نسخه چاپی

رسالت رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی

دكتر یدالله جوانی

در شرايطي كه استكبار جهاني براي مقابله با انقلاب اسلامي به تشكيل يك جبهه گسترده روي آورده و همه توان خود را در اين مسير به كار گرفته، براي حفظ انقلاب و پيشبرد آن به سمت آرمان‌ها، تشكيل يك جبهه قدرتمند از سوي تمامي نيروهاي انقلابي، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. ظرفيت‌هاي نيروهاي انقلابي در كشور، بسيار بالا و كم‌نظير است. در صورت هم‌افزاشدن اين ظرفيت‌ها و جهت‌دهي آنها به سوي موضوعات اصلي و مورد نياز انقلاب، به طور قطع حركت انقلاب اسلامي در راستاي تحقق اهداف شتاب ‌خواهد گرفت و موانع بر سر راه يكي پس از ديگري كنار زده مي‌شود. رسانه‌هاي انقلابي در كشور از جمله ظرفيت‌هاي اين جبهه به حساب مي‌آيند و بايد بيش از پيش، اهميت و نقش تأثيرگذار و تعيين‌كننده آنها مورد توجه قرار گيرد. تمامي رسانه‌هاي با ماهيت و رويكرد انقلابي براي كمك به جريان و جبهه انقلاب اسلامي در برابر جبهه استكبار و اثربخش بودن در مسير شتاب‌دهي به حركت انقلاب اسلامي به سمت آرمان‌ها؛ بايد اولاً از تفرقه پرهيز كنند و يك آهنگي، هم‌سويي و هم‌افزايي را به عنوان اصل حاكم مورد توجه قرار دهند و ثانياً دچار انفعال و سرخوردگي نشوند، با روحيه و نشاط انقلابي و اميدوار به آينده‌اي به مراتب بهتر از امروز براي جبهه انقلاب اسلامي، رسالت رسانه‌اي خود را به عنوان يك رسانه متعلق به جبهه انقلاب اسلامي دنبال نمايند.

موارد زير، مي‌تواند بازگو كننده سرفصل‌هايي باشد كه فلسفه وجودي و رسالت يك رسانه انقلابي را تشكيل مي‌دهد:

