نسخه چاپی

تماس تلفنی اردوغان با روحانی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور تركیه در تماس تلفنی با روحانی، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان امروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» با قدردانی از ابراز تسلیت دولت و ملت ترکیه به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری بودند که پیوسته بر گسترش و تحکیم روابط دوستانه ایران با کشورهای اسلامی، همسایگان و بویژه ترکیه تاکید داشتند.

رییس جمهور گفت: ابراز همدردی ملت و دولت ترکیه نشان آن است که ما دو ملت همسایه و مسلمانیم که در غم و شادی یکدیگر شریکم و این از سنت های نیکوی دین مبین اسلام است که ما در غم های بزرگ ، یکدیگر را تسلی دهیم

وی همچنین با ابراز تسلیت متقابل به رییس جمهور ترکیه به خاطر کشته شدن شماری از اتباع این کشور در حملات تروریستی گفت: امیدوارم با همکاری دو دولت ترکیه و ایران بتوانیم تروریسم را از بین ببریم تا به این ترتیب ، مردم منطقه احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

روحانی با بیان ضرورت گسترش همکاری های دو کشور برای مصالح بلند مدت منطقه ، افزود: جمهوری اسلامی ایران از همکاری نزدیکتر آنکار-تهران-مسکو برای ایجاد صلح در این منطقه خرسند است.
وی با ابراز خرسندی از آتش بس در سوریه ، اظهارداشت: همه باید تلاش کنیم که این آتش بس تداوم یابد و بی تردید همکاری نزدیک آنکارا ،مسکو و تهران در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در ادامه به مذاکرات آتی "آستانه" با موضوع سوریه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هدف ما مبارزه با همه گروه های تروریستی در منطقه است ، گفت: امیدوارم با همکاری ایران و ترکیه ،بزودی شاهد یک ثبات نسبی در سوریه و منطقه باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه گروههای تروریستی در منطقه دشمن مشترک ما هستند، اظهارداشت: امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم و بتوانیم مشکلات بزرگ منطقه را نیز حل و فصل کنیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت و دولت ایران اظهارداشت: ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی همه ما را بشدت متاثر و متالم کرده است . ایشان بزرگمرد و سیاستمدار محترمی بود که برای صلح ، ثبات و آسایش منطقه و بویژه بنای روابطی مستحکم میان تهران - آنکارا زحمات زیادی متحمل شد.

رییس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه همکاری ها در همه عرصه ها با جمهوری اسلامی ایران است ، افزود: پیوند مستحکم روابط دو کشور برای حل و فصل مسایل منطقه بسیار اثرگذار است و دولت ترکیه بر پیشبرد و تداوم گفت وگوی دوجانبه و منطقه ای تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با همکاری های مشترک ، گروههای تروریستی در منطقه را از بین ببریم، افزود: ایران و ترکیه در منطقه وظیفه بزرگی بردوش دارند و باید همکاری های خود را برای کاستن از تنش های منطقه ، بیش از پیش تقویت کنند.

اردوغان با اشاره به برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات پیش رو در آستانه پایتخت قزاقستان گفت: همه باید تلاش کنیم تا پایه های آتش بس در سوریه مستحکم تر شود.

۱۳۹۵/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...