نسخه چاپی

عمار حكیم: سازش تنها كلید حل بحران عراق است

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاكید كرد كه تنها راهی كه مردم عراق برای خروج از بحران دارند، تفاهم و سازش با یكدیگر است.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از روزنامه رای الیوم نوشت: عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در کنفرانس عشایر عراقی که در بغداد برگزار شد، اظهار داشت: ضمانت‌های خارجی و بین المللی سودی برای عراق ندارند و تنها ضمانت اساسی برای هر گونه سازشی در کشور همان توافق و تفاهم مردم عراق است. ما هیچ راهی جز تفاهم با یکدیگر برای خروج از بحران نداریم.
حکیم گفت: نمی توانیم بپذیریم که هر کسی بخواهد تحت بند هفت و مصونیت بین المللی و اسلامی وارد عراق شود ما باید به خودمان، سیاست‌هایمان و رهبرانمان و به جامعه‌مان تکیه کنیم. طرح سازش ملی نباید متوقف شده بلکه باید به جلو برده شود، این طرح احتمال دارد برای مدتی متوقف شده و شبهه‌ها و ابهام‌هایی در مورد آن ایجاد شود اما پیش خواهد رفت.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد: قانون اساسی و سیاست دو اصل در طرح سازش هستند که نمی‌توان از آنها عدول کرد. کسی که تمامی اصول را نابود می‌کند تا آن واقعیت متوهمی که خود تصور می‌کند را بدون در نظر گرفتن شرکاء، واقعیات موجود و فداکاری‌ها بسازد، باید به او به عنوان یکی از طرف‌های سازش شک کرد زیرا سازش باید مبتنی بر اصول مشترک عراق باشد.

حکیم با اشاره به لزوم تحقق سازشی ملی تاکید کرد: ما به طرحی جامع نیاز داریم که دارای ابعادی اجتماعی و سیاسی باشد و اصلی قابل اطمینان برای مدیریت کشور ارائه دهد و شامل تمامی گروه‌های مردمی باشد.

وی در توضیح سازش ملی گفت: این طرح به معنای تشکیل عادلانه دولت و نه راضی کردن گروهی خاص است و نیازمند صداقت و افشاگری است.

حکیم ادامه داد:‌ برخی از طرح سازش انتقاد می‌کنند و قصد دارند به آن آسیب بزنند زیرا در صورت تحقق سازش آنها تکیه‌گاه‌ خود که همان طایفه‌گرایی و کینه و نفرت است را از دست می‌دهند. برخی نیز از جزئیات این طرح بی‌اطلاع بهستند. تنها گزینه‌ای که ما پیش روی خود داریم آن است که با یکدیگر به تفاهم رسیده و طبق اصولی درست با یکدیگر به صلح برسیم.

وی در پایان تاکید کرد:‌ قبایل و عشایر عراقی به منزله ضمانت‌های واقعی برای وحدت کشور هستند و افراط‌گرایی و تکفیر فرهنگ‌های وارد شده به جامعه هستند، فرهنگ هم‌زیستی اساس سازش است، مردم عراق در مبارزه با تروریسم با یکدیگر متحد هستند و طایفه گرایی در مواجهه با اتحاد مردم در هم شکست و در بر هم زدن اتحاد جامعه ما ناکام ماند.

حکیم هشدار داد در صورتی که طرح سازش در کشور محقق نشود، خشونت‌ها در کشور ادامه می‌یابند و بحران گسترده‌تر می‌شود.

۱۳۹۵/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...