نسخه چاپی

اختصاصی نما:

تجویز عینك درمانی در دوران ركود

عکس خبري -تجويز عينک درماني در دوران رکود

شاید توصیه "عینك درمانی" برای حل مشكل ركود اقتصادی در كشور زیاد بیراه نباشد، البته به شرط آنكه بیش از مردم و منتقدان اقتصادی خود مدیران ارشد اقتصادی دولت نیازمند استفاده از عینك هستند تا پیش از آنكه حل همه مشكلات را در تكیه بر برجام و نگاه به غرب جستجو كنند با عینكی نزدیك بین ركود ، بیكاری و مشكلات نزدیكی را ببینند و با اعتماد برتوان داخلی به حل مشكلات اقتصادی بپردازند

مهدی تیماجی - «گفتمان من، نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان خواهد بود» این جمله در همایش اعلام رسمی نامزدی یکی از نامزدهای انتخابات یازدهمین ریاست جمهوری مطرح شد و در کوتاه ترین زمان به گوش همه ملت ایران رسید.

اینها گفته های حسن روحانی 22 فروردین 1392 است که با شعار «دولت تدبیر و امید» در میان هوادارانش حاضر شد و رسما اعلام کاندیداتوری کرد و اقتصاد، اخلاق و تعامل با جهان را مهمترین اولویت های خود عنوان کرد.

این در حالی است که هنوز افکار عمومی فراموش نکرده اند که رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری 1392 در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت : "شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد، دولت بر این وعده‌ای که به مردم داده است تا آخر ایستاده است."
همچنین در ادامه شاهد بودیم که دولت یازدهم پس از استقرار به مردم قول دادتا در100 روز اول روح تازه ای بر اقتصاد ایران خواهد دمید اما حال با نگاهی به کارنامه دولت یازدهم در حوزه اقتصادی بیش از آنکه فعالیت و تحرک دیده شود رکود و بی رمقی بخش های تولیدی و اقتصادی است .
این روزها آنچه بیش از همه سایه اش بر بخش های اقتصادی و تولیدی سایه افکنده است موضوع رکود در بخش های اقتصادی و تولیدی است .
این در حالی است که برخی از دولتمردان تصور می‌کردند با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای به یکباره کشور از رکود خارج می‌شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد، آنان فکر می‌کردند چون مذاکرات به نتیجه رسیده و ایران هم برجام را پذیرفته‌ است ، دیگر کشور از رکود خارج خواهد شد اما درادامه مشاهده شد که این اتفاق نیفتاد لذا سعی کردند با ارائه وام خودرو یا اتخاذ برخی سیاست‌های انبساطی، کشور را از رکود اقتصادی و خواب عمیق بیدار کنند.
اما به نظر می رسد ژنرال های اقتصادی دولت یازدهم حاضر نیستند تا واقعیت های موجود فضای تولید و اقتصاد کشور را درک کنند و همچنان با ارائه آمارهای اقتصادی به خود نمره قبولی می دهند .
در این شرایط شاید لازم است تا روی دیگر سکه بخش اقتصاد و تولید را دید و بتوان با نگاه واقع بینانه تری به فکر علاج رکودی باشیم که طبقات متوسط و رو به ضعیف جامعه این روزها با آن دست به گریبان هستند .
دولت مردان تصور می کردند با لغو تحریم ها مشکلات کشور حل خواهد شد این خوش خیالی تا جایی پیش رفت که حل مشکل آب آشامیدنی و ریزگردها را به برجام و رفع تحریم ها گره زدند . که در عمل شاهد ان بودیم که با بدعهدی امریکایی ها همه رشته های دولت مردان پنبه شد .
در این بین اشاره به این‌ نکته که تحریم‌ها مانعی عمده و جدی در مسیر اقتصاد کشور بوده است اما اقتصاد کشور پس از انقلاب تاکنون از مشکلات ساختاری بسیاری رنج برده است که تنها با رفع تحریم‌ها مرتفع نمی‌شوند و اقدامات کل نظام و مشارکت تمام ارگان‌ها را می‌طلبد و در واقع رفع تحریم‌ها شرط لازم برای حل این مشکلات است، نه شرط کافی.
اما حلقه گمشده در فضای حال اقتصاد کشور نگاه درون به توان داخلی است نگاهی به آمارها نشان می دهد که در چهار سال اخیر تعداد قابل توجهی از مراکز تولیدی و صنعتی به دلیل بی توجهی و رکود سنگین تعطیل شده اند .
چندی پیش به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، ارج رسماً تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد...
همچنین کارخانه تصفیه قند ورامین که از قدیمی ترین کارخانه های استان تهران و کشور است، خبر تعطیلی اش بر خروجی رسانه ها قرار گرفت. کارخانه‌ای که بسیاری از مردم ورامین در آن کار کرده و هویت تاریخی خود را با فعالیت در این کارخانه گره زده بودند.
در حال حاضر هم آمارها نشان از وضعیت بد تولید و صنعت در ماه های اخیر دارند. گزارش مرکز آمار ایران حاکی است طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ حداقل ۱۶۶ هزار صنعتکار بیکار شدند. به گزارش تسنیم، مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود از نرخ بیکاری در سال 94 شمار شاغلان در بخش صنعت را 7 میلیون و 147 هزار نفر اعلام کرده است که 5/32 درصد کل شاغلان کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که شمار شاغلان در بخش صنعت کشور در سال 92 بیش از 7 میلیون و 313 هزار نفر بوده که از کاهش 166 هزار نفری خبر می‌دهد، به‌عبارتی خالص اشتغالزایی در بخش صنعت در دولت روحانی منفی 166 هزار نفر بوده است.
با این اوصاف هم مشاهدات میدانی و هم بازارها نشان می دهند که تولید و صنعت روزهای خوبی را نمی گذراند. مردم هنوز هم به بازارهای اقتصادی کشور اعتماد ندارند و سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت بسیار پایین است. حتی کاهش نرخ سود بانکی نیز نتوانسته مردم را راضی کند تا سرمایه خود را در بخش تولید به کارگیرند. از سوی دیگر بیکاری بیداد می کند و امان پیر و جوان را بریده وهزینه های زندگی نیز روز به روز بالا تر می رود اما دولت هنوز برنامه ای برای بهبود وضعیت ارائه نکرده است و مردم همچنان منتظر کلید دولت برای گشودن قفل های اقتصادی هستند.
با توجه به آنچه در بالا ذکر شد هفته گذشته رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه ها در جواب کسانی که نگران رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم هستند اظهار داشت : " در برخی از کارخانه‌های بزرگ، مثل فولاد، آنقدر انبارها انباشته شده بود که دیگر انبارها جا نداشت. محصولات فولاد در حیاط‌ها پر بود. الان همه انبارها خالی شده که هیچ، کارخانه های تولید فولاد نوبت سه ماهه برای تحویل جنس می‌دهند. این نشان می‌دهد آنهایی که دائم از رکود می‌گویند و اینکه ما آثار برجام را نمی‌بینیم باید یک عینکی، چیزی و درمانی بکنند."
البته شاید توصیه "عینک درمانی" برای حل مشکل رکود اقتصادی در کشور زیاد بیراه نباشد، البته به شرط آنکه بیش از مردم و منتقدان اقتصادی خود مدیران ارشد اقتصادی دولت نیازمند استفاده از عینک هستند تا پیش از آنکه حل همه مشکلات را در تکیه بر برجام و نگاه به غرب جستجو کنند با عینکی نزدیک بین رکود ، بیکاری و مشکلات نزدیکی را ببینند و با اعتماد برتوان داخلی به حل مشکلات اقتصادی بپردازند .



۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...