نسخه چاپی

اهمیت راهبردی سواحل مكران

عکس خبري -اهميت راهبردي سواحل مکران

حضور روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در منطقه مكران و رونمایی از نخستین شناور اقیانوس‌پیمای كشور در نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مكران و همچنین امضای هفت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، جدیت نظام در توسعه این سواحل را نشان داد.

حضور روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در منطقه مکران و رونمایی از نخستین شناور اقیانوس‌پیمای کشور در نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مکران و همچنین امضای هفت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، جدیت نظام در توسعه این سواحل را نشان داد. در واقع، سواحل مکران که در بهترین کرانه‌ اقیانوسی کشور و در معتدل‌ترین ‌‌هوای جنوب کشور واقع شده، از مهم‌ترین ظرفیت‌های راهبردی کشور به شمار می‌آید که تا کنون چندان مورد توجه نبوده است. طرح توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه از موضوعاتی است که توانسته افق روشنی برای توسعه این سواحل ارزشمند ترسیم کند. مهمترین قابلیت‌های این سواحل به شرح زیر است:
۱ـ یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منطقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سراسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان، افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از طریق ترکمنستان) است که راه دسترسی این کشورهای محصور در خشکی (به جز پاکستان) به دریاهای آزاد به شمار می‌آید. در واقع، با توجه به اینکه ایران در مرکزیت منطقه گسترده‌ای مشتمل بر آسیای مرکزی و اروپای شرقی است، می‌تواند با توسعه این سواحل، نقش مهمی در تعامل اقتصاد منطقه‌ای ایفا کند. ۲ـ سواحل مکران، عقبه منطقه خلیج‌فارس در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای ایران است؛ به نحوی که نیروهای متخاصم برای هرگونه اقدامی در خلیج فارس، مجبور هستند از این دریا عبور کنند. با توجه به احاطه ایران بر کرانه شمالی دریای عمان، با یک برنامه‌ریزی دفاعی دقیق می‌توان به مقابله با تحرکات دشمن در این منطقه پرداخت و آنها را در خلیج‌فارس در تنگنا قرار داد. همچنین، در صورت افزایش ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های سنگین و انتقال نفت خام از طریق لوله‌کشی به سواحل مکران، امکان بستن تنگه هرمز، بدون اینکه خودمان متضرر شویم، در ظرف چند ساعت از سوی کشورمان فراهم‌تر خواهد شد. ۳ـ این منطقه به دلایلی از جمله فرصت‌های بالقوه بندر چابهار و قابلیت ویژه‌ای‌ که این سواحل دارد، در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور و تأمین منافع ملی بسیار حائز اهمیت است.
منبع:بصیرت

۱۳۹۵/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...