نسخه چاپی

5 دستاورد علمی برتر ایرانی در هفته گذشته

محققان و دانشمندان كشور عزیزمان همه روزه در حال تولید علم هستند و در این راه دستاوردهای بسیار زیادی را كسب می كنند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، در هفته گذشته محققان ایرانی توانستد دستاوردهای بسیار زیادی را کسب کنند که در ادامه به 5 پیشرفت مهم علمی اشاره می کنیم. تمامی این دستاوردها در سال حمایت از تولید ملی و با کوشش شبانه روزی دانشمندان کشور عزیزمان بدست آمده اند.



عرضه ماده ضدعفونی جدید توسط محققان‌ایران

پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه استنفورد آمریکا با تولید نوع جدیدی ار نانو ذرات نقره توانستند با حذف سمیت سلولی نانو ذرات نقره، خاصیت آنتی بیوتیکی آنها را افزایش دهند.

خواص منحصر به‌فرد نانو ذرات نقره باعث شده است تا در ساخت نانومواد پزشکی و داروسازی مورد توجه قرار گیرند. در همین راستا خاصیت آنتی بیوتیکی نانو ذرات نقره شناخته شده است اما در استفاده مستقیم از این نانو ذرات مشکلاتی مطرح شده بود که مهمترین آنها اثرات سمیت قابل توجه نانو ذرات نقره بر روی سلولهای انسان و همچنین عملکرد ضعیف در نفوذ به بیوفیلم باکتریایی است.

در این راستا دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد آمریکا پروژه ای را در این زمینه اجرایی کردند و توانستند قدرت نانو ذرات نقره را در از بین بردن بیوفیلمها افزایش دهند.

در این پژوهش محققان توانستند مشکل اصلی نانوذرات نقره که سمیت سلولی آنها است را به طور کامل رفع کنند. علاوه بر این با استفاده از روشهای خاصی قدرت نانو ذرات را در زمینه از بین بردن بیوفیلم باکتریها افزایش دادند.

در این کار تحقیقاتی، نانو ذرات اکسید آهن با پوشش پلیمری علاقه مند به جذب یونهای نقره، پوشش داده شده و پس از فرآیند احیا، پوسته ای بسیار صاف بر سطح ذرات تشکیل شد. این ذرات با توجه به خواص مغناطیسی، قابلیت نفوذ در بیوفیلم های باکتریها را دارند و منجر به نابودی آنها می شوند. این در حالی است که با توجه به سطح بسیار صاف نقره، ترکیب پروتئین کرونا به نحوی است که مانع از حضور نانو ذرات در میتوکندری سلولهای انسانی شده و در نتیجه اثر سمی بر آنها ندارد.

نتایج این پژوهش امیدهای قابل توجهی را در استفاده از این نوع جدید نانو ذرات برای درمان عفونتها و پاتوژن ها (بیمارگر ها) به وجود آورده است. نانو ذرات جدید به دست آمده با همکاری انیستیتو پاستور ایران تجاری سازی خواهد شد.

پژوهشگران اصفهانی موفق به تغییر جنسیت جوجه مرغ شدند

پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان) موفق به تغییر جنسیت جوجه و تبدیل جنس ماده به نر شدند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان روز شنبه گفت: در این پروژه با تزریق ترکیبی از ˈآنتی آروماتازˈ به تخم مرغی که در مرحله جوجه کشی قرار دارد موفق به تغییر جنسیت ماده به نر شدیم.

ˈمجید طغیانیˈ افزود: این دستاورد علمی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجوی این دانشگاه به نام ˈمحمد محمدرضاییˈ بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه رشد خروس نژاد گوشتی نسبت به مرغ دارای سرعت بیشتر و گوشت آن دارای کیفیت بهتری است، اظهار داشت: این موضوع برای مرغداران و واحدهای جوجه کشی از نظر اقتصادی و بهره کاری بسیار مهم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان با بیان اینکه نسبت تبدیل نطفه تخم مرغ به نر و ماده مساوی یعنی 50 در برابر 50 درصد است، گفت: در آزمایشهای صورت گرفته در این پروژه تمام تخم مرغهای تحت آزمایش به خروس تبدیل شد.

طغیانی افزود: جوجه های به دست آمده در این روش از نظر ظاهری و رشد جسمانی مانند خروس اما از نظر ژنتیکی دارای کروموزومهای مرغ هستند.

وی افزایش بهبود ضریب تبدیل غذایی و وزن خروس را از جمله دستاوردهای این پروژه دانست و تصریح کرد: در صورت تامین ارزان قیمت ترکیب ˈآنتی آروماتازˈ و حمایت سرمایه گذاران می توان این روش را در واحدهای جوجه کشی و مرغداری های کشور اجرا کرد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با بیان اینکه مشابه خارجی تغییر جنسیت مرغ به خروس وجود دارد، گفت:ترکیبات استفاده شده در این روشها متفاوت است. وی اظهار داشت: مقاله نوشته شده از این پروژه در کنگره جهانی طیور در برزیل در ماه گذشته ارایه شد.

