نسخه چاپی

نگاه واقع‌بینانه به انقلاب

عکس خبري -نگاه واقع‌بينانه به انقلاب

سی‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب و طلیعه صبحدم دهه پنجم انقلاب فرصتی است برای بازخوانی گذشته و مسیر طولانی كه ملت ایران در طول نیم قرن از آغاز مبارزات آزادی‌خواهانه در سال ۱۳۴۲ تا به امروز طی كرده است و همچنین افقی كه این روزها پیش روی خود می‌بیند

سی‌و هشتمین سالگرد پيروزي انقلاب و طليعه صبحدم دهه پنجم انقلاب فرصتي است براي بازخواني گذشته و مسير طولاني که ملت ايران در طول نيم قرن از آغاز مبارزات آزادي‌خواهانه در سال ۱۳۴۲ تا به امروز طی کرده است و همچنين افقي که اين روزها پيش روي خود مي‌بيند. در اين بين هم مي‌توان با نگاهي واقعبينانه دستاوردهاي ارزشمند اين نهضت را فرآيند نظام‌سازي و تمدن‌سازي ديد و هم با نگاهي نقادانه به ضعف‌ها و آفات آن نگريست.
آغاز رويکردهاي واگرايانه و تجزيه‌طلبانه، نفوذ جريانهاي ضد انقلاب در ارکان قدرت، تحميل جنگ هشت ساله، ترور بخش عمده‌اي از حلقه اوليه و بزرگان و متفکران انقلاب اسلامي، تحريم‌هاي همهجانبه و مستمر اقتصادي و سياسي و ... معضلات و بحرانهايي بود که هر يک براي سقوط و براندازي يک انقلاب کافي بود؛ اما دشمنان انقلاب به يکباره همه اینها را پيش روي نهضت ملت ايران علم کرده و بخش عمده‌اي از توان انقلابيون را به خود مشغول کردند. در ادامه جنگ نرم دشمن و تهاجم همه‌جانبه فرهنگي عرصه ديگري بود که در دهه ۱۳۷۰ و با رشد و فراگيري رسانه‌ها در کنار سناريوی تهديد نظامي ـ امنيتي در دستور کار دشمن قرار گرفت. همچنين، سناريوي براندازي از طريق نفوذ نيز از جمله راهبردهايي بود که فازهاي مختلف آن در طول چهار دهه انقلاب دنبال شد و در سال‌هاي اخير آخرين فاز آن رونمايي و عملياتي شده است.
در کنار اين موارد هر نهضت انقلابی را آفاتي از درون تهديد مي‌کند که انقلاب اسلامي ما نيز از آن مصون نيست؛ آفاتي چون کمتجربگي، ضعف در تدبير و برنامهريزي، سستي و وادادگي، دوري از شايسته‌سالاري و غلبه تبارسالاري و آقازادگي، فاصله افتادن بين مردم و مسئولان، رشد فساد و رانت و تبعيض، رجعت و انفعال، محافظه‌کاري و عمل‌زدگي، ضعف روحيه انقلابيگري، رشد دنياگرايي و رونق زندگي اشرافي‌ و سبک زندگي غير انقلابي، ضعف بصيرت و غفلت از دشمن و... .
دهه فجر فرصتی برای بازخوانی این مسائل و جمع کردن توان و انرژی برای تداوم حرکت به سوی قله آرمان‌های انقلاب اسلامی است که هنوز تا تحقق نهایی و کامل آن راه طولانی باقی مانده است و تحقق آن بدون ارادههای قوی و همتهای بلند میسر نخواهد بود.
منبع:بصیرت

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...