نسخه چاپی

آمریكا اجازه نقش آفرینی ایران در افغانستان را نمی‌دهد

عکس خبري -آمريکا اجازه نقش آفريني ايران در افغانستان را نمي‌دهد

رهبر حزب افغان‌های متحد با بیان اینكه كشورهای شرقی برای مقابله با حضور گسترده داعش كنار هم نشسته‌اند، گفت: غرب و آمریكا اجازه نقش آفرینی به ایران در افغانستان را نمی‌دهند.

به گزارش نما به نقل از فارس، صلح و امنیت، گمشده‌ای است که افغانستانی‌ها در طول سال‌های متمادی دنبال آن بوده و هیچگاه نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

همچنین حضور نظامیان خارجی بویژه آمریکا در افغانستان به باور برخی کارشناسان سبب افزایش ناامنی در این کشور شده است.

برای بررسی و چگونگی پیشبرد مذاکرات صلح، خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با «احمدشکیب منتظری» رهبر حزب افغان‌های متحد گفت‌وگویی انجام داده که مشروح آنرا در زیر می‌خوانید.

منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه چین و روسیه برای نابودی داعش با طالبان ارتباط برقرار کرده‌اند، گفت:جمهوری خلق چین بخاطر اینکه طالبان با 30 میلیون مسلمان که در چین زندگی می‌کنند ارتباط برقرار نکند، به نوعی به آنها باج می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضور داعش در افغانستان تهدیدی برای روسیه محسوب می‌شود، افزود: یک سوم از جمعیت روسیه را مسلمانان سلفی تشکیل می‌دهد و از این نگران است که افکار داعش در این جمعیت رسوخ کند.

رهبر حزب افغان‌های متحد تصریح کرد: طالبان نیز مخالف حضور داعش در افغانستان بوده که این خود نقطه مشترکی بین طالبان، روسیه و چین ایجاد کرده، می تواند باعث نابودی داعش شود.

منتظری با بیان اینکه مرز‌های کشور‌های آسیای مرکزی به روی طالبان باز است، اظهار داشت: تمام مرز‌های آسیای مرکزی توسط روس‌ها کنترل می‌شود و زمانیکه طالبان در افغانستان بویژه در شمال از سوی نیرو‌های امنیتی تحت فشار قرار می‌گیرند، به این کشورها متواری می‌شوند.

رهبر حزب افغان‌های متحد با اشاره به نشست اخیر بین چین، پاکستان و روسیه پیرامون صلح افغانستان، گفت: نشست مشترک بین چین، پاکستان و روسیه در ظاهر برای فشار آوردن به پاکستان برای عدم حمایت از طالبان است،‌ اما در حقیقت 2 موضوع که همزمان شامل تضعیف جریان‌های تروریستی و تقویت آنها است، محوریت این نشست را شکل می‌داد.

وی افزود: در حقیقت چین و روسیه از پاکستان می‌خواهند تا به عنوان یک کشور منطقه در نابودی داعش با این کشور‌ها همکاری کند.

منتظری با بیان اینکه صلح در افغانستان بزودی تأمین نخواهد شد، تصریح کرد: صلح به این زودی‌ها در افغانستان برقرار نمی‌شود، زیرا جنگ افغانستان ریشه در خارج از مرزها داشته و با اصطکاک چندین کشور مواجه است.

وی اظهار داشت: نبود فرهنگ سیاسی، عدم تامین منابع مالی برای کشور‌ و حضور کشور‌های متخاصم مانعی برای رسیدن به صلح بوده و نمی‌توان به صلح امید داشت.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران را در روند مذاکرات صلح افغانستان موثر خواند و افزود: از گلوله ارتش ملی تا شیر کودک افغانستانی‌ها از کمک‌های مالی آمریکا تأمین می‌شود، بنابراین هیچگاه آمریکا اجازه نمی‌دهد، ایران در افغانستان نقش ایفا کند.

رهبر حزب افغان‌های متحد تصریح کرد: نقش ایران در تأمین صلح افغانستان از سوی جهان غرب به چالش کشیده می‌شود.

منتظری گفت: از هیچ کسی نباید انتظار داشت تا صلح را در افغانستان تأمین کند.

*** مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است***

فارس: چه عاملی سه کشور چین، پاکستان و روسیه را دور یک میز کشانده است؟

منتظری: جمهوری خلق چین بخاطر اینکه شبه‌نظامیان طالبان با 30 میلیون مسلمان که در چین زندگی می‌کنند، ارتباط برقرار نکند، به نوعی با آنها باج می‌دهد.

در همین حال «روسیه» نمی‌خواهد طالبان در افغانستان حضور داشته باشند، اما با زمزمه‌های حضور گروه «داعش» به افغانستان، در حالیکه هدف آنها چین، روسیه و آسیای مرکزی است، دشمن مشترکی برای چند گروه متضاد بوجود می‌آید، زیرا یک سوم جمعیت روسیه را مسلمانان سلفی تشکیل می‌دهند و مسکو نگران است که از این طریق در خاک این کشور نفوذ کنند.

از سویی‌ هم طالبان نیز مخالف حضور داعش در افغانستان بوده که این خود نقطه مشترکی بین طالبان، روسیه و چین برای همکاری مشترک است.

