نسخه چاپی

ناصر عاشوری قلعه رودخانی در گفتگو با نما:

سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشد

عکس خبري -سهم توليد از هدفمندي يارانه‌ها پرداخت نشد

نماینده ادوار مجلس، گفت: درصدی كه در قانون هدفمندی یارانه ها مربوط به حمایت از تولید كشور پیش بینی شده بود به درستی پرداخت نشد. تولید در كشور در اولویت كاری دولت قرار ندارد

ناصر عاشوری قلعه رودخانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم مدیریت پرداخت یارانه ها به نما گفت: قانون گذار مواردی که در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی و تعیین کرده بود. متاسفانه هم در دولت قبلی و کنونی اجرا نشده است.
وی ادامه داد: درصدی که در قانون هدفمندی یارانه ها مربوط به حمایت از تولید کشور پیش بینی شده بود به درستی پرداخت نشد. تولید در کشور در اولویت کاری دولت قرار ندارد و به همین دلیل سهم تولید پرداخت نشده و سعی دولت صرفا در پرداخت نقدی یارانه است.
نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: بیکاری به عنوان معضل اجتماعی مطرح است و عوارض و دود آن به چشم مردم بر می گردد. چنانچه معضل اشتغال با رویکرد اولویت پیدا کردن صادرات در دستور کار دولت قرار بگیرد. قطعا می تواند اثرگذاری بالایی در اقتصاد ملی داشته باشد و تا حدودی مشکل اشتغال را حل کند.
وی مطرح کرد: دولت علاوه بر کمک های تکلیفی از جمله بحث یارانه ها در حوزه های دیگر می تواند با برنامه ریزی زمان بندی شده در دراز مدت در ورود مواد اولیه تسهیل ایجاد کند، تعهد پرداخت حق کارگر را بپذیرد و سهم کارفرما را کاهش دهد. در حالی که مشوقهایی صادراتی که دولت تعهد کرده است به بخش خصوصی بپردازد حدود 7 سال پرداخت نشده است.
وی تصریح کرد: با پرداخت مشوقهای صادراتی به بخش خصوصی این بخش می تواند جان بگیرد و تولیدات خود را افزایش دهد. تا مازاد کالای تولید داخل را با علاقمندی صادر کند. در حالی که بسیاری از کالاهای تولید داخل کشور دارای استانداردهای لازمه هستند و توان رقابت با تولیدات کشورهای دیگر را دارند. منتهی قیمت تمام شده تولید کالا در ایران بالا است.
نماینده ادوار مجلس در ادامه به هدف پرداخت یارانه ها اشاره کرد و گفت: هدف این بوده است که به افراد کمک شود و توان خرید این افراد بالا برود و دهک های بالا که نیازی ندارند یارانه به آنان پرداخت نشود. تکالیف برنامه و لایحه هم بر همین منوال است. دولتها علت عدم حذف دهکهای بالا را نداشتن آمار این دهک ها بیان می کنند که خود ضعف دولت تلقی می شود مگر می شود در کشوری که این همه سازمانهای عریض و طویل آماری دارد از نحوه زندگی و توان مالی افراد اطلاعی نداشته باشد.
وی در پایان گفت: نیاز نیست حتما دولت در حسابهای شخصی افراد سرک بکشد، با وجود آمارهایی که از مشاغل افراد وجود دارد می توان دهک های بالا را حذف کرد و به دهکهای پایین کمک کند. دولت اعتقاد دارد افراد خارج از کشور به دلیل ایرانی بودن بایستی به آنان یارانه پرداخت شود. قانون پرداخت یارانه ها اعمال سیاست کمک به فقرای جامعه ایرانی است نباید دولت آن را به افراد خارج از کشور و همه آحاد ملت ایران تعمیم داد.

۱۳۹۵/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...