نسخه چاپی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگو با نما :

تبادل نظرمستمر میان نخبگان ایرانی و عربی / حضور 85 اندیشمند از جهان عرب در ایران

عکس خبري -تبادل نظرمستمر ميان نخبگان ايراني و عربي / حضور 85 انديشمند از جهان عرب در ايران

بحث دوری از خشونت و افراط گرایی ، راههای دستیابی به صلح پایدار ، جلوگیری از تنشهای كه باعث جدایی كشورها می شود و موضوع عقلانیت و بحث جهالت مردن كه مورد تاكید مقام معظم رهبری است از مهمترین محورهای این دور از نشست ها است.

ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: اجلاس گفتگوهای میان ایران و جهان عرب اولین اجلاسی است که ما بعد انقلاب شاهد آن هستیم خوشبختانه استقبال خوبی شد ، از 12 کشور عربی 85 مهمان در این اجلاس شرکت کردند قصد ما از برگزاری چنین اجلاسی این است در این فضای پر نوسان در منطقه که برخی کشور ها نیز به این فضا دامن می زنند ، کشورهای عربی و همسایه خودمان را نسبت به واقعیت های جمهوری اسلامی ایران بیشتر آشنا کنیم و بتوانیم در تعامل سازنده و گفتگوهای دو یا چند جانبه به یک دیگر فهمی بیانجامد و از اختلاف ها و تنشهای جزئی میان کشورهای مسلمان جلوگیری شود.
وی ادامه داد : چندین دانشگاه در کشور ما درگیر برنامه های این اجلاس هستند دانشگاه تهران , دانشگاه شهید بهشتی ،دانشگاه الزهرا ، دانشگاه کاشان و دانشگاه قزوین ،دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه گیلان که خوشبختانه کمیسیون های ما در دانشگاههای مختلف برگزار خواهد شد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره مهمترین محورهای که این اندیشمندان در زمان حضور در کشورمان پیرامون آنها به تبادل نظر خواند پرداخت گفت : بحث دوری از خشونت و افراط گرایی ، راههای دستیابی به صلح پایدار ، جلوگیری از تنشهای که باعث جدایی کشورها می شود و موضوع عقلانیت نیز که دین مبین اسلام توجه جدی به آن دارد و بحث جهالت مردن که تاکید مقام معظم رهبری است از مهمترین محورهای این دور از نشست ها است.
نکته مهم این گفت‌وگوها این است که نهادهای تولیدکننده علم و دانش در ایران و کشورهای عرب با یکدیگر شبکه‌ای از ارتباطات سودمند را سامان داده‌اند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مدیریتی و پیونددهندگی را به عهده گرفته است که تجربه‌ای تازه در حوزه دیپلماسی فرهنگی است.
ربانی دبیر اجرایی همایش گفتگوهای ایران و عرب نیز درباره این همایش گفت : با توجه به شرایط حاکم در غرب آسیا و جهان اسلام بنظر می رسد یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت ایجاد یک فضای گفتگو میان نخبگان جهان اسلام است
آن چه که هدف ما است فراهم آوردن شرایط تبادل نظرمستمر میان نخبگان ایرانی و عربی است که این هدف با شکل گیری مجامع عربی می تواند تحقق یابد ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند گسترش نقش فرهنگ و بهره گیری از واسطه گیری نخبگان ایرانی عربی در منطقه هستیم تعامل سازنده عنصر ایرانی و عربی سهم اساسی در شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی داشته است.
از کشورهای مثل کویت ،عمان ، عراق ،لبنان ،فلسطین ، سوریه و کشورهای شمال آفریقا مهمان های در این اجلاس داریم.
سعید الشهابی از فعالان ِ انقلابی و دبیرکل جنبش احرار بحرین در مصاحبه با خبرنگار نما درباره برگزاری این اجلاس گفت: برگزاري اين كنفرانس گامي مهم و ضروري براي گسترش روابط ايران و جهان عرب است .
جاي فرهنگ ايران در جهان عرب خالي است ، برخي تلاش مي كنند چهره ايران را در جهان عرب مخدوش كنند . تلاش هايي براي مانع تراشي در روابط ملت هاي عرب با ايران از سوی برخی کشورها در جريان است.
اسرائيل تلاش مي كند كشورهاي عربي را از ايران دور و به خود نزديك كند . درست است ، اختلاف هاي سياسي میان برخی کشورهای عربی وجود دارد ؛ اما اين اختلافات نبايد مانع از ايجاد پل هاي فرهنگي میان ملتها شود ، دست خدا با جماعت است و همه ما بايد با هم متحد باشيم.
یکی از اندیشمندان دعوت شده از کشور کویت نیز در این اجلاس گفت : بسيار خوشحالم از اين كه در نشست گفتگوي بين ايران و جهان عرب شركت كرده ام . اينجا يك جمع كارشناسي حضور دارند كه از ميان اساتيد و فرهيختگان دانشگاهي مي باشند .
هدف ما بررسي راهكارهاي مقابله با افكار و انديشه هاي گروههاي افراطي ،تکفیری از جمله داعش است .
اين گروههاي ديدگاه جوانان را نسبت به اسلام تغيير مي دهند ما بايد نگرش ملتها و كارشناسان مسلمان را به هم نزديك كنيم . همه گروهها و مذاهب مسلمان مشتركات زيادي دارند . بايد روي مسائل مهم و مشتركات تمركز كنيم و از پرداختن به اختلافات جزئي اجتناب كنيم تا بتوانيم نسل اينده جهان اسلام را صحيح و با انديشه هاي پاك پرورش دهيم.
این اجلاس در مشهد مقدس بکار خود پایان می دهد.

۱۳۹۵/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...