نسخه چاپی

صدوربیانیه روسیه و تركیه در مورد مسئله هسته ای ایران

وزیران امور خارجه روسیه و تركیه پس از پایان نشست كارگروه مشترك برنامه ریزی استراتژیك بین دو كشور در مسكو، بیانیه ای مشترك مشتمل بر سی ماده امضا و در آن بر حل دیپلماتیك مسئله هسته ای ایران تاكید كردند.

به گزارش فارس، سرگئی لاوروف و احمد داوداوغلو وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه پس از پایان نشست کارگروه مشترک برنامه ریزی استراتژیک بین دو کشور در مسکو، بیانیه ای مشترک مشتمل بر سی ماده منتشر کردند.

در ماده هشتم این بیانیه دو طرف بر اهمیت نقش کلیدی سازمان ملل متحد در برقراری صلح و ثبات و رفاه بین المللی و حفظ و استمرار آن و مبارزه با مسائل و معضلات بین المللی نظیر قاچاق مواد مخدر و تروریسم و منابع مالی آن و جرائم فرامرزی تاکید کردند.

دو طرف در ماده یازدهم بیانیه مذکور بر عزم و اراده خود زمینه اجرای سه محور پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای موسوم به ان پی تی شامل ممانعت از گسترش این قبیل سلاح ها، خلع سلاح کامل هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده و در همین راستا از تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 2010 و اجرای آن حمایت کردند. دو طرف همچنین بر مشارکت کلیه کشورهای خاورمیانه در کنفرانسی که به منظور خلع سلاح کامل منطقه از هرگونه سلاح هسته ای برگزار می شود تاکید کردند.

در ماده هیجدهم این بیانیه با اشاره به روند تحولات در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا، این تحولات نتیجه خواسته های مشروع مردم این کشورها ارزیابی و بر ضرورت حل بحران های حاکم بر منطقه در چارچوب حقوق بین الملل و تنها از طرق صلح آمیز و رعایت اصل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و بر پایه دیالوگ گسترده ملی تاکید شد. طرفین در این بند تاکید کردند که برای حل مسئله سوریه از تلاش های اتحادیه عرب برای حل صلح آمیز این مسئله حمایت می کنند و در ضمن تحولات پیش آمده در منطقه خاورمیانه نباید باعث شود تا مسائل اصلی دیگر نظیر اختلافات اعراب با رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شده و این اختلاف باید در چارچوب تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و اقدامات صلح جویانه اعراب و بر اساس قوانین بین المللی و به طور عادلانه و پایدار حل شود.

طرفین در ماده بیست و یک ضمن ابراز نگرانی از تحولات پیرامون مسئله هسته ای ایران، با اشاره به اظهارات 21 سپتامبر کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از طرف آلمان، چین، روسیه، انگلیس، آمریکا و فرانسه تاکید کردند که حل مسئله هسته ای ایران تنها از طریق دیپلماتیک و آغاز دوباره مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط ممکن است. طرفین همچنین تاکید کردند که اعمال تحریمات بیشتر هیچ کمکی به حل این مسئله نمی کند. دو طرف با اشاره به حق مسلم استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از سوی ایران به شرط ادای مسئولیت های ناشی از عضویت در ان پی تی، حمایت خود را از گسترش دیالوگ و همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای با ایجاد اعتماد در زمینه اینکه برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، ابراز کردند.

در ماده بیست و دو طرفین در رابطه با امکان سیروسفر آزادانه در تنگه هرمز از تحولات پیش آمده حول ایران ابراز نگرانی کرده و با اشاره به تحولات جاری در خاورمیانه و شمال افریقا تاکید کردند که هرگونه رویارویی در منطقه نه تنها کشورهای منطقه، بلکه تمامی جامعه بین الملل را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. دو طرف از همه طرف های درگیر در این زمینه خواستار اعتدال و پرهیز از بیاناتی که بحران را تشدید کند، شدند.

۱۳۹۰/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...