اطفاي حريق در مكان‌هاي سخت با «ربات آتش‌نشان» ايراني

محققان دانشگاه خليج فارس بوشهر موفق به طراحي و ساخت ربات آتش‌نشان كاربردي شدند كه مي‌تواند با حمل لوله‌هاي آتش‌نشاني به محل‌هاي صعب‌العبور، آتش را در نزديك‌ترين محل ممكن خاموش كند.

عليرضا علي‌خاني از مجريان طرح اظهار كرد: اين ربات مي‌تواند در مكان‌هايي كه با دشواري‌هايي مانند كم بودن ارتفاع، دماي بالا، وجود دود و گازهاي سمي زياد در محيط‌هاي آتش گرفته همراه بوده و امكان حضور آتشنشان به دليل اين محدوديت‌ها وجود ندارد، ورود پيدا كرده و آتش را خاموش كند.

وي افزود: ربات آتش‌نشان كاربردي با بهره‌گيري از دوربين‌هاي خود مي‌تواند تمامي وضعيت محل آتش گرفته را رصد كرده، دماي محيط را اندازه‌گيري كند و به وسيله بازوهاي مخصوص به محل مورد نظر نفوذ كرده و آتش را خاموش مي‌كند.

علي‌خاني با بيان اين كه ارزيابي محل آتش گرفته براي حضور يا عدم حضور آتش‌نشان‌ها يكي از ويژگي‌هاي ربات آتش‌نشان به عنوان يك امدادگر كوچك است، گفت: اين ربات مي‌تواند با خارج از محل دچار حريق شده، از فاصله هزارمتري ارتباط برقرار كرده و تمامي اطلاعات لازم را در اختيار آتش‌نشان قرار دهد. همچنين مي‌توانيم از اين طريق دستوراتي به اين ربات دهيم تا بتواند سريع‌تر و دقيق‌تر نسبت به اطفاي حريق اقدام كند.

وي ادامه داد: اين امدادگر كوچك نخستين ربات آتش‌نشاني است كه در كشور ساخته شده و با توانمندي كه دارد نخستين آتش‌نشاني است كه مي‌تواند آتش را از درون محل گرفتار شده به حريق خاموش كند. همچنين يكي از ويژگي‌هاي اين ربات آن است كه لوله آتش‌نشاني را كه يك آتش‌نشان با خود به محل حريق مي‌برد حمل كرده و فشار مورد نياز براي اطفاء حريق را نيز به آتش‌نشان اطلاع مي‌دهد.

علي‌خاني در خصوص ديگر ويژگي‌هاي اين ربات عنوان كرد: اين ربات آتش‌نشان توانايي ارسال تصوير و صدا با كيفيت بالا به كاربر را دارد و با همين وسيله مي‌توان مصدومين را سريع‌تر كشف كرده و نجات داد. اين ربات داراي دوربين‌هاي ديد در شب با كيفيت و فركانس 2.4 است كه وضوح تصوير بالايي را به اپراتور مي‌دهد.

وي در پايان با اشاره به اين كه اين ربات آتش‌نشان توسط معاونت پژوهشي دانشگاه خليج فارس و آتش‌نشاني استان بوشهر مورد آزمايش قرار گرفته و به تاييد رسيده است، خاطرنشان كرد: ربات آتش‌نشان كاربردي داراي موتورهاي بسيار قوي است كه مي‌تواند از سطح شيب‌دار حركت كند و همچنين به وسيله تسمه و زنجيري كه دارد از سطوح مملو از شن و ماسه يا مسيرهاي ناهموار عبور مي‌كند.

افزايش بهره‌وري سلول‌هاي خورشيدي رنگدانه‌اي با دستاورد جديد محققان ايراني

پژوهشگران ایرانی موفق شدند با بهبود خواص نوری لایه تیتانیوم دی اکسید نشان شده روی شیشه FTO، بهره‌وری سلول‌های خورشیدی را افزایش دهند.

سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه‌ها نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی ارزانتر و با دوام‌تر هستند. استفاده از سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه‌ها همانند سلول‌های خورشیدی سیلیکونی در مرحله تحقیقاتی است و هنوز تجاری‌سازی نشده‌اند. اما هدف اغلب فعالیت‌هایی که با انرژی سروکار دارند و در راستاي افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی انجام مي‌شوند، استفاده از منبع رایگان خورشید است؛ به طور کلی در آینده‌ای نه چندان دور نياز به استفاده از این فناوري، صنایع، اماکن مسکونی، تجاری و دولتی را در بر خواهد گرفت.