1ـ رسانه انقلابي، بايد حفظ انقلاب، دفاع از انقلاب و تبيين و بسط تفكر و روحيه انقلابي در كشور، دغدغه اصلي‌اش باشد. به عبارت ديگر يك رسانه انقلابي، بايد تبيين كننده و ترويج‌دهنده و تحكيم‌كننده همان انقلابي‌گري در كشور باشد.
2 ـ رسانه انقلابي، بايد با تمام توان از هويت انقلابي نظام مقدس جمهوري اسلامي صيانت نمايد. دشمنان خارجي و برخي از جريان‌هاي داخلي، تهي‌كردن جمهوري اسلامي از ماهيت انقلابي‌اش را نشانه رفته‌اند. رسانه‌هاي جبهه انقلاب در شرايط جنگ نرمي كه عليه انقلاب و نظام اسلامي پديد آمده، بايد با اين خطر به صورت جدي مقابله و از انقلاب اسلامي و هويت انقلابي نظام اسلامي محافظت نمايند.
3ـ رسانه انقلابي، بايد نقش موثري در بسيج اجتماعي براي نصرت ولايت داشته باشد. جبهه استكبار، به اين نتيجه رسيده است كه براي شكست انقلاب اسلامي و تضعيف جمهوري اسلامي، بايد پيوند مردم با ولايت را سست نمايد. براساس همين برآورد، تمامي رسانه‌هاي خود را بسيج كرده و از هر اقدامي براي رسيدن به اين هدف دريغ نمي‌كند. تبيين و تشريح رهنمودها، ديدگاه‌‌ها، مواضع، تدابير، فرامين و احكام صادره از سوي مقام معظم رهبري، به تناسب شرايط و مخاطبان، يكي از مهم‌ترين وظايف رسانه‌هاي انقلابي است. در اين راستا رسانه‌هاي انقلابي بايد با دقت و جديت، پيگير مطالبات رهبري باشند. مطالبات رهبري در حوزه‌هاي مختلف، در واقع همان مطالبات به‌حق مردم مؤمن و انقلابي ايران است. برآورده شدن اين مطالب، در واقع برآورده‌شدن نيازهاي اصلي انقلاب، كشور و مردم است.
4 ـ رسانه انقلابي، حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي را بايد به عنوان شعار اصلي خود مورد توجه قرار داده، با هر نوع تلاش از سوي دشمنان و عوامل داخلي آنان براي بر هم زدن اين وحدت و انسجام مقابله نمايد.
5 ـ رسانه انقلابي بايد پرچمدار مبارزه با فقر، فساد، تبعيض و بي‌عدالتي در كشور باشد. اكنون اين پديده‌هاي شوم، همانند موريانه‌ها به جان انقلاب و نظام افتاده، در حال آسيب رساندن جدي هستند. رسانه‌ انقلابي بايد با تمام توان، به صورت هوشمندانه به امر مبارزه با فساد كمك نمايد.
مطالبه‌گري مبارزه با مفاسد و مفسدان به صورت حساب شده، يكي از بهترين كارهاي رسانه انقلابي در شرايط كنوني است.
6 ـ رسانه انقلابي، بايد با نگاهي علمي و دقيق، دستاوردهاي عظيم و حيرت‌انگيز انقلاب اسلامي در منطقه و جهان و دستاوردهاي بزرگ و ارزشمند جمهوري اسلامي در ايران را براي مردم و خصوصاً جوانان تبيين و تشريح نمايد. به طور قطع تبيين و تشريح اين دستاوردها به صورت منطقي و منصفانه، روح اميد به آينده و دلدادگي به انقلاب و نظام را در مردم تقويت مي‌نمايد. دشمنان اميد به آينده در آحاد مردم را نشانه رفته‌اند، بنابراين سياه‌نمايي از وضعيت كشور را در دستور كار خود قرار داده، به هر شكلي سعي در ناچيز جلوه دادن دستاوردها و موفقيت‌ها دارند. بديهي است كه براي خنثي‌سازي اين سياست شيطاني، رسانه انقلابي با كار رسانه‌اي درست و بهنگام مي‌تواند نقش‌آفرين باشد.
7 ـ رسانه انقلابي بايد حيله‌ها و نقشه‌هاي دشمنان و معاندين و منحرفين براي ايجاد اختلاف در جبهه انقلاب اسلامي را، با روشنگري و بصيرت افزايي، خنثي نمايد. اين رسانه‌ها نقش مؤثري در استحكام‌بخشي به جبهه انقلاب اسلامي مي‌توانند داشته باشند.
8 ـ رسانه انقلابي بايد بتواند با جلب اعتماد مخاطب، نقشه‌هاي دشمن در جنگ نرم با هدف فرو ريختن سنگرهاي اعتقادي را افشا و مردم را براي مقابله با اين نقشه‌ها بسيج كند.
9 ـ رسانه انقلابي بايد با بهره‌گيري از گنجينه ارزشمند دفاع مقدس، به صورت مستمر با بازخواني فرهنگ مقاومت در آن دوران مشعشع، روحيه شهادت‌طلبي، ايثار و فداكاري را در جامعه تقويت كند.
10 ـ رسانه انقلابي بايد با تبيين و تشريح مستمر و بهنگام مكتب حضرت امام خميني (ره) با جريان تحريف شخصيت آن عزيز سفر كرده مقابله نمايد. خطر تحريف خط امام (ره)، يك خطر جدي است و بايد همگان و از جمله رسانه‌هاي جبهه انقلاب، به صورت هوشمندانه با اين خطر مقابله نمايند. مردم و خصوصاً جوانان، بايد حضرت امام (ره) را، با همان مختصات واقعي‌اش بشناسند. به طور قطع جلوگيري از تحريف مكتب امام و زنده نگه داشتن ياد، نام و راه ايشان تضمين‌كننده آينده درخشان كشور و انقلاب است. اكنون مقام معظم رهبري، پرچمدار اصل مكتب امام (ره) است. بررسي تطبيقي مكتب امام و رهبري، بسياري از توطئه‌ها و نقشه‌ها را خنثي خواهد كرد. 11ـ رسانه انقلابي، بايد با مديريت انقلابي و روحيه‌ جهادي تقويت كننده جبهه جهاد كبير عليه دشمنان و مسدودكننده تمامي راه‌هاي نفوذ آنان به كشور و ساختارهاي قدرت باشد. موارد پيش گفته بعضي از سرفصل‌هاي مهم تشكيل دهنده رسالت رسانه‌هاي جبهه انقلاب اسلامي است؛ سرفصل‌هايي كه در صورت توجه، حركت انقلاب اسلامي را شتاب خواهد بخشيد.

۱۳۹۵/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...