزايش دهيم

نماینده ادوار مجلس، گفت: واردات دارای گردش معقول و منطقی نیست، به تاجر اجازه می دهند، هر كالای نا مرغوبی را وارد كشور كند، در حالی كه كالاهای غیر استاندارد را سازمان مربوطه نباید ثبت سفارش كند.


ناصر عاشوری قلعه رودخانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با نما در خصوص واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری به کشور، گفت: درست است که در بخشهایی از کشور، نیاز به واردات است ولی آنچه مسلم است، واردات برای دولت و کشور هنر نیست در حالی که صادرات یک امر پسندیده است.
وی ادامه داد: باید بتوانیم سرعت چرخه تولید و اشتغال را زیاد کنیم و به سمت تولیدات صادرات محور برویم، اما در عین حال باید گفت با واردات اقلام ضروری کشور به صورت معقول و منطقی مخالف نیستیم. احساس می کنم سیستم واردات کشور رها شده است یعنی در واقع واردات دارای گردش معقول و منطقی نیست، به تاجر اجازه می دهند، هر کالای نا مرغوبی را وارد کشور کند، در حالی که پیشنهاد کرده ایم که اصلا کالاهای غیر استاندارد را سازمان مربوطه ثبت سفارش نکند.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از معاونتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نبایستی ثبت سفارش کالاهای نا مرغوب را قبول کند و ادامه داد: به شکل قوی این موضوع باید پیاده سازی شود، در حالی که کالای غیر استاندارد به کشور، اقتصاد و مردم ضرر وارد می کند و این سازمان ثبت سفارش این گونه کالاها را نباید بپذیرد.
وی افزود: در حال حاضر همه نوع کالایی به جز مشروبات الکی و مواد مخدر را می توان ثبت سفارش کرد و این سیستم اشتباهی است، کالای نامرغوب در کشور ثبت سفارش می شود و زمانی که وارد کشور شد، در مرز گمرک، وزارت بهداشت و موسسه استانداد آن کالا را غیر استاندارد تشخیص می دهند، کالا متروکه و روانه انبار شده و یا به نفع دولت مصادره می شود.
عاشوری در مورد سر انجام کالاهای نا مرغوب، گفت: در واقع کالای غیر استاندارد بعد از آنکه مدتی را در انبار ماند، دولت آن را با مزایده وارد بازار می کند، بنابراین باید برنامه نرم افزاری تهیه شود که تنها کالای مورد تایید و مورد نیاز کشور وارد شود.
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: زمانی که کالای نامرغوب ارزان وارد کشور می شود، مردم بدلیل توان اقتصادی پایین، آن را می خرند، به صورت اتوماتیک واردات بی رویه به واحد های کوچک و بزرگ تولیدی و به مصرف کنندگان ضرر وارد می کند، که در نهایت خسارت آن به کشور و مردم وارد می شود. باید واردات بر اساس یک چارچوب و استانداردی باشد.
عاشوری تاکید کرد: واردات کشور چه به صورت رسمی از طریق مبادی ورودی و تعاونی مرزنشینان کشور و یا به شکل غیر رسمی از طریق بنادری که تحت کنترل نیست و مناطق آزاد که وارد کشور می شود، همه اینها به اقتصاد ملی آسیب می رساند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...