نسخه چاپی

نرخ تورم در انگلیس به بالاترین حد رسید

دفتر آمار ملی انگلیس در گزارشی كه روز سه‌شنبه منتشر شد، نرخ تورم در این كشور را در ماه دسامبر گذشته 1.6 درصد اعلام كرد كه بالاترین حد در طی بیش از دو سال گذشته بشمار می‌آید.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، شاخص نرخ مشتری (تورم) در انگلیس در ماه دسامبر گذشته بالغ بر 1.6 درصد بوده است که بالاترین حد از جولای سال 2014 میلادی شمرده می شود.

نرخ تورم در ماه نوامبر گذشته بالغ بر 1.2 درصد اعلام شده بود.

افزایش بهای مواد غذایی، حمل و نقل هوایی و سوخت از جمله علل افزایش قابل‌ توجه نرخ تورم در ماه گذشته میلادی که بیش از حد انتظار تحلیل گران اقتصادی بود، بیان شده است.

قیمت بنزین و گازوئیل در ماه دسامبر گذشته افزایش داشتند که عمدتاً ناشی از افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی و نیز کاهش ارزش پوند بوده است.

از زمان برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه) که منجر به رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا شد، نرخ تورم در این کشور متأثر از کاهش قابل‌ توجه ارزش پوند در برابر دلار و یورو روند افزایشی داشته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، کاهش ارزش پوند سبب شده که بهای مواد اولیه و سوختی که در ماه های اخیر توسط تولیدکنندگان انگلیسی خریداری‌ شده است، نسبت به سال گذشته میلادی در همین دوره زمانی، رشد قابل توجهی داشته باشد.

پیشتر بانک مرکزی انگلیس و هم بسیاری از اقتصاددان فعال در بخش خصوصی گفته‌اند که نرخ تورم در این کشور در سال 2017 میلادی به‌ طور سریع افزایش خواهد یافت.

نرخ تورم در حالی در انگلیس رو به افزایش است که به دنبال اعلام جزییات راهبرد دولت 'ترزا می' در مورد خروج از اتحادیه اروپا، روند کاهشی ارزش پوند تشدید یافته است که این مساله می تواند بیش از پیش به افزایش نرخ تورم دامن بزند.

ارزش پوند روز دوشنبه گذشته و در آستانه سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر خروج سخت کشورش از اتحادیه اروپا، بار دیگر در برابر دلار آمریکا و یورو روندی کاهشی داشت و انتظار می‌رود که این روند روز سه‌شنبه نیز تشدید شود.

از زمان برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) که منجر به رای انگلیسی ها به برگزیت شد، تاکنون، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا 20 درصد کاهش داشته است.

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...