نسخه چاپی

اقدام دیرهنگام سازمان ملل برای مسلمانان میانمار!

با شدت گرفتن سركوب، كشتار، تجاوز و به آتش كشیدن خانه‌های اقلیت مسلمان روهینگیایی میانمار كه چندین سال ادامه دارد و در چند ماه اخیر تشدید شده، سازمان ملل یك گزارشگر حقوق بشری به این كشور اعزام كرد.

به گزارش نما؛ خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز؛ فرستاده حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضع اقلیت مسلمانان روهینگیا، سرکوب و بدرفتاری دولت میانمار با قومیت های مختلف در سفری عصر روز یکشنبه وارد یانگون پایتخت اقتصادی این کشور شد.



دولت میانمار مدعی است اعضای یک گروه از مسلمانان روهینگیا در روز 9 اکتبر 9 پلیس میانمار را در چند ایست بازرسی در نزدیکی مرز بنگلادش در چند حمله همزمان کشتند. به گفته سازمان ملل پس از این حادثه، 86 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند و 34 هزار نفر از این اقلیت مسلمان خانه های خود را ترک کرده و به بنگلادش گریخته اند.



شهروندان روهینگیایی ارتش میانمار را مسئول کشتار، تجاوز، بازداشت های خودسرانه و به آتش کشیدن خانه های خود در ایالت راخین می دانند، ایالتی که زادگاه این اقلیت مسلمان است.



دولت میانمار به رهبری آنگ سان سو چی که برنده جایزه صلح نوبل است سرکوب روهینگیایی ها را رد می کند و می گوید ارتش در حال مبارزه قانونی علیه شورشیان است.



یانگی لی فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار به ایالت راخین، یانگون مرکز تجاری میانمار، نایپیداو پایتخت این کشور، و ایالت شمالی کاچین که ارتش در آن در حال عملیات نظامی علیه چریک های قوم کاچین که خواستار خودمختاری هستند، سفر خواهد کرد.



گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در میانمار در بیانیه ای نوشته است " با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر جامعه بین المللی باید درباره وضع حقوق بشر در میانمار هوشیار باشد".



سو چی که در زمان حکمرانی نظامیان خود یک زندانی سیاسی بود و در ماه آوریل به قدرت رسید، تین کیاوو یکی از معتمدان خود را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرد. اما سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیایی شک و تردیدهای فراوانی درباره وی و رعایت حقوق بشر در این کشور و همچنین کنترل سوچی بر ارتش به وجود آورده است.



دولت میانمار به مسلمانان راخین حق شهروندی نمی دهد و ورود کمک های غذایی و همچنین سفر خبرنگاران به این استان ممنوع است.



اعتراض مسلمانان مالزیایی و اندونزیایی دو کشور پر جمعیت با اکثریت مسلمان به بحران راخین و کشتار مسلمانان باعث توجه جامعه جهانی به وضع اسفناک مسلمانان روهینگیایی شده است.



گزارشگر سازمان ملل در میانمار همچنین درباره اوضاع قومیت های "کاچین" و "شان" و درگیری نظامی ارتش میانمار علیه شبه نظامیان این دو ایالت که خواستار خودمختاری هستند تحقیق خواهد کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...