نسخه چاپی

سخنگوی كمیسیون تلفیق لایحه بودجه در گفتگو با نما مطرح كرد:

مقاوم سازی بودجه نسبت به نوسانات قیمت نفت/۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بودجه عمومی از نفت در سال 96

عکس خبري -مقاوم سازي بودجه نسبت به نوسانات قيمت نفت/??? هزار ميليارد تومان سهم بودجه عمومي از نفت در سال 96

محمدمهدی مفتح، سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت : از مجموع آنچه به عنوان درآمد نفتی به دست می‌آید ۳۰ درصد به صندوق توسعه، ۱۴.۵ درصد برای شركت نفت و شركت‌های وابسته اختصاص و ۳ درصد برای مناطق نفتی كمتر توسعه یافته و محروم اختصاص پیدا كند.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار نما ، با تشریح جزئیات کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی بودجه سال آینده گفت: در بررسی بندهای درآمدی بودجه سال 96 بحث مقاوم سازی بودجه سال 96 نسبت به نوسانات نفتی اولین موضوع مهمی بود که می توان به آن اشاره کرد ، ما باید بودجه سال آینده را نسبت به این نوسانات ناشی از افزایش یا کاهش قیمت دلار و ارز مقاوم کنیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود : برای این که این تأثیر را از بودجه برداریم وآن را به نحوی‌ برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقاوم کنیم، مقرر کردیم از مجموع آنچه به عنوان درآمد نفتی به دست می‌آید ۳۰ درصد به صندوق توسعه برود، ۱۴.۵ درصد برای شرکت نفت و شرکت‌های وابسته اختصاص یابد و ۳ درصد برای مناطق نفتی کمتر توسعه یافته و محروم برای توازن منطقه‌ای اختصاص پیدا کند.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق از باقیمانده درآمد نفتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور تزریق می‌شود و اضافه بر آن به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت؛ بنابراین، سهم بودجه عمومی اعم از جاری و عمرانی از درآمدهای نفتی در سال آینده، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که فکر می‌کنم‌ گام موثری برای استقلال بودجه از نوسانات قیمت ارز و بازار نفت است.
با این مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سعی داشتیم هر چه بیشتر بودجه سال آینده را از قیمت نفت و ارز مستقل کنیم.
موضوع مهم دیگر این بود 5 درصد از قیمت بنزین و دیگر فرآوردهای نفتی برای توسعه پالایشگاه ها و برخی موارد دیگر منظور شود ،قیمت بنزین و دیگر فرآوده ها برای سال اینده افزایش پیدا نخواهد کرد از همین جداول و ردیف های که در نظر گرفتیم در سال اینده از همین محل 5 درصد صرف توسعه پالایشگاه ها می شود و 30 هزار میلیارد تومان نیز برای قیری که برای شهرداری ها برای شهرهای کوچک و آسفالت مدارس ،کوچه های روستاهای محروم هزینه می کنند تخصیص و در نظر گرفته شده است.
ما بدنبال این هستیم بودجه 96 را با توجه به گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات و بررسی عملکردی سالیان گذشته بتوانیم بودجه را هر چه بیشتر دقیق تر و نزدیک تر به واقعیات آن مصوب کنیم.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:در رابطه با قانون مالیات بر ارزش افزوده با توجه به اینکه قانون آن موقت است و تا پایان سال اعتبار دارد ما مصوب کردیم این قانون در سال 96 هم تداوم داشته باشد و معتبر باشد
اما قرار شد مالیات بر ارزش افزوده با آن نرخی که گرفته می شود از همان قیمت نهایی گرفته شود ، یعنی اگر مالیات 9 درصد است باید 9 درصد قیمت نهایی محصول مالیات گرفته شود.
مفتح تصریح کرد : براساس لایحه دولت در سال ٩۶ درآمد هدفمندی یارانه‌ها، ۴۸ هزار میلیارد تومان یعنی رقم مشابه سال ٩۵ پیش‌بینی شده بود.
درباره هدفمندی یارانه ها نیز ما سعی می کنیم مصوبات قانون برنامه ششم و توجه به اقشار ضعیف را در پرداخت یارانه ها مد نظر قرار دهیم.
پس از بحث و تبادل نظر تصمیم کمیسیون تلفیق نیز این بود که قیمت بنزین، گازوییل و حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به بخش مربوط به انتشار اوراق مالی و فاینانس در لایحه بودجه ۹۶ و در بخش درآمدی گفت: در مصوبه‌ای مقرر شد که دولت بتواند تا ۵۰ ‌میلیارد‌ دلار‌ از طریق فاینانس خارجی برای پروژه‌ها تامین مالی کند.
همچنین پروژه های که از قبل نیز ادامه داشته را بتواند با مصوبه و مجوزهای سال قبل ادامه دهد.
در مصوبه دیگری به دولت اجازه داده شد‌ بدهی‌های قطعی خود را تا ۵۰ هزار میلیارد ریال با مطالبات دستگاه‌ها تسویه کند و در بند دیگری هم دولت این اجازه را دارد که در سال ۹۶ تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی و ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید ۵ سال منتشر کند.
همچنین دولت مکلف است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید منتشر کند و تا 75 هزار میلیارد تومان آنها را به طلبکاران دولت که عمدتا پیمان کاران طرح های عمرانی هستند واگذار کند این مصوبات به دولت و شهرداری ها کمک می کند در فاز طرح های عمرانی تامین منابع مالی کند.
به وزارتخانه ها و شهرداری ها اجازه داده می شود که اوراق مشارکت اسلامی را برای بحث های درامدی خود در نظر گیرند ، به شهرداری ها اجازه داده شده در سطح کشور 5 هزار اوراق مشارکت توزیع کنند.
اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار نما ،درباره اینکه باید سایه قوانین بالا دستی مانند مصوبات قانون برنامه ششم بر روی قوانینی مانند لایحه بودجه سالیانه کشور قرار گیرد گفت : بله باید قوانین بالا دستی مانند سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری ، قوانین مادر و تخصصی حتی قوانین عادی که مجلس تصویب کرده اثراتش بر روی بودجه سالانه مخصوصا بودجه سال 96 دیده شود.
یکی از مهمترین آنها قانون برنامه ششم توسعه است که از سال 96 اجرایی می شود و آنجا ماموریت های را برای دولت در نظرگرفته و احکامی را مشخص کرده که مشخصا باید در سال اول برنامه درباره آنها اقداماتی از سوی خود دولت یا دستگاه های اجرایی انجام گیرد.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خیلی از اینها ردیف های مالی خودشون دارند که قطعا قانون برنامه ششم یکی از مبانی اصلی تصمیم گیری درباره قانون بودجه سال 96 خواهد بود و اثرات برنامه ششم در قانون بودجه خواهد بود
سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره عملیاتی شده سیاستهای اقتصاد مقاومتی و خصوصی سازی،به علاوه قانون 5 ساله برنامه ششم باید مورد توجه دولتمردان در عمل باشد.
با وجود اینکه هنوز برنامه ششم در شورای نگهبان تمام نشده است ولی کلیات این لایحه را ما در بودجه 96 حاکم خواهیم کرد مخصوصا آنجای که ماموریت های به دستگاه های اجرایی و دولت داده شده است و نیازمند داشتن ردیف های خاص دارد و نیازبه حکم قانونی جدید در قانون بودجه دارد.
ما در قانون برنامه ششم به دولت تکلیف کردیم در سال اول اقداماتی را در کشور انجام دهد پس باید روح قانون بودجه را متناسب با قانون رنامه ششم توسعه تصویب کنیم.

۱۳۹۵/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...