دکتر مسعود همدانیان، دانشیار گروه شیمی فیزیک و پژوهشکده علوم و فناوری نانوی دانشگاه کاشان، بالا بردن راندمان نوری سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه‌ها و تولید سلول‌هایی با قابلیت ماندگاری بالا را هدف این پژوهش بیان کرد.

به گفته وي، در این پژوهش از نانوذرات تیتانیوم دی‌اکسید در ساخت پوشش اولیه روی FTO استفاده شد و ساختارهای هسته – پوسته ساخته شده نیز در مقیاس نانو ایجاد شد که هر دو عامل باعث بالارفتن راندمان سلول می‌شود. زیرا در ساختار نانو، نسبت سطح به حجم بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد و این عمل باعث به دام‌اندازی بیشتر الکترون در الکترودها و افزایش راندمان می‌‌شود.

وی با اشاره به مراحل این کار تحقیقاتی گفت: در ابتدا برای ساخت الکترود، یک لایه میکرونی از تیتانیوم دی‌اکسید به روش الکتروفورز بر روی شیشه‌های FTO پوشش داده شد. سپس این لایه با غلظت‌های مشخصی از پیش ماده‌های TiCl4 و ZnO به صورت ساختارهای هسته-پوسته تبدیل شدند و در ادامه با استفاده از رنگدانه و ساندویج کردن الکترودهای آند و کاتد ساخته شده، سلول خورشیدی مورد نظر ساخته شد و قابلیت‌های آن مورد بررسی قرار گرفت.

همدانیان، بالا بردن راندمان سلول خورشیدی با استفاده از دو پیش ماده شناخته شده و ارزان و تعیین غلظت موثر و مشخص در ساخت سلول و همچنین رسیدن به جریان بالا توسط روش الکتروفورز را از نتایج مهم و ويژگي‌هاي نوآورانه اين طرح دانست.

وی در رابطه با نتایج این کار تحقیقاتی افزود: در روند بهبود خواص نوری دو نوع بهینه‌سازی صورت گرفت. در قسمت اول سطح تیتانیوم دی اکسید با تیتانیوم تترا کلرید (TiCl4) بهینه شد که این عمل باعث افزایش 40 درصدی در بهره‌وری سلول خورشیدی شد.

قسمت دوم این بهینه سازی با روی اکسید (ZnO) صورت گرفت و نتیجه آن افزایش 10 درصدی در بهره‌وری سلول خورشیدی بود و در نهایت سلول‌هایی با پارامترهای جریان مدار کوتاه حدود mA 20، پتانسیل مدار باز mV 70 و راندمان 55.6 تهیه شد.

در این پژوهش وحید جباری و افشار گراوند از دانشگاه کاشان و محسن اسد از مرکز تحقیقات نانوی دانشگاه شیراز با دکتر همدانیان همکاري کرده‌اند. نتایج اين طرح در مجله «Surface and Coatings Technology» (جلد 106، شماره 22، 25 ژوئن 2012) منتشر شده است.

محقق ایرانی دستگاه خاموش کننده اتوماتیک رایانه ساخت


محقق ایرانی دستگاه خاموش کننده اتوماتیک رایانه ساخت . با استفاده از این دستگاه 40 درصد در برق مصرفی توسط رایانه های خانگی صرفه جویی می شود .

ˈسامان فتاح پورˈ مخترع این دستگاه افزود : این دستگاه در رایانه های خانگی و شبکه های رایانه ای شرکت ها و موسسات کاربرد دارد و با نصب نمونه دوم آن در رایانه ها ، به صورت همزمان 50 رایانه در شبکه خاموش می شود .

وی درمورد نحوه کار این دستگاه گفت: در حالت عادی با خاموش کردن رایانه ، کیس به طور اتوماتیک خاموش نمی شود و مقداری برق مصرف می کند ولی با استفاده از این دستگاه به طور اتوماتیک تمامی بخش های جانبی رایانه خاموش می شود .

دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: یک تراشه (چیپ ) کوچک با بعد مکانی نیز برای کاربر تعریف شده است . با استفاده از این تراشه ، سیستم با دور شدن کاربر از رایانه به طور اتوماتیک خاموش می شود در واقع این سیستم با کنترل از راه دور متفاوت است و کاربر کاری برای خاموش کردن رایانه انجام نمی دهد بلکه به دلیل دور شدن وی ، رایانه خاموش می شود .

این مخترع اظهار داشت: این دستگاه همچنین دارای زمان سنج (تایمر) است که با تنظیم بازه زمانی رایانه خاموش می شود . نمونه دوم این دستگاه نیز ساخته شده است که کاربرد آن بیشتر در شبکه های رایانه ای است .

به گفته فتاح پور این محصول دانش بنیان در مرحله تجاری سازی است و سازمان فناوری اطلاعات وچند شرکت خصوصی تاکنون از این دستگاه استفاده کرده اند.

۱۳۹۱/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...