نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر:

ادای دین هنر نمایش به شهدای آتش نشان

عکس خبري -اداي دين  هنر نمايش به شهداي آتش نشان

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با ادای دین هنرمندان تئاتر به شهدای آتش نشان ساختمان پلاسكو آغاز شد .

حادثه تلخ خیابان جمهوری در روز پنجشنبه جشنواره تئاتر فجر را هم تحت تاثیر خود قرارداد، مخاطبان این جشنواره در محوطه باز تئاتر شهر با ذکر صلواتی و قرائت فاتحه برای آتش نشانان آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو طلب مغفرت کردند.
سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این خصوص به خبرنگار نما گفت : همیشه هنرمندان نسبت به اتفاقات اجتماعی از این دست واکنش نشان می‌دهند،ما امروز سوگوار عزیزانی هستیم که با رشادت هایشان ایثار و فداکاری کردند و ما به یاد آن عزیزان نخستین رویداد جشنواره را آغاز می‌کنیم.
نمایش‌های جشنواره در تمامی سالن‌های اجرایی به احترام آتش نشانان فداکار به صحنه خواهند رفت و امیدواریم که افراد محبوس شده به سلامت از این حادثه تلخ خارج شوند.
شجاعی از بازیگران تئاتر در بخش خیابانی جشنواره فجر که در محوطه باز تئاتر شهر اجرای نمایش داشتند ،با اشاره به این حادثه تلخ و دلخراش ساختمان پلاسکو گفت: حداقل کاری که می شد انجام داد همین سکوت یک دقیقه ای به یاد قربانیان و حذف موسیقی از نمایش بود،که ما این موضوع را به میل گروه خودمان انجام دادیم .
وی با اشاره به موضوع نمایش مونگ بهیتی از شهرستان آمل گفت: این یک نمایش آیینی و بومی بود که ما دو آیین را تلفیق و به تماشاگران عرضه کردیم .
وقتی نام مازندران می آید ،کاشت،داشت و برداشت برنج در ذهن تداعی می شود ،از این رو مراحل این کار را با ما نمایش تئاتر به روی صحنه بردیم .
دیگر آیینی که در این نمایش آن را اجرا کردیم ماه گرفتگی بود،که زمانی که این رویداد در مازندران رخ می دهد بر کاسه های مسی می کوبیدند و دست به آسمان بلند می کردند تا این ماه گرفتگی برطرف شود .
این بازیگر تئاتر با اشاره به اهمیت و حفظ نمایش های آیینی و سنتی در کشور تصریح کرد: نباید این آیین ها به فراموشی سپرده شود ،همه اقوام با آیین ها زنده اند ،چقدر خوب است کارگردانان تئاتر این آیین ها را به روی صحنه می برند .این راه شناخت آیین از طریق هنر نمایش بسیار گویا و واضح است ،تا در این غالب سنت هایمان رادر اقصی نقاط کشوراز طریق تئاتر معرفی کنیم.
ساسان خلیلیان دبیر بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص آثار بخش خیابانی این جشنواره گفت :امسال شاهد یک اتفاق جدید در جشنواره تئاتر فجر هستیم و آن اضافه شدن چند بخش جدید به بخش خیابانی است ،که به غیر از تئاتر خیابانی تئاترهای محیطی و شورایی هم به این عرصه اضافه شده است .
وی افزود:با توجه به توسعه گونه های اجرایی در نهایت در جدول امسال جشنواره 34 اثر حضور دارند که 2 اثر در بخش بین الملل از کشورهای لهستان و فرانسه به صحنه خواهند رفت . تئاترهای دینی ،انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ،توجه به آسیب های اجتماعی و مخصوصا محیط زیست در آثار خیابانی این جشنواره نمود بیشتری دارند .
یکی از مخاطبان این جشنواره هم با توجه به اهمیت بخش خیابانی گفت : نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر فرصت خوبی است که در اختیار مردم قرار گرفته است تا همه اقشار مردم نیز بتوانند به راحتی و رایگان آثار جشنواره تئاتر فجر را ببنند و از آن لذت ببرند ،آثار بخش خیابانی هم در هر دوره نسبت به دوره های قبلی از پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی برخوردار است .
به غیر از بخش خیابانی ،تئاتر ملل ،مرور تئاتر ایران در سال 1395،میهمانان ،نسل نو ،مسابقه بین الملل ،مسابقه تئاتر جوان و مسابقه تئاتر ایران از دیگر بخش های جشنواره تئاتر فجر است .
محوطه باز مجموعه تئاتر شهر ،محوطه خانه هنرمندان و محوطه برج میلاد سه محل اجرای نمایش های خیابانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است .
علاوه بر مکان نمایش های خیابانی، تالار وحدت ،مجموعه تئاتر شهر،تماشاخانه سنگلج ،تالار هنر،تئاتر مولوی ،تالار حافظ،تماشاخانه ایرانشهر ،خانه هنرمندان و تئاتر مستقل ایران مکان های اجرای نمایش های صحنه ای سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر خواهد بود . این جشنواره تا 12 بهمن ماه ادامه دارد .

۱۳۹۵/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...