نسخه چاپی

مرمت خانه امام رضا(ع)‌ در مرو

عکس خبري -مرمت خانه امام رضا(ع)‌ در مرو

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن رونمایی از پوستر دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، از مرمت خانه آن حضرت در مرو خبر داد و گفت: امسال با رشد 38درصدی نسبت به سال گذشته، 888 برنامه در دبیرخانه جشنواره طراحی شده است.


به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) پیش از ظهر امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید جواد جعفری دبیر جشنواره در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

* بهره‌گیری از ابزار هنر برای معرفی چهره نورانی پیامبر(ص)

حسینی در ابتدای سخنان خود ضمن یادآوری اقدام نفرت‌انگیز صهیونیست‌ها در توهین به پیامبر اعظم گفت: انتظار داریم نویسندگان، هنرمندان، شاعران و فیلمسازان بیش از گذشته در این زمینه و برای معرفی چهره نورانی پیامبر تلاش کنند، همانطور که آنها از ابزار هنر در راستای تخریب بهره می‌برند ما باید درجهت مثبت از آن استفاده کنیم. دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در همین راستا و در راستای معرفی یکی از فرزندان پیامبر(ص) است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام کارهای ریشه‌ای در ساحت هنر افزود: در کارهای هنری پرداختن به کارهای عمیق و پرهیز از سطحی‌نگری مدن نظر است و همواره سعی می‌کنیم اقدامات کیفی را در دستور کار خود قرار دهیم.

* استقبال از کاروان نمادین امام رضا(ع) در مرز شلمچه

حسینی در ادامه به آیین استقبال نمادین از کاروان امام رضا(ع) در روز جمعه (24 شهریور) در مرز شلمچه که دروازه ورود امام رضا به ایران است، اشاره کرد و افزود: تقارن هفته دفاع مقدس با دهه کرامت را به فال نیک می‌گیریم و سعی می‌کنیم برنامه‌های مشترک در این زمینه اجرا شود. به عنوان نمونه، همایش ایثار و شهادت در فرهنگ رضوی با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و جشنواره «هشت» با موضوع خاطرات رزمندگان با محوریت الهام از حرم رضوی، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در مسیر کاروان امام رضا(ع) از بدو ورود به ایران تا رسیدن به مشهد، قدمگاه‌های ایشان را گرامی می‌داریم، لذا در اقلید فارس، بهبهان، ابرقو و تفت یزد و نیشابور، ویژه‌برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

حسینی خاطرنشان کرد: یک مسابقه دو امدادی 2000 کیلومتری امدادی از شلمچه تا مشهد برگزار می‌شود.

* آغاز دهمین جشنواره امام رضا(ع) از 28 شهریور

این مقام مسئول اظهار داشت: دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از روز سه شنبه (28 شهریور)‌ همزمان با ولادت حضرت معصومه در حرم مطهر ایشان آغاز می‌شود و اختتامیه آن همزمان با روز ولادت علی‌بن موسی ‌الرضا(ع) یعنی هفتم مهرماه در مشهد مقدس خواهد بود. برنامه ویژه‌ای نیز در حرم شاه‌چراغ(ع) برادر امام رضا(ع) واقع در شیراز برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در 150 بقعه متبرکه نیز همایش‌هایی با محوریت سازمان اوقاف و امور خیریه در دستور کار قرار دارد.

* تولید نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال امام رضا(ع)

به گزارش فارس، حسینی در ادامه به اقدامات جشنواره در حوزه نشر مکتوب اشاره کرد و افزود: رونمایی از ترجمه صحیفه رضویه به دو زبان فارسی و انگلیسی، آماده‌سازی مدخل دانشنامه امام رضا(ع) و چاپ چند مجلد آن به همراه ترجمه تا سال آینده از جمله این اقدامات است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در مجموع 24 مورد تألیف در دست تهیه است، همچنین ترجمه موسوعه هشت جلدی امام رضا(ع) به زبان فارسی و‌ ترجمه فرازهای از سخنان امام رضا به زبان‌های اسپانیولی، ترکی، مالایی و فرانسوی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: مجموعه اشعار شاعران به زبان‌های مختلف و نیز گزیده فیلم‌نامه‌های رضوی به زودی چاپ خواهد شد. در کنار این تألیفات،‌ تولید نرم‌افزار نیز در دست تهیه است که «کتابخانه دیجیتال امام رضا» از جمله مهمترین آنهاست.

* برگزاری هفته‌های رضوی در 10 استان کشور

حسینی به 68 ارگان، نهاد و سازمان همکاری‌کننده با جشنواره اشاره و از آن‌ها قدردانی کرد. وی سپس گفت: علاوه بر دبیرخانه جشنواره، 8 کارگروه تخصصی به منظور نظارت بر برنامه‌ها تشکیل شده و با مسئولیت معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نحوه انجام و کیفیت برنامه‌ها نظارت می‌کنند.

