نسخه چاپی

تغییر موضع ایران درمذاكرات با ۱+5

عکس خبري -تغيير موضع ايران درمذاکرات با ?+

عضو تیم مذاكره كننده ایران و ۱+۵ با اشاره به برگزاری اجلاس عدم تعهد با بیان اینكه گذشت زمان به نفع ایران است تاكید كرد: الان موضع مذاكراتی ما بعد از اجلاس عدم تعهد قوی تر از موضع مذاكراتی ما قبل از اجلاس است. گذشت زمان به نفع ماست و جمهوری اسلامی را قوی تر می كند، لذا آنها تا هر موقع كه می خواهند صبر كنند ما عجله ای نداریم.

به گزارش نما، سید عباس عراقچی در گفتگو با مهر به تشریح نتایج اجلاس عدم تعهد پرداخت و در پاسخ به این سئوال که شما در مذاکرات ایران و ۱+۵ حضور داشته اید. درباره این مذاکرات آینده آنها دیدگاهتان چیست گفت: در بحث هسته‌ای ما کاملاً جدی هستیم و جدیت خودمان را هم از طریق طرح‌های واقعی و عملیاتی به طرف مقابل نشان داده‌ایم. منطق ما هم منطق کاملاً روشنی هست. ما می‌گوییم هر طرف برای خود خط قرمزی دارد. بیایید به خطر قرمزهای یکدیگر احترام بگذاریم. ما می‌گوییم حقوق ما براساس ان پی تی و قواعد بین‌المللی باید به رسمت شناخته شود.

وی یادآور شد: آنها هم می‌گویند که نگران هستیم ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود هر دو این موارد دارای راه حل است ما حاضریم آنها حق ما را به رسمیت بشناسند و ما هم در مقابل، فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر رد مشروعیت هر گونه سلاح‌کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای را به هر شکلی که هست مجدد اعلام کنیم و یا در جایی ثبت کنیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: آنها همکاری ما در آژانس را می‌خواهند و ما به تعهدات خود در آژانس بر اساس قوانین بین‌المللی پایبند هستیم. اگر چیزی فراتر از این تعهدات از ما درخواست می‌کنند و یا چیزی کمتر از حقوق مان از ما می‌خواهند، طبیعی است که باید روشن شود در مقابل چه خواهند کرد. به عنوان مثال از ما می‌خواهند فراتر از تعهدات بین المللی خودمان با آژانس همکاری کنیم که معلوم شود برنامه ایران ابعاد نظامی ندارد! همکاری‌هایی که در این چارچوب انتظار دارند فراتر از تعهدات بین المللی ما است و ما می گوییم اگر ما این همکاری را کردیم در مقابل چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعی است که باید تحریم ها لغو شود.

وی افزود: تحریم برای این گذاشته شده است که مدعی اند برنامه هسته‌ای ما ابعاد نظامی دارد. اگر ما ثابت کردیم که ابعاد نظامی ندارد ، اولین نتیجه طبیعی این است که همه تحریم‌هایی که گذاشته‌اند را باید بردارند. بنابراین جدیت ما خیلی کامل و واضح نشان داده شده است. بقیه قدم‌هایی هم که در برنامه پیش بینی کرده‌ایم بر این اساس است. خیلی منطقی و روشن برنامه عملیاتی و پیشنهادات عملی ارایه کردیم که اگر به این پیشنهادات عمل شود هم آنها و هم ما به خواسته خود می‌رسیم. خواسته ما این است که مثل هر کشور دیگری برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته باشیم. خواسته آنها هم این است که تضمین وجود داشته باشد که ایران به سمت سلاح نمی‌رود که هر دو این ها شدنی است. ولی اینکه آنها همراهی نمی‌کنند و یا پیشنهاداتی می‌دهند که عملی نیست و غیرواقعی و غیرمعقول است، ناشی از فقدان اراده سیاسی در بین ۶ کشور است.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ اظهار کرد: ما با پیشنهاداتی از سوی آنها مواجه هستیم که عملی نیست. هیچ عقل سلیمی نمی تواند بپذیرد که ما همکاری هایی که آنها انتظار دارند را انجام دهیم و در مقابل آنها اقدامات بی ارزش انجام دهند.

وی ادامه داد: بعضی ها معتقدند که باید تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر کنیم و بعضی ها معتقد هستند که شش کشور اصولا از رسیدن به یک اجماع و حل موضوع ناتوان هستند و باید راه حل های دیگری را پیدا کنیم. ایده ها در این مورد مختلف است آنچه که به ما مربوط می شود، ما برنامه هسته ای خودمان را در چارچوب صلح آمیز پیش می بریم و مسیر خود را طی می کنیم. ما به بسیاری از اهداف خود رسیده ایم و تکنولوژی خود را در عرصه چرخه سوخت کامل کرده ایم. از نظر تکنولوژی تجهیزات و مواد وضع ما کاملا خوب است. لذا غربی ها تا هر زمانی که می خواهند صبر کنند. کسی که ضرر می کند آنها هستند. تحریم ها برای ما هزینه‌هایی داشته ولی در مقابل برکاتی نیز داشته است که قابل مقایسه نیست.

عراقچی تاکید کرد: غربی ها و ۱+۵ دچار یک سوءتفاهمی هستند که تا وقتی این سوءتفاهم را رفع نکنند کار پیش نمی رود. این سوءتفاهم این است که فکر می کنند تحریم ها کار می کند و منتظرند. این یک سوء تفاهم بزرگ و یک خیال کاملا غلط است و تعجب می کنم که چرا نمی توانند ایران را بشناسند، هر چه آنها صبر کنند اگرچه تحریم ها هزینه دارد اما کارساز نمی شود و برعکس، ایران هر روز قدرتمندتر می شود. الان موضع مذاکراتی ما بعد از اجلاس عدم تعهد قوی تر از موضع مذاکراتی ما قبل از اجلاس است. گذشت زمان به نفع ماست و جمهوری اسلامی را قوی تر می کند، لذا آنها تا هر موقع که می خواهند صبر کنند ما عجله ای نداریم.

وی در پاسخ به این سئوال که موضع فرانسه در نشست ها تغییری کرده است؟ زمانی می گفتند نماینده فرانسه بیشتر از آمریکایی ها ایستاده است، حالا بعد از تغییر رئیس جمهور فرانسه موضع آن ها عوض شده یا خیر گفت: من اعتقادی به اینکه تغییر افراد باعث تغییر مواضع شود، ندارم. ممکن است که ادبیات در کشورها عوض شود اما مواضع تغییر نمی کند به ویژه در این موضوع که برای مجموعه غرب یک موضوع حیاتی است. فکر می کنم کشورهای غربی ۱+۵ را در یک مجموعه باید نگاه کرد. این خیلی اهمیتی ندارد که بگوییم یک کشور قوی تر یا ضعیف تر برخورد می کند. ممکن است تقسیم کاری بین خودشان داشته باشند اما نگاه من به اینها یک نگاه واحد هست و معتقدم مجموعه سیاست های آنها را باید یکپارچه نگاه کرد.

۱۳۹۱/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...