نسخه چاپی

حمید رضا ترقی در گفتگو با نما:

امام خمینی (ره) در جهت هم دردی با محرومین بخاری روشن نمی كرد/ دولت تلاش كند فقر نسبی در جامعه برچیده شود

عکس خبري -امام خميني (ره) در جهت هم دردي با محرومين بخاري روشن نمي کرد/ دولت تلاش کند فقر نسبي در جامعه برچيده شود

امام خمینی (ره) هموراه محرومین را مورد توجه قرار می داد و در همان زمان مبارزه و تبعید ، مكرر در صحبت های خود به بهبود وضعیت محرومین می پرداخت و نسبت به این موضوع به رژِیم وقت طاغوت تذكر می داد كه چرا با فقر جشن های 2500 ساله و دیگر جشن ها رابرگزار می كند و از مردم درخواست می كردند به این قشر جامعه توجه كنند و همواره به رژیم اعتراض می كرند و برای این كه با مردم فقیر هم دردی كند در خانه خود از روشن كردن بخاری خود داری می كرد.

همگانی کردن بیمه اجتماعی باعث می شود تا هیچ فردی در سن پنجاه سال به بالا در صورت بروز حادثه و ناتوانی و از کار افتادگی با مشکل تأمین معیشت مواجه نشود.
حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با نما، در مورد وضعیت محرومین جامعه در بعد از انقلاب اسلامی، گفت:


 وضعیت محرومین جامعه در بعد از انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
 امام خمینی (ره) هموراه محرومین را مورد توجه قرار می داد و در همان زمان مبارزه و تبعید ، مکرر در صحبت های خود به بهبود وضعیت محرومین می پرداخت و نسبت به این موضوع به رژِیم وقت طاغوت تذکر می داد که چرا با فقر جشن های 2500 ساله و دیگر جشن ها رابرگزار می کند و از مردم درخواست می کردند به این قشر جامعه توجه کنند و همواره به رژیم اعتراض می کرند و برای این که با مردم فقیر هم دردی کند در خانه خود از روشن کردن بخاری خود داری می کرد.


نفس تشکیل و تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) چه بوده است؟

در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور امام خمینی کمیته امداد امام خمینی (ره) دومین نهادی بود که تشکل شد.
نفس تأسیس نهاد کمیته امداد نشان دهنده توجه به اولویت حضرت امام (ره) به قشر محروم جامعه بود و بعد از آن در تمام اقدامات دولت سعیشان بر این بود که گرایش مسئولین و مجریان کشور به فقرا و توجه به حل مشکلات این قشر همیشه باشد.
امام(ره) با تشکیل این سازمان مجریان اقشار آسیب پذیر جامعه را شناسایی کردند و وضعیت آنها مورد رسیدگی قرار داده و دستگاههای دولتی در جهت محرومیت زدایی اقداماتی را انجام دادند.


وضعیت امروز روستاها را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز 90 درصد روستاهای کشور از امکانات اولیه برق، آب، گاز ، مدرسه ،تلفن و دستگاههای ارتباطاتی مخابراتی برخوردار هستند . شهید رجایی در زمان ریاست جمهوری خود تمام سالمندان روستایی را بیمه کرد و برای آنها مستمری در نظر گرفت تا شاید قسمتی از مشکلات این قشر برطرف شود.
پس از شناسایی اقشار آسیب پذیر جامعه دولت رسیدگی به وضعیت این قشر را در دستور کار خود قرار داد به گونه ای که با ساخت خانه توسط نهادهای وابسته به رهبری، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) چهره روستاها تغییر کرد پس از احداث ساختمان، دلتمردان تصمیم گرفتند ماهیانه حقوقی به فقرا پرداخت شود تا این گروه نیز بتواند مشکلات خود را با دریافت یارانه برطرف کنند.


 وضعیت فقر امروز در کشور ما چگونه است ؟

امروزه فقر نسبی در جامعه وجود دارد که آن هم مربوط می شود به کاستی ها و کمبودهایی که در برخی از سرفصل های زندگی محرومین همچون تحصیل، ازدواج، تأمین جهزیه، مسکن و درمان با آن مواجه هستند.
در دولت قبل شاهد بودیم که دولت بیست و سه میلیون نفر روستایی و زنان بی سرپرست در سراسر کشور را تحت پوشش بیمه قرار داد و این امر موجب شد فقر نسبی در کشور تا حدودی برچیده شود.
امروز اکثر خانه های روستایی که در دل کوهها قراردارد ضد زلزله و از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند.
بسیاری از کپرها که در گذشته از سرویس بهداشتی محروم بودند امروز به خانه هایی تبدیل شده است که تمام امکانات رفاهی برایشان فراهم است.
 
 چه اقداماتی باید انجام داد تا فقر نسبی برچیده شود؟

همگانی کردن بیمه اجتماعی باعث می شود تا هیچ فردی در سن پنجاه سال به بالا در صورت بروز حادثه و ناتوانی و از کار افتادگی با مشکل تأمین معیشت مواجه نشود.
پرداخت صحیح یارانه ها به اقشار کم در آمد از دیگر مواردی است که می تواند تا حدودی از فقر نسبی در جامعه کم کند.
دولت در جهت برچیده شدن فقر نسبی ضرورت دارد تا وامهایی را در جهت ایجاد اشتغال محرومین جامعه در اختیار این قشر قرار دهد تا با وامهایی با سود پایین شغلی برای خود ایجاد کنند.

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...