به گفته وزیر فرهنگ، جشنواره امام رضا(ع) به دهه کرامت محدود نمی‌شود و از 5 ماه پیش هفته‌های رضوی را در 10 استان کشور برگزار شده است. وی اظهار امیدواری کرد در سال‌های آتی همه استان‌های کشور شاهد برگزاری «هفته‌های رضوی» باشند.

* رشد 38 درصدی برنامه‌های دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

حسینی در ادامه این نشست خبری به ارائه آماری درباره جنشواره دهم پرداخت و افزود: در مجموع 888 برنامه در دبیرخانه جشنواره طراحی شده است که نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد را شاهد هستیم.

وی افزود: موضوعات سال گذشته شامل 54 موضوع بود که امسال به 68 موضوع افزایش یافته است. تولید‌ آثار در رشته‌های مختلف نیز حدودا پنج‌برابر شده و اکنون 583 هزار اثر را شامل می‌شود.

وزیر فرهنگ تأکید کرد: بیش از 124 هزار بسته فرهنگی شامل نرم‌افزار، تابلو عکس‌های حرم امام رضا، فیلم و بسته‌های متبرک به 186 شهر در 48 کشور دنیا ارسال می‌شود.

* تشکیل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)

در ادامه این نشست، وزیر فرهنگ از «سیدجواد جعفری» به عنوان دبیر 10 دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تقدیر کرد و گفت: آقای جعفری از این پس به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: این اقدام در راستای مصوبه سفر استانی دولت خراسان رضوی و با هدف گسترش فرهنگ رضوی است که اساسنامه این بنیاد تدوین شده و ساختمان آن در مشهد مقدس و در سالروز ولادت امام رضا(ع) افتتاح خواهد شد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: امیدواریم نمایندگان مجلس نیز تأمین اعتبارات بنیاد و جشنواره امام رضا(ع) را مدنظر داشته باشند.

* رونمایی از پوستر جشنواره دهم

در ادامه این نشست خبری، پوستر دهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این پوستر توسط استاد نجابتی طراحی شده است.

* مرمت خانه امام رضا(ع) در مرو

حسینی در ادامه نشست پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم خانه امام رضا(ع) که از سه سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در دیداری که با رئیس‌جمهور ترکمنستان داشتم،‌ طرح احیا و مرمت خانه امام رضا در مرو مطرح شد که با موافقت ضمنی ایشان همراه شد. ما مستندات خود را ارسال کردیم و مکان دقیق این خانه در مرو قدیم، شناسایی شد. هم اکنون از این خانه تنها چند دیوار باقی مانده است. اکنون در حال آماده‌سازی نقشه‌ها هستیم و امیدواریم به زودی این مکان نیز به مکان‌های زیارتی امام رضا ملحق شود.

* تجلیل از شهید بلژیکی در اختتامیه جشنواره

جعفری، دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره هویت و مشخصات شهید بیداری اسلامی که قرار است در آیین اختتامیه جشنواره دهم تجلیل شود، گفت: این شهید بزرگوار اهل بلژیک و صاحب تألیفات متعدد است. وی توسط تروریست‌ها در مسجد امام رضا(ع) به شهادت رسیده است. جعفری نام این شهید را «عبدالله دهدو» عنوان کرد و ارائه جزئیات بیشتر را به نماهنگی موکول کرد که در روز اختتامیه پخش می‌شود.

به گزارش فارس، شهید دهدو امام جماعت مسجد مسلمانان بلژیک بود که چندی پیش توسط تروریست‌ها به شهادت رسید. همسر شهید دهدو، تیرماه امسال و در اختتامیه «اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی» در تهران تجلیل شد.

* تجلیل از 8 خادم رضوی در عرصه بین‌الملل

جعفری در پاسخ به پرسش دیگری درباره چگونگی انتخاب 8 خادم رضوی در عرصه بین‌الملل گفت: شیوه‌نامه انتخاب خادمان فرهنگ رضوی در داخل و خارج از کشور متفاوت است. ریاست شیوه‌نامه خارج از کشور برعهده رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

وی افزود: خادمان رضوی در عرصه بین‌الملل از هر 5 قاره جهان هستند. این افراد باید دارای سه ویژگی باشند: مؤسسه یا نهادهای خیر و نیکو بنیان‌گذاری کرده باشند؛ در حوزه رضوی خدمات خاصی ارائه کرده باشند؛ حداقل یک اثر علمی، فرهنگی و هنری درباره امام رضا(ع) ارائه داده باشند.

۱۳۹۱/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...