نسخه چاپی

برگزاری جلسه كمیسیون اجتماعی درباره پلاسكو

رییس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه فوق العاده این كمیسیون برای بررسی فاجعه ساختمان پلاسكو فردا -سه شنبه - برگزار می شود.

به گزارش نما، سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ابعاد اجتماعی این فاجعه و لزوم بررسی تبعات آن در بخش کار و امور اجتماعی اشاره کرد واظهارداشت: پس از دستور رییس مجلس شورای اسلامی به سه کمیسیون تخصصی بلافاصله به اعضای کمیسیون اجتماعی برای شرکت در جلسه روز سه شنبه این کمیسیون و حضور در کارگروه های مربوط به فاجعه ساختمان پلاسکو فراخوان داده شد.

وی افزود: از وزارتخانه های مرتبط با حوزه اجتماعی و همچنین نیروی انتظامی نیز دعوت کرده ایم تا در این جلسه حضور یابند تا ضمن تهیه گزارش نهایی این حادثه ، آن را در یک تا دو هفته آینده با دستور رییس مجلس در صحن علنی قرائت کنیم.

نماینده مردم ملکان در مجلس همچنین به دستور جداگانه رییس مجلس به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در موضوع ساختمان پلاسکو، مباحث تخصصی مرتبط در زمینه مصدومان و جانباختگان را پیگیری می کند، اما مسئولیت، ضایعات اجتماعی، تبعات و پیشگیری های قبل از بحران، خسارات و شوکی که حوادث به جامعه وارد می کند به عهده کمیسیون های اجتماعی و عمران است.

خدادادی با یادآوری جنبه های اجتماعی فاجعه ساختمان پلاسکو بر ضرورت ورود کمیسیون اجتماعی مجلس به این موضوع تاکید کرد.

وی گفت: ساختمان پلاسکو یکی از مراکز تجاری اصلی پوشاک در کشور بود که علاوه بر دفاتر پخش صنایع پوشاک، کارگاه تولیدی کوچک زیر پنج نفر کارگر نیز که به نوعی با این صنعت ارتباط پیدا می کنند در آنجا فعال بودند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای بررسی و پیگیری ابعاد اجتماعی این حادثه، دو روز گذشته جلساتی را نیز با وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی برای ارائه راهکاری برای پرداخت حقوق کارگرانی که بیمه نیستند ، برگزار کردیم.

خدادادی با بیان این که در جریان حادثه ساختمان پلاسکو تعداد زیادی بیکار شده اند، خاطرنشان کرد: آن دسته از کارگرانی که حق بیمه پرداخت کرده اند از بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد، اما از میان آنها تعدادی هم بیمه ندارند در صورتی که واقعا هم در آن کارگاه ها شاغل بوده و کار می کردند و به خاطر احتیاج به کار و شرایط زندگی مجبور شده اند (در زمان انعقاد قرارداد کار) تعهد و تضمین به کارفرما بدهند که حق و حقوقی را مطالبه نکنند و برای دریافت خسارت، هیچ ادعایی نداشته باشند و (اکنون) چون نمی توانند اشتغال خود را اظهار کنند، نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: برخی کارگران به کارفرماهای خود در ابتدای سال این گونه تعهدها و تضمین ها را می دهند که حق و حقوق خود را گرفته اند تا در پایان قرارداد خود مطالبه ای برای دریافت حق و حقوق نداشته باشند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از بیکاران ساختمان پلاسکو نیز در این گروه قرار دارند که ما باید جلساتی را برای حل مشکل آنان داشته باشیم.

وی در زمینه حل مشکل کارگران فاقد بیمه در واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو تصریح کرد: با کمک مضاعف دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی کارفرمایان مربوطه تلاش می کنیم مشکل این دسته از بیکار شدگان در این مرکز تجاری حل شود.

خدادادی گفت: روز گذشته نیز جلسه ای با کمیسیون عمران و تعدادی از مسئولانی که از محل حادثه بازدید کرده و ارزیابی از ابعاد خسارت ها داشته اند، برگزار کردیم و تاکید شد که کارگاه هایی که در جریان این فاجعه تخریب شده اند باید به سرعت در مکانی مستقر شوند و تا فعالیت صنفی خود را آغاز کنند.

