نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از متن و حاشیه جشنواره تئاتر فجر:

گردهمایی هنرمندان نابینا و ناشنوا در محوطه باز تئاتر شهر/ تئاتر خیابانی فرزند ناخوانده تئاتر

عکس خبري -گردهمايي هنرمندان نابينا و ناشنوا در محوطه باز تئاتر شهر/ تئاتر خياباني فرزند ناخوانده تئاتر

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مردم با دیدن نمایش‌هایی كه با محوریت بیماران مبتلا به سندروم دان روی صحنه رفت ، متوجه شدند كه چگونه هنر تئاتر در زندگی این افراد تاثیرگذار شده ‌است.

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار نما گفت:در جشنواره امسال توجه ویژه ای به مسئولیت پذیری اجتماعی داشتیم ،از این رو علاوه بر اجرای نمایش هایی ویژه جانبازان اعصاب وروان، 2 نمایش جشنواره را با موضوع ناشنوایان اجراکردیم ،در ضمن نمایشی را هم به بیماران سندروم دان اختصاص دادیم .
مردم با دیدن نمایش‌هایی که با محوریت بیماران مبتلا به سندروم دان روی صحنه رفت ، متوجه شدند که چگونه هنر تئاتر در زندگی این افراد تاثیرگذار شده ‌است.
اسدی تصریح کرد: در جشنواره امسال تئاتر فجر با برجسته کردن مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی جامعه ، هنر و رابطه متقابل این مسئولیت بر خود واجب دیدیم که نسبت به بخشی از شهروندان و افراد محترم در جامعه بی تفاوت نباشیم .
به همین جهت فعالیت های متنوعی را از مدت ها پیش تدارک دیدیم که یکی از آنها گردهمایی هنرمندان کانون نابینایان و ناشنوایان در محوطه باز تئاتر شهر در جشنواره تئاتر فجر بود .
دبیر جشنواره سی و پنجمین تئاتر فجر افزود: مسوولیت اجتماعی حکم می‌کند هر گروهی از جامعه ،از هنرمندان گرفته تا ورزشکاران با ابزارهای اطلاع‌رسانی که در دست دارد، به آگاهی بخشی جامعه کمک کند.
جامعه نابینایان و ناشنوایان به عنوان شهروندان معمولی جامعه جایگاه اجتماعی متعارفی دارند و می‌توانند همچون باقی افراد جامعه در عرصه تئاتر فعال باشند.
اگرچه ناشنوایان نمی‌شنوند و نمی‌توانند صحبت کنند، اما آنها از توانمندی ها و استعدادهای زیادی برخوردار هستند و در هر زمینه‌ای می‌توانند مثل افراد شنوا رقابت کنند. به ویژه در زمینه هنرهایی مثل فیلم و تئاتر می توانند فعال باشند .
درگردهمایی که در محوطه باز تئاترشهر وبا حضور نابینایان و ناشنوایان برگزار شد ، نمایش بدون کلام بزم و رزم مختص این قشر جامعه به روی صحنه رفت .
ابوالفضل طبسی کارگردان نمایش بزم و رزم در گفتگو با خبرنگار نما گفت: این نمایشی آیینی و میدانی از شهرستان سبزوار است ،به صورت موزیکال و با سرنا و دهل اجرا می شود .
این نمایش آیین مردمان بیهق می باشد که به قصه قیام سربداران می پردازد . ما این نمایش را بنا بر درخواست کانون هنرمندان ناشنواو نابینا به روی صحنه بردیم .باتوجه به اینکه کار بدون کلام است ،امیدوارم که این نمایش مورد پسند این بچه های معصوم قرار گیرد تا از این کار بهره مند شوند .
سرآبادانی دیگر بازیگر تئاتر که نمایش روایت پیچیده کلنگ زنی رابه روی صحنه برده است گفت: این نمایشی کمدی اجتماعی است که موضوعاتی همچون کار ،بیکاری،کارهای کاذب و یکسری از دغدغه های اجتماعی درآن روایت می شود .
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود:جشنواره تئاترفجر مهمترین رویداد تئاتری در سال است و درهر دوره کمیت و کیفیت آثار از رشدچشمگیری برخوردار شده است، اما متاسفانه کماکان دید خوبی نسبت به تئاتر خیابانی وجود ندارد ،خیلی از دوستان نمایش خیابانی را فرزند ناخوانده تئاتر صحنه ای می دانند ،در صورتی که این بخش از تئاتر برای موازی کاری با تئاتر صحنه ای نمی آید،بلکه این دو مکمل یکدیگر هستند .
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار نما این روزها اهالی تئاتر برای دیدن نمایش های صحنه ای، سالن‌های تالار وحدت، تئاترشهر، سنگلج، هنر، مولوی، حافظ، ایرانشهر و خانه هنرمندان را انتخاب کرده‌ اند و به تماشای نمایش‌های منتخب خود در جشنواره تئاتر نشسته‌اند.در این بین نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر مخاطبان پر و پا قرص خود را دارد.
از این رو فرصتی به دست آمد تا با تنی چند از تماشاگران نمایش خیابانی در محوطه تئاتر شهر گفتگو کنیم.یکی از شرکت کنندگان دراین نمایش گفت:اجراهای محیطی فرصت خوبی است تا علاقه مندان به نمایش به تماشای آثار جشنواره بنشینند .من هر سال آثار خیابانی جشنواره را نگاه می کنم ،کارهای خیابانی این دوره واقعااز سطح قابل قبولی برخوردار بودند .
یکی از محاسن نمایش های خیابانی همین است که به طور رایگان می توان به تماشای آثار جشنواره پرداخت . اما ای کاش این روند نمایش آثار هم در طول سال هم مستمر باشد،چون در باقی روزهای سال دلم برای دیدن تئاتر تنگ می شود .
خانم سالخورده که برای دیدن نمایش به محوطه تئاتر شهر آمده به ما می گوید:امروز وقتم را طوری تنظیم کردم که تئاتر ببینم اما اجرای نمایش ها و نحوه اجراها در جشنواره مارا راضی نمی‌کند.
جشنواره هم شور و حال سابق را ندارد، بزرگان تئاترهم کمتر در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. گاهی 5 نمایش می‌بینم و فقط یکی از آن‌ها به دلم می‌نشیند،هر چند که امسال کمی بهتر شده است .
فرد جوان که از شهرستان در محوطه تئاتر شهر حضور یافته،اظهار داشت:امیدوارم که دریچه ای باز شود تا کارهای بچه های شهرستان هم در جشنواره دیده شود ،تئاتر درسایر نقاط کشور از پتانسیل خوبی برخوردار است،امیدورام که مسئولین نگاه ویژهای تری به تئاتر استانی داشته باشند .
اما زندگی و کار اجازه نمی‌دهد برای تئاتر دیدن وقت بگذارم، اما روزهای جشنواره هر طور باشد، می‌آیم.
به غیر از بخش خیابانی ،تئاتر ملل ،مرور تئاتر ایران در سال 1395،میهمانان ،نسل نو ،مسابقه بین الملل ،مسابقه تئاتر جوان و مسابقه تئاتر ایران از دیگر بخش های جشنواره تئاتر فجر است .
سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر تا 12 بهمن ادامه دارد .

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...