نسخه چاپی

بایسته‌های مذاكرات آستانه!

عکس خبري -بايسته‌هاي مذاکرات آستانه!

«نشست آستانه» با محوریت برگزاری گفت‌وگوهای «سوری ـ‌ سوری» و مشاركت دولت و مسلحان سوریه طی امروز و فردا در آستانه پایتخت قزاقستان تحت نظارت ایران، روسیه و تركیه برگزار می‌شود.

«نشست آستانه» با محوریت برگزاری گفت‌وگوهای «سوری ـ‌ سوری» و مشارکت دولت و مسلحان سوریه طی امروز و فردا در آستانه پایتخت قزاقستان تحت نظارت ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود. هدف این مذاکرات، تداوم و پایدار کردن آتش‌بس بین معارضان و ارتش سوریه و پس از آن حل کامل سیاسی بحران شش ساله این کشور است.
از نظر جمهوری اسلامی ایران که یکی از فعالان تحولات سوریه بوده و در طول شش سال گذشته در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در کنار مردم سوریه قرار داشته و از هیچ کمکی برای حفظ استقلال و بهبود شرایط مردم این کشور دریغ نکرده است، این مذاکره زمانی نتیجه خواهد داد که نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:
۱ـ آمادگی طرف‌های معارض و حامیان غربی آنها برای مذاکره و پیگیری راه‌حل سیاسی، محصول شکست در عرصه میدانی و تغییر توازن قوای نظامی به نفع جبهه مقاومت و ملت مقاوم سوریه است که از رهگذر آزادسازی خیره‌کننده حلب به دست آمده است. بر اساس این، حفظ اقتدار و مقاومت در عرصه تحولات میدانی همچنان لازم است. ۲ـ اقدام به آتش‌بس به منزله آغاز روند راه‌حل سیاسی زمانی مثبت ارزیابی می‌شود که فرصتی برای تجهیز دوباره تروریست‌ها نباشد. ۳ـ مذاکرات صلح با شرکت دوستان سوریه باید به سرانجام برسد. آنهایی که به ملت سوریه برای حفظ و دفاع از تمامیت ارضی کشورشان کمک کردند، شایستگی حضور در مذاکرات صلح را دارند، نه آنهایی که سهم عمده‌ای در تجهیز، پشتیبانی و گسیل تروریست‌ها به سوریه داشته‌اند. دلیل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حضور آمریکا و برخی از کشورهای ارتجاع عربی در مذاکرات آستانه به همین موضوع برمی‌گردد. ۴ـ باید نسبت به بازیگری برخی از شرکت‌کنندگان در مذاکره که در مرز اختلافات حرکت می‌کنند و با طرح فریبکاری و زیاده‌خواهی به دنبال اختلاف‌افکنی در جبهه مقاومت هستند، هوشیار بود. اگرچه برخی از تحلیلگران با توجه به رفتارشناسی و هدف‌گذاری هر یک از بازیگران مذاکرات آستانه، دستاورد ملموس و قابل توجهی برای این مرحله از مذاکرات قائل نیستند؛ اما آن را از نظر برآورد توان بازیگری و محک زدن خواسته‌های خودشان در این مذاکرات مهم ارزیابی می‌کنند.
منبع:بصیرت

۱۳۹۵/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...