نسخه چاپی

تركیه : شطرنج حرام است یا نه؟!

همزمان با اظهارات یكی از رهبران مذهبی تركیه درباره حرام بودن بازی شطرنج در اسلام ، وزارت دیانت تركیه به این مساله واكنش نشان داده و به یك استفساریه پاسخ داد.

به گزارش نما به نقل ار روزنامه حریت ترکیه، اخیرا " جوبلی احمد هوجا" یکی از رهبران مذهبی ترکیه در اظهاراتی مدعی حرام کردن بازی شطرنج از سوی پیامبر اسلام شده و مدعی شد حدیثی از پیامبر وجود دارد که این بازی را یک قمار دانسته و آن را ممنوع کرده است.

این رهبر مذهبی ترکیه مدعی شده است: پیامبر کسانی را که شطرنج بازی می کنند لعنت کرده و فرموده است کسانی هم که این بازی را تماشا می کنند همانند آن است که گوشت خوک می خورند."

این اظهارات در شبکه های اجتماعی و رسانه های ترکیه بازتاب یافت و سبب شد وزارت دیانت ترکیه به این مساله واکنش نشان دهد و این حدیث را جعلی بخواند.

دربیانیه شورای امور دیانت ترکیه که وابسته به وزارت دیانت ترکیه است، با تکذیب وجود حدیثی از پیامبر درباره ممنوعیت بازی شطرنج آمده است، پیامبر اسلام حدیثی در این باره ندارد و این حدیث جعلی است.

در این بیانیه تاکید شده پیامبر اسلام هیچ حدیثی درباره ممنوعیت بازی شطرنج نداشته است.

بر اساس اعلام وزارت دیانت ترکیه، اسلام قمار را حرام می داند و انجام بازی های فکری و سرگرم کننده در صورتی که حالت قمار نداشته و انسان را از از دیگر تکالیف مذهبی غافل نکند، بلااشکال است.

گفتنی است در سال های گذشته اظهارات "جوبلی احمد هوجا" درباره مسایل مختلف مذهبی و اجتماعی جنجال هایی در ترکیه در پی داشته است. این رهبر مذهبی یک بار در جریان زلزله شدید تابستان سال 2013 در ترکیه در یک سخنرانی وجود گناه در جامعه را علت بلایای طبیعی از جمله زلزله دانسته و از ویران شدن کاباره ها و به گفته خودش "زنا خانه ها" در جریان زلزله ابراز شادمانی کرده بود. او همچنین یک بار در سال 2011 برای مدتی کوتاه دستگیر شده است.

همچنین در سال های گذشته فروش کفن های ضد عذاب قبر با قیمت های بالا در برخی از سایت های منسوب به این رهبر مذهبی جنجال آفرین شده است. در حالی که قیمت معمول کفن در ترکیه حدود 70 لیر است این وب سایت ها کفن های ضد عذاب قبر را به قیمت 370 لیر عرضه می کردند. "جوبلی احمد هوجا" ارتباط خود با فروش کفن های ضد عذاب قبر را رد کرده است و این در حالی است که او سال گذشته صندل هایی را تحت عنوان " نعل شریف" به قیمت چند برابر صندل های معمولی برای فروش به هوادارانش عرضه کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...