نسخه چاپی

واكنش ابتكار به گرد و خاك شدید در خوزستان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واكنش به طوفان های گرد و غبار كه از صبح امروز در برخی نقاط خوزستان به ویژه اهواز رخ داده و آلودگی هوا را به بیش از 66 برابر حد مجاز رسانده، پیامی را در كانال تلگرام خود منتشر كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ امروز طوفان خاک در خوزستان،‌کیفیت هوا را 66 برابر، بدتر از استاندارد کرده است‌؛ مشابه سال 93. شدت طوفان و گرد و خاک به قدری است که مانع برگزاری نماز جمعه امروز اهواز شده و 9 پرواز را نیز لغو کرده است. لیگ برتر دوچرخه سواری کشور نیز در ماهشهر به دلیل گرد و غبار برگزار نشد.

اما معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در پیامی درباره این طوفان‌ها نوشته است:

وقوع طوفان های گرد و غبار بسیار ناگوار و سبب عوارض مختلفی برای مردم است. مقابله با گرد و غبار از برنامه های مورد توجه دولت بوده؛ از کاشت نهال با مسئولیت سازمان جنگل ها و مراتع تا احیای هورالعظیم که اگر چه هر یک با مشکلات متعددی روبروست، ولی در برخی بخش ها کم و بیش و در برخی دیگر به طور قابل ملاحظه ای اقدامات مشهود است اما در عین حال روند خشکسالی 2 دهه ای خوزستان و بسیاری از نقاط دیگر غرب آسیا رو به تزاید بوده است.

این مسئولیت یک شخص نیست؛ بلکه مسئولیت میان سازمان هواشناسی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و سازمان جنگل و مراتع و آبخیزداری، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست توزیع شده است، همچنین یک مسئولیت بین المللی هم در میان هست.

به دلیل ماهیت اکثریت قریب به اتفاق طوفان های موجود که از کشورهای خارجی و عمدتا عراق منشا می گیرد، در ماه های اولیه مسئولیت برای اجرای تفاهم نامه های مربوطه به عراق سفر کردم و حتی در طی آن، شروع درخت کاری اعلام شد، ولی با بالاگرفتن جنگ در آن کشور این برنامه مسکوت ماند. بارها به دولت عراق تذکر داده شده که آخرینش همین دو ماه پیش بود، اما با شرایط آن کشور پاسخ درخوری داده نشده است.

با تلاش ایران، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار دنیا را به این موضوع حساس کرده، به طوری که گزارش جهانی تدوین و دستور کار همکاری جهانی ارایه شد. دولت ایران طرح درخت کاری در راهپیمایی اربعین توسط زائرین را از مرز مهران امسال شروع کرد.

سیاسی کردن موضوع یا حمله به یک سازمان، کاری را از پیش نمی برد. مطالبه گری و پرسش خوب است، به صورتی که همه مسئولین و دستگاه های مربوطه را به سمت و سوی همکاری فرابخشی سوق دهد.

کانون های گرد و غبار جنوب شرق خوزستان فعال شد

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در پی وقوع توفان گرد و خاک میزان آلودگی هوا به بیش از 66 برابر حد مجاز در اهواز رسید گفت: توفان های شدید گرد و خاک در بهمن ماه 93 در اهواز در حال تکرار شدن است.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به هشدار هواشناسی خوزستان در روزهای اخیر نسبت به وزش بادهای شدید جنوب شرق در استان اظهار کرد: در صورت نبود بارندگی، بادهای جنوب شرق منجر به توفان های شدید در جنوب شرق استان به ویژه اهواز می شود، که نمونه آن را در بهمن ماه 93 در اهواز شاهد بودیم.

وی افزود: بادهای جنوب شرق باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار در نزدیک اهواز و به تبع آن افزایش شدید میزان آلودگی هوا در این کلانشهر می شود، به طوری که امروز در سایر شهرهای استان میزان آلودگی هوا زیاد نبوده اما در اهواز به 10 هزار میکروگرم برمترمکعب (بیش از 66 برابر حد مجاز) رسیده است و این مساله بیانگر فعال شدن کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: کانون هایی که در شرق اهواز و جنوب شرق استان قرار دارد از بخش غیزانیه همچنین جاده اهواز- رامهرمز، اهواز- ماهشهر، ماهشهر- هندیجان و رامشیر را در برمی گیرد.

وی ادامه داد: این کانون ها عمدتا بافت رسی دارند که در صورت بارندگی به مرتع و کشاورزی منجر می شوند و در صورت نبود بارندگی منشاء گرد و غبار خواهند شد.

لاهیجان زاده تاکید کرد: برای کنترل این کانون ها باید اولویت ویژه ای برای نهالکاری و درختکاری در این مناطق تعریف شود.
همچنین مدیرکل هواشناسی خوزستان گفته است: با وقوع طوفان گرد و خاک در اهواز شعاع دید به 50 متر رسیده است.

کوروش بهادری با بیان اینکه گرد و خاک تا امشب ادامه دارد افزود: باد با سرعت 60 کیلومتر در ساعت تمام کانون های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده است و هیچ کانون داخلی در بروز این پدیده دخالت ندارد.

به گفته وی، گرد و خاک به سمت شهرهای دیگر استان از جمله آبادان، ماهشهر، هندیجان، بستان و دشت آزادگان در حرکت است.

۱۳۹۵/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...