نسخه چاپی

نخستین یونیت جراحی چشم در ایران+عكس

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مشهد برای نخستین بار در كشور موفق به ساخت دستگاه یونیت جراحی چشم شدند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، دکتر امیر حسین وجدانی، دانشجوی چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اين خبر اظهار كرد: این ابزار برای انجام تمامی عمل‌های جراحی چشم به ویژه جراحی‌های طولانی چشم و جراحی‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت بیشتری دارند، کاربرد دارد.


وي افزود: این یونیت علاوه بر در نظر گرفتن مکانی برای قرار دادن سر و دست بیمار به گونه‌ای طراحی شده است که ابزارهای جراحی چشم در آن قرار گرفته و جراح براحتی می‌تواند به این ابزار دسترسی داشته باشد.

6.jpg


وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در موتورهای جستجوگر همچون گوگل پتنت و US پتنت تا کنون ابزاری مشابه این یونیت در دیگر کشورها ساخته نشده است، خاطرنشان کرد: تنظیم ارتفاع یونیت با توجه به نوع عمل و قرار گرفتن پزشک در ناحیه سر بیمار از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.


وجدانی با بيان اینکه در برخی از عمل‌های چشم همچون عمل شبکیه، پزشکان دو تا سه ساعت در پشت میکروسکوپ باید در یک محل ثابت مانده و این امر موجب کاهش تمرکز و خستگی پزشک می‌شود و گاها عوارض ناخواسته‌ای را برای بیمار ایجاد می‌کند، تصريح كرد: در حال حاضر وسیله خاصی که ویژه عملهای جراحی چشم باشد، در مراکز درمانی تخصصی در نظر گرفته نشده است و تولید انبوه این دستگاه نقش موثری در کاهش عوارض ناخواسته بیماران در حین عمل خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه این دستگاه در سومين جشنواره و نمايشگاه ملي «علم تا عمل»، به عنوان یکی از آثار برگزیده از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت، خاطرنشان کرد: قرار است مراحