نسخه چاپی

رسانه پاكستانی: هرگونه ائتلاف منطقه ای 'منهای ایران' معنا ندارد

یكی از روزنامه های معتبر و پرشمارگان انگلیسی زبان پاكستان روز دوشنبه در سرمقاله ای با موضوع ائتلاف خودساخته عربستان، نوشت كه هیچ ائتلافی میان كشورهای مسلمان و منطقه، 'منهای ایران'، به اهداف خود دست نخواهد یافت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در سرمقاله 'اکسپرس تریبیون' آمده است: محافظت از کشورهای مسلمان دربرابر تمام گروه های تروریستی، از مهم ترین اهداف ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان اعلام شده است اما آیا این مهم بدون حضور ایران به عنوان کشوری که در صف مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه قرار دارد و نیز بدون حضور عراق و سوریه به عنوان قربانیان بزرگ تروریسم در منطقه، محقق خواهد شد؟
'در روزها و هفته های اخیر، برخی گزارش ها و منابع خبر دادند که عربستان مسئولیت فرماندهی این ائتلاف را به ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان پیشنهاد کرده و وی نیز این پیشنهاد را پذیرفته است. در صورتی که این اخبار صحت داشته باشد، این تحول قطعا به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن سیاست بیطرفی پاکستان در قبال مسائل میان ایران و عربستان خواهد بود زیرا در میان کشورهای عضو ائتلافی که عربستان آن را طراحی کرده، نشانه ای از کشورهای اکثریت شیعه مثل ایران دیده نمی شود و این باعث شده تا این ائتلاف، رنگ و بوی فرقه ای به خود بگیرد.'
در ادامه این سرمقاله آمده است: این ائتلاف گویا تصمیم دارد نیروهای نظامی برای مبارزه با داعش به سوریه اعزام کند. در این صورت، همراهی نیروهای پاکستان با این ائتلاف در هرنوع عملیات نظامی در سوریه، یک اشتباه نظامی و راهبردی بزرگ خواهد بود.
'پاکستان و عربستان از روابطی دوستانه به ویژه در حوزه همکاری های دفاعی برخوردارند. با این وجود، بهار سال گذشته زمانی که پارلمان پاکستان به درخواست عربستان برای پیوستن به جنگ علیه یمن پاسخ منفی داد، این روابط تا حد قابل توجهی تحت الشعاع این پاسخ منفی از سوی اسلام آباد قرار گرفت.'
اکسپرس تریبیون در ادامه سرمقاله خود می نویسد: بیانیه ارتش پاکستان در خصوص ملاقات اخیر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده جدید ارتش پاکستان با سفیر عربستان در این کشور مبنی بر اینکه 'پاکستان دفاع از عربستان را مثل دفاع از خود می داند'، فقط در حد لفاظی است و ارزش واقعی چندانی ندارد.
این سرمقاله تاکید کرده است: پاکستان خود درگیر مبارزه سخت با معضلی بزرگ به نام تروریسم در داخل کشور است ضمن اینکه باید شش دانگ، مراقب تهدیدها و تجاوزهای احتمالی همسایه قدرتمند و بزرگ شرقی خود(هند) باشد علاوه بر اینکه افغانستان هم در مرزهای شمال غرب پاکستان، یک مسئله جدی برای این کشور است. بنابراین در چنین شرایطی، حرف های شیک و رنگ و لعاب داری که ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده جدید ارتش پاکستان در ملاقات اخیر خود با عبدالله مرزوق الزهرانی سفیر عربستان در اسلام آباد مطرح کرده، صرفا یک سری تعارف های دیپلماتیک است و نمی تواند در عمل، به واقعیت نزدیک باشد.

۱۳۹۵/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...