نسخه چاپی

رد پای روباه پیر در اسناد سازمان سیا

اسنادی كه سیا [ سازمان جاسوسی مركزی آمریكا] به تازگی منتشر كرده و مربوط به ده ماه قبل از بر اساس اسناد منتشر شده از سیا نشان می دهد دولت وقت انگلیس سران عرب را فعالانه به مخالفت با طرح تقسیم فلسطین تشویق و در عین حال با اغماض خود، زمینه را برای تسهیل دستیابی اعراب به سلاح لازم برای حمله به یهودیان فراهم می كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت اسنادی که سیا [ سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا] به تازگی منتشر کرده و مربوط به ده ماه قبل از تقسیم فلسطین است، نشان می دهد دولت وقت انگلیس سران عرب را فعالانه به مخالفت با طرح تقسیم فلسطین تشویق و درعین حال با اغماض خود، زمینه را برای تسهیل دستیابی اعراب به سلاح لازم برای حمله به یهودیان فراهم می کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بر اساس سندی که سیا به تازگی از طبقه بندی خارج کرده است، قبل از تأسیس اسرائیل، دولت انگلیس زمینه را برای مسلح شدن اعراب تسهیل نموده و محمدامین الحسینی، مفتی اعظم پیشین قدس را فعالانه ترغیب می کرد تا طرح تقسیم فلسطین را محکوم کند.

این سند که مربوط به ژانویه 1947 است- ده ماه قبل از تقسیم فلسطین- شامل جزئیاتی درباره دیدار مفتی اعظم وقت قدس و عفیف طیبی، صاحب یک روزنامه لبنانی است.

به موجب همین سند صهیونیستها، حاج امین الحسینی را همدست سابق نازیها می شناسند.

الحسینی در این دیدار با طیبی درباره نگرش های خود در قبال رژیم قیمومیت (انگلیس) و یهودیانی که در اراضی تحت قیمومیت زندگی می کنند، تبادل نظر کرد.

مفتی قدس با چشم انداز هرگونه حکومت یهودیان بر هر وجب از خاک فلسطین کاملاً مخالفت کرد و در عوض تأکید کرد اگر طرح تقسیم فلسطین اجرا شود، اعراب فلسطین دست به اسلحه خواهند برد و به جمعیت یهودی حمله خواهند کرد.

وی به قدری مخالف این طرح بود که گفت: تداوم رژیم قیمومیت به مراتب بهتر از هر گونه طرح تقسیم است. الحسینی معتقد بود که اگر یهودیان اجازه یابند تا قدرت واقعی را به دست گیرند، مسلح خواهند شد و شروع به تلاش برای دستیابی به اراضی بیشتری خواهند کرد.

طیبی نیز تصریح کرد هرگز قبل از آن، مفتی اعظم قدس را تا این حد طرفدار انگلیس ندیده بود، و این امر را به تماس مستمر انگلیس با وی، و ترغیب او برای محکوم کردن طرح تقسیم فلسطین، و نیز تسهیل مسلح شدن اعراب نسبت داد.

این سند بخشی از مجموعه اسنادی است که سیا به تازگی از حالت طبقه بندی خارج و منتشر کرده است.

۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...