منتظری با بیان اینکه مرز‌های کشور‌های آسیای مرکزی به روی طالبان باز است، اظهار داشت: تمام مرز‌های آسیای مرکزی توسط روس‌ها کنترل می‌شود و زمانیکه طالبان در افغانستان بویژه در شمال از سوی نیرو‌های امنیتی تحت فشار قرار می‌گیرند، به این کشورها متواری می‌شوند.

نشست مشترک بین چین، پاکستان و روسیه در ظاهر برای فشار آوردن به پاکستان برای عدم حمایت از طالبان است،‌ اما در حقیقت 2 موضوع که همزمان شامل تضعیف جریان‌های تروریستی و تقویت آنها است، محوریت این نشست را شکل می‌داد.

چین و روسیه در حقیقت از پاکستان می‌خواهند تا به عنوان یک کشور مهم منطقه در نابودی داعش با این کشور‌ها همکاری کند.

فارس: چشم انداز صلح افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منتظری: صلح به این زودی‌ها در افغانستان برقرار نمی‌شود، زیرا جنگ افغانستان ریشه در خارج از مرزها داشته و چندین کشور با اهداف مختلف در این کشور دخالت می‌کنند.

وضعیتی که افغانستان اکنون شاهد آن است، در تاریخ جهان بی‌سابقه بوده، اکنون افغانستان به محل تقابل کشورهای آمریکا و روسیه، هند و پاکستان تبدیل شده است.

نبود فرهنگ سیاسی، عدم تامین منابع مالی برای کشور‌ و حضور کشور‌های متخاصم مانعی برای رسیدن به صلح بوده و نمی‌توان به صلح امید داشت.

فارس: مهم‌ترین چالش‌های فرا روی صلح در افغانستان چیست؟

منتظری: چالش‌های متعددی فرا روی صلح در افغانستان وجود دارد که می توان از بعد داخلی و خارجی به آن نگاه کرد، دولتمردان افغانستان تاکنون برای برقراری صلح در کشور از خود صداق نشان نداند.

زمانیکه اعضای طالبان برای مذاکره آمادگی نشان می‌دهند، به آنها مجال داده نمی‌شود و با ورود خارجی ها این مذاکرات به بن بست می‌رسد.

روس‌ها علاقمند به صلح در افغانستان نیستند و می‌خواهند جنگ ادامه یابد و به دنبال این هستند که آمریکا را به جنگ فرسایشی بکشانند.

در همین حال چین نیز بدنبال صلح در افغانستان نیست، زیرا آنها حذف طالبان را راهی برای قدرت‌گیری داعش می‌دانند و همچنین ناتو به رهبری آمریکا نمی‌خواهند جنگ تمام شود، زیرا پایان جنگ حضور آنها را در این کشور بی‌معنا می‌کند.

برای تأمین صلح پایدار در افغانستان، اراده‌ای از سوی دولت افغانستان و کشور‌های حامی آن وجود نداشته و بزودی صلح را نمی‌توان مشاهده کرد.

فارس: نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت افغانستان چگونه است؟

منتظری: ایران نقش موثری در تأمین صلح در افغانستان دارد، اما به دلیل حضور گسترده سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی جهان غرب در افغانستان مجالی چندانی به ایران برای خدمت به افغانستان داده نشده است.

از گلوله ارتش ملی تا شیر کودک افغانستانی‌ها از کمک‌های مالی آمریکا تأمین می‌شود، بنابراین هیچگاه آمریکا نمی‌گذارد ایران در افغانستان نقش داشته باشد.

روسیه و چین نیز در قضایای افغانستان نمی‌خواهند روابط خود را با آمریکا به تیرگی بکشانند و باید گفت که نقش ایران در تأمین صلح افغانستان از سوی جهان غرب به چالش کشیده شده است.

فارس: راهکار برقراری صلح در افغانستان چیست؟

منتظری: از هیچ کسی نباید انتظار داشت تا صلح را در افغانستان برقرار کند، زیرا این اقدام به خود افغانستانی‌ها محول می‌شود که برای رسیدن به این اصل ملت و دولت با هم همکاری کنند.

دولت افغانستان می‌توانست با کمک‌ها و منابع مالی که در اختیار داشت، صلح را در افغانستان نهادینه کند، اما تاکنون ضعیف عمل کرده، بنابراین نیاز است تا رهبران دولت افغانستان به بدنبال همگرایی منطقه و هم چنین اتحاد داخلی برای پیشبرد صلح باشند.

فارس: پیام شما به ملت افغانستان چیست؟

منتظری: ملت باید بدانند که صلح از سوی هیچ کشوری به افغانستانی‌ها هدیه داده نمی‌شود و غیر عاقلانه است که ما صلح و توسعه را از دیگران بخواهیم، دولت افغانستان باید برای تأمین صلح تلاش کرده و در این راه از خود صداقت نشان دهد.

فارس: سخن آخر؟

منتظری: کشور‌های منطقه باید بدانند که فرصت‌های فراوانی را برای داشتن یک افغانستان توسعه یافته از دست رفته است. زمانی‌که کشور‌های منطقه در افغانستان حضور داشتند ، خبری از سایر کشورهای متخاصم نبود و این بهترین فرصت برای صلح در این کشور بود.

هنوز هم فرصت وجود دارد تا کشور‌های همسایه در کنار افغانستان باشند و به این کشور کمک کنند، زیرا افغانستان با ثبات سبب شکست کشور‌های خارجی خواهد شد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...