نسخه چاپی

جابری انصاری: آستانه ایستگاه اول مذاكره دولت سوریه و مخالفان مسلح بود

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در مصاحبه با تلویزیون ملی قزاقستان گفت: مذاكرات برگزار شده سوری در آستانه با ابتكار تهران، مسكو و آنكارا، ایستگاه اول مذاكره دولت سوریه و مخالفان مسلح بود و تلاش ها همچنان ادامه می یابد.

به گزارش نما، وی در این مصاحبه که چهارشنبه شب پخش شد، ادامه داد: این روند نخست به صدور بیانیه وزیران خارجه سه کشور در مسکو (30 آذر) مبنی بر ضرورت برقراری آتش بس منجر شد.
جابری انصاری تاکید کرد: ویژگی متمایز جدید شکل گرفته این است که ترکیب سه کشور نمایندگان دو تفکر گوناگون در باره سوریه را گرد هم آورد. با توجه به سیاست متوازن و وجهه مثبت قزاقستان در منطقه، آستانه نیز به عنوان ایستگاه این روند مورد توافق قراد گرفت تا میزبان اجلاس باشد.
وی ادامه داد: هیات های ایران، روسیه و ترکیه با دوستان قزاقستانی با همکاری نزدیک، مقدمات برگزازی اجلاس را فراهم کردند و از سوی دیگر، در گفت وگوهای برگزار شده برای نخستین بار شماری از گروههای مسلح معارض با هیات دولت سوریه در حضور میزبان و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه و سازمان ملل دور یک میز نشستند.
جابری انصاری اظهار کرد: قرار گرفتن دو هیات دولت سوریه و معارضان مسلح در یک چارچوب مشترک مهم است، زیرا تاکنون دو طرف هم را نمی پذیرفتند.
معاون وزارت خارجه ایران گفت: بنا بر این وقتی در نشست سه جانبه مسکو، دو رویکرد متفاوت کنار هم قرار گرفت، بسیار مهم بود و در مذاکرات آستانه هم دو گروه در قالب یک بحث مشترک قرار گرفتند که روندی برای صلح سوریه است.
وی گفت: موفقیت دیگر مذاکرات این است که آتش بس برقرار شده (از 10 دی ماه) در سوریه تثبیت و برای تداوم آن کمیته سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه با هدف طراحی جزئیات و نظارت بر پیمان آتش بس ایجاد شد.
وی افزود: این موارد، دستاوردهای اجلاس آستانه است. ما در آغاز یک روند طولانی هستیم، زیرا وضعیت سوریه بحران پیچیده ای است. باید گام های خود را درست برداریم و اجلاس برگزار شده نیز توانست این موفقیت ها را رقم بزند.
جابری انصاری همچنین درباره فرسایشی شدن شرایط، اظهار کرد: همه طرف های درگیر در سوریه از ادامه وضعیت کنونی و درگیری خونین به نوعی خسته هستند. دولت این کشور در برابر هجوم گسترده گروههای مسلح قرار گرفته که نیروهای خود را از سراسر جهان برای جنگ جذب می کنند.
وی تاکید کرد: دولت سوریه که با بحران ناشی از حرکت گروههای تروریستی و افراط گرایی مواجه شده، کاملا طبیعی است از تلاش های بین المللی برای پایان دادن به وضعیت کنونی استقبال کند.
جابری انصاری همچنین با مهم خواندن میزبانی آستانه، گفت: قزاقستان برگزار کننده نشست با دمشق روابط بسیار خوب دیپلماتیک دارد و همچنین از سه کشور که ضامن آتش بس هستند، دو کشور از دوستان سوریه به شمار می روند.
وی در ادامه با بیان اینکه گروههای مسلح، شعارهای بزرگی دارند که قابل تحقق نیست و سال های گذشته هزینه های بسیاری را بر سوری ها تحمیل کردند، تاکید کرد: روند چند ساله در سوریه و سمت و سوی تحولات به ویژه آزاد شدن حلب با عملیات ارتش سوریه، نمایانگر واقعیتی است که ادامه شرایط کنونی سودی برای گروههای مسلح ندارد.
جابری انصاری گفت: از سوی دیگر، حضور ترکیه که اجلاس آستانه را همراهی کرد، این اطمینان را برای گروههای مسلح شکل داد که منافع حداقلی برای آنها ایجاد خواهد شد. اکنون، امیدواریم وضعیت جدید و گفت و گوها، زمینه حل سیاسی و رسیدن به توافقی مبتنی بر مذاکره و رجوع به آرای مردم سوریه به عنوان داور اصلی را ایجاد کند.
وی افزود: سوری ها مانند هر ملت دیگری شایسته برخورداری از یک زندگی خوب هستند و ادامه جنگ بالاترین زیان ها را برای آنان رقم زده است.
معاون وزارت خارجه ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت گسترش تلاش ها برای حل سیاسی بحران سوریه، تاکید کرد: جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه با همکاری قزاقستان تلاش کردند، مذاکرات آستانه نشست خوبی باشد که ایستگاه نخست است و باید برای رسیدن به نتیجه تلاش بیشتری کنیم.