وی افزود: البته ساختمانی در نزدیکی ساختمان پلاسکو برای استقرار این واحدهای تولیدی و صنفی در نظر گرفته شده است، مذاکراتی هم صورت گرفته ، اما هنوز نهایی نشده است.

*اگر حادثه بعدازظهر بود ابعاد و خسارات فاجعه وسیع تر بود

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: اگر این حادثه در ظهر و بعد از ظهر اتفاق می افتاد، قطعا خسارات مالی و جانی بیشتری به دنبال داشت، با این حال هم اکنون نیز خسارت های مالی کلانی برای صنف پوشاک اتفاق افتاده است.

خدادادی با بیان این که جان باختن حتی یک نفر آتش نشان نیز برای ما بسیار دردناک و تاسف بار است، افزود: فاجعه ساختمان پلاسکو برای همه ما یک تلنگر بود که چرا باید آتش سوزی و فروریختن یک برج تجاری کل سیستم حکومت و پایتخت را درگیر کند.

*چهار روز از فاجعه می گذرد، اما آتش هنوز خاموش نشده است

وی با بیان این که چهار روز از عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو می گذارد و کل سازمان ها به این موضوع وارد شدند، گفت: د دنیا هر جایی آتش می گیرد با هواپیما و ریختن مواد اطفاء حریق، آتش را مهار می کنند، اما پس از گذشت چهار روز از حادثه ما هنوز داریم روی آوارهای پلاسکو آب می ریزیم و هنوز هم آتش خاموش نشده است.

خدادادی نبود تجهیزات و امکانات مناسب برای تسریع در اطفاء حریق را یک نقطه ضعف بزرگ دانست و تصریح کرد: باید با کمک دولت و شهرداری علاوه بر رفع این نقاط ضعف، برای تامین امکانات، تجهیزات و انجام آموزش های لازم برنامه ریزی کنیم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با طرح این سوال که چرا کار باید به جایی برسد که در همان روز حادثه نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران که وقتی تمامیت ارضی کشور تهدید می شود باید عمل شوند، در حادثه ساختمان پلاسکو وارد میدان شدند، گفت: این یک ضعف بسیار بزرگ برای شهرداری و سازمان آتش نشانی است که زیر نظر شهرداری است.

خدادادی تصریح کرد: این موضوع جای تامل دارد باید دقت و برنامه ریزی بیشتری علاوه بر پیشگیری، در مدیریت این مسائل داشته باشیم تا اگر (خدای نکرده) این حوادث در تهران اتفاق افتاد، چه باید بکنیم.

وی با تاکید بر این که باید تصمیم جدی تری گرفته شود تا پی گیری این موضوعات موقتی و کوتاه مدت نباشد، افزود: برخی موارد در این زمینه را شهرداری و کمیسیون عمران مجلس باید پی گیری و پیش بینی کنند.

*مجوز بلندمرتبه سازی می دهیم،اما به جان مردم فکر نمی کنیم

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: این همه بلندمرتبه سازی کرده ایم، مجوز داده ایم، اما به فکر جان مردم نبودیم؛ عوارض گرفته و مجوز داده ایم، اما به این فکر نکردیم که اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد در قبال این همه مجوز صادر شده چه مسئولیتی داریم.

خدادادی به برگزاری جلسه درباره بحران در بررسی لایحه بودجه سال96 اشاره کرد و گفت: یک کارگروه با حضور کمیسیون اجتماعی، کمیسیون عمران و مرکز پژوهش های مجلس تشکیل دادیم و مطرح شد که اگر سازمان آتش نشانی در زمینه تجهیزات و امکانات کمبود و ضعفی دارد، باید تامین شود و همچنین مقرر شد امکانات مالی برای خرید این تجهیزات در اختیار شهرداری ها قرار داده شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که باید از فاجعه ساختمان پلاسکو درس بگیریم، تصریح کرد: این حادثه از یک واحد در یکی از طبقات شروع و گسترش یافته که علل گسترش سریع آن و بروز فاجعه فروریختن پلاسکو را کمیسیون عمران مجلس و آتش نشانی بررسی خواهند کرد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پنج شنبه گذشته به کمیسیون های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازند.

۱۳۹۵/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...