نسخه چاپی

رئیس كمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نما :

پاسكاری مسئولیت آتش سوزی پلاسكو/ شهرداری در مواقعی باید ضابط قضایی باشد

عکس خبري -پاسکاري مسئوليت آتش سوزي پلاسکو/ شهرداري در مواقعي بايد ضابط قضايي باشد

محمدرضا رضایی‌كوچی گفت: بیش از 40 سال از قانون مربوط به وظایف مرتبط با شهرداری ها سپری می شود و باید قانون امروز بدلیل وسعت شهرها و موضوعات متنوع به روز شود

دیروز وضعیت خیابان جمهوری تا حدودی به حالت قبل از آتش‌سوزی بازگشته بود. به گزارش ، خودروها درحال تردد بودند در این میان دودی که از ویرانه‌های پلاسکو به هوا برمی خاست، نگاه‌های رهگذران را به خود جلب می‌کرد. هنوز هم باور کردن این حادثه برای مردم و جای ساختمان پلاسکو در شهر خالی است و هیچ‌کس نمی‌داند چه بر سر گرفتار شدگان در آتش وآوار آمده است.پشت میله‌های آهنی که به خیابان جمهوری منتهی می‌شد و آتش‌نشانان در حال جست‌و‌جوی عزیزانشان بودند، یکی از آتش‌نشانان که در گوشه‌ای ایستاده تا نفسی تازه کند و بار دیگر دل به آتش بزند، به دودهای سیاه و سفید ساختمان ویران شده خیره شده بود و سرش را با تأسف تکان می‌داد. در نگاهش اعتراض بود و حرف‌های ناگفته.این آتش‌نشان درباره مدیریت بحران درماجرای پلاسکو گفت: متأسفانه ستاد بحران نخستین بار است که چنین حادثه‌ای را تجربه کرده و بارها هم اعتراف کرده تاکنون چنین حوادثی را از نزدیک ندیده است. می‌خواهم بدانم چطور وقتی ارگانی اطلاعی از موضوع ندارد می‌تواند مدیریت حادثه‌ای به این عظیمی را به صورت غیر تخصصی در دست بگیرد. بگذارند ما آتش‌نشان‌ها کار خودمان را انجام دهیم و عزیزانمان ومردم گرفتار را نجات دهیم
پس از حادثه پلاسکو همه دستگاههای درگیر حادثه به صف شدند و نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند بهارستان نشینان با برگزاری جلسات در زمان سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه به این ماجرا ورود کردند و رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازد محمدجواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته مدیریت شهری نمی تواند برای پلمپ یک ساختمان ورود کرده و ساختمان های مسئله دار شهر تهران را بررسی کند و خود وارد عمل شود وی با بیان اینکه در بند 14 ماه 55 قانون شهرداری ها، تکلیف شده اصلاحات مربوط به ساختمان ها ر ا شهرداری ها انجام دهند خاطرنشان کرد: شهرداری باید آسیب ها و خطرات را رفع و هزینه ها را از مالک دریافت کنند؛ اما موضوع این است که این قانون «ضمانت اجرایی» قوی ندارد.
در این بین رییس کمیسیون عمران مجلس از حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی و محمدباقر قالیباف وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی یکشنبه -۱۰ بهمن- خبر داد.
محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده از سوی مجلس پس از فرورختن ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری گفت :بعد از دستور ریئس مجلس که کمیسیون عمران و دیگر کمیسیونهای مجلس را موظف کرد در حوزه علل اتفاق ساختمان پلاسکو ورود کنند ، همراه با برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون عمران یک بازدیدی از محل حادثه داشتیم در کنار آن بازدید در جلسه ای همراه با دستگاه های امداد رسان ، اورژانس کشور ،هلال احمر و شهرداری گزارش اولیه را ارائه شد.
دومین جلسه را ما در کمیسیون عمران مجلس برگزار کردیم ، شهرداری ، وزارت کار ،وزارت راه وشهرسازی ،هلال احمر،اورژانس همه دستگاههای مرتبط را جمع کردیم.
نماینده مردم جهرم ادامه داد: ما در کشور از لحاظ مقاوم سازی و بازسازی برای جلوگیری در ساختمانهای فرسوده قانون داریم قانون بخوبی وظایف دستگاههای متنوع در این باره را مشخص کرده است ، پس از حادثه پلاسکو شاهد بودیم که برخی دستگاه ها سعی می کنند رفع مسئولیت کنند و مسئولیت را به گردن نهادها و سازمانهای دیگر بیاندازند.
رضایی افزود : من معتقدم شهرداری و وزارت کار از لحاظ قانونی این اجازه را داشتند که ورود کنند به ماجرای پلاسکو و می توانستند برای پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه ورود کنند.
رضایی تاکید کرد: یکی از نهادهای که به سهم خود مسئولیت را پذیرفت بنیاد مستضعفان و آقای سعیدی کیا بود که عذرخواهی کرد و گفت در اولین فرصت ممکن نسبت به احداث ساختمان جدید و واگذاری آن به کسبه اقدام خواهند کرد.
قرار است گزارش مقدماتی ما روز یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت شود و گزارش تکمیلی ما در قالب ماده 49 آیین نامه داخلی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد که بتوانیم قانون را برای پیشگیری از این حوادث تقویت کنیم .
رئیس کمیسیون عمران خاطرنشان کرد : ما باید به سمت تقویت قوانین در این حوزه و بالا بردن ضمانت های اجرای برای جلوگیری از تکرار این حوادث گام برداریم،ماده 55 قانون شهرداری ها که تکلیف شهرداری ها را مشخص کرده قانونی است که بیش از 40 سال از عمرش سپری می شود و باید قانون امروز بدلیل وسعت شهرها و موضوعات به روز شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس تصریح کرد: من فکر می کنم اگر شهرداری را در این گونه مسائل به عنوان ضابط قضایی مشخص کنیم می تواند در پیشگیری از اینگونه حوادث تلخ موثر باشد ،روز یکشنبه نیز قالیباف شهردار تهران در مجلس حضور خواهد یافت و گزارشی به نمایندگان ملت پیرامون این حادثه ارائه خواهد کرد.

۱۳۹۵/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...