جابری انصاری همچنین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون ملی قزاقستان در باره و قایع پیش آمده در جهان اسلام پس از خیزش ها در کشورهای عربی، اظهار کرد: اندوهبار است که درگیری ها و اختلاف ها بین امت اسلامی وجود دارد. واقعیت این است که سه سطح منطقه و بین المللی و درونی در این مسائل وجود دارد.
وی افزود: برخی در تحلیل تحولات جهان عرب از عوامل داخلی و برخی خارجی سخن می گویند و ارزیابی می کنند. من بیشتر دوست دارم از عوامل درونی نام ببرم، هر چند عوامل بیرونی هم نقش کاتالیزور دارد و مهم ترین ایجاد کننده بی ثباتی در مقوله عوامل داخلی، نامتوازن بودن مقوله های امنیت و توسعه است.
معاون وزارت خارجه ایران در باره مسائل خاورمیانه نیز گفت: اشغال فلسطین از بیش از شش دهه قبل سبب ایجاد محیط امنیتی در جهان عرب شد که نامتوازن شدن سیاست های توسعه و امنیت را در پی داشت و افزون بر این مثلث بحران، بسترساز بروز مشکلات در جهان اسلام بود. بحران هویت، مشروعیت و ناکارآمدی هم بود.
جابری انصاری ادامه داد: این مثلث بحران، از عوامل اصلی و داخلی برای بحران است. عوامل بیرونی به ویژه نقش قدرت های خارجی، عامل بحران های سه گانه و همچنین تشدید مناقشه های منطقه ای و پارادوکس بوده و این تحلیل من در ارتباط با کل جهان عرب است.
وی تاکید کرد: اما در ارتباط با سوریه، در عین حال که از همه این مشکلات رنج می برد، یک عامل دیگر هم مطرح است. دمشق در شش دهه گذشته، سیاست مستقل و متوازنی را در سطح منطقه مدیریت کرده است. همین آهنگ سیاست خارجی بیرون از هارمونی جهان عرب سبب شد، برخی کشورهای عربی و غربی با شروع بحران در سوریه، به صورت غیرعادی آن را تشدید و آتش را شعله ورتر کنند.
معاون وزارت خارجه ایران اظهار کرد: البته سابقه این سیاست های متوازن به دولت سوریه کمک کرد تا در زمان وقوع بحران از همکاری کشورهایی مانند ایران و روسیه و برخی از دیگر کشورها برخوردار شود.
جابری انصاری در ادامه مصاحبه با شبکه تلویزیون ملی قزاقستان در باره تلاش های سه جانبه برای تداوم مذاکرات سوری-سوری، گفت: اکنون تهران، مسکو و آنکارا توافق کردند که قزاقستان مرکز کمیته نظارت بر آتش بس سوریه باشد و نشان می دهد که شاهد شکل گیری روند آستانه هستیم.
معاون وزارت خارجه ایران همچنین افزود: راهکار دوم که باید شکل بکیرد، رویکرد بسیار جدی سیاسی برای ایجاد گفت وگو در سوریه است. گام نخست برای این موضوع، نشستن هیات دولت این کشور و هیات برخی گروههای مسلح برای تثبیت آتش بس بود.
وی در ادامه اظهار کرد: اما چند عامل از جمله برخورد احساسی و شعاری برخی معارضین سوری، کند شدن حرکت در این مسیر را در پی دارد و برای اینکه شتاب بیشتر شود برای گفت وگو با طرف ها از همکاری شرکای خود و حمایت دولت قزاقستان برخوردار خواهیم بود.
جابری انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است، تلاش های تروئیکای ایران، مسکو و آنکارا در بحران سوریه و مذاکرات قزاقستان جای دیگر اقدام ها را بگیرد، گفت: بنا نیست نشست و روند آستانه جایگزین روندهای دیگر حل بحران سوریه شود.
وی تاکید کرد: نگاه هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن و دولت قزاقستان به عنوان میزبان مذاکرات، این است که راهکار مکملی برای دیگر تلاش های بین المللی باشد.
جابری انصاری گفت: ائتلاف سه گانه (ایران، روسیه و ترکیه) توانایی ویژه ای برای حل بحران سوریه دارد که در برگیرنده توانمندی های هر سه کشور است.
وی در پایان در پاسخ به پرسش جایگاه ایران در مذاکرات سوری آستانه و ژنو، گفت: به عنوان کشور تاثیرگذار و صاحب نفوذ در غرب آسیا از شروع بحران سوریه، معتقد بودیم که این مشکل هیچ راه حل نظامی ندارد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه 30 آذر ماه در نشست سه جانبه مسکو، ابتکار برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات آستانه را ارائه و در باره اجرای آن توافق کردند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه 30 آذر ماه در نشست سه جانبه مسکو، ابتکار برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات آستانه را ارائه و در باره اجرای آن توافق کردند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

۱۳۹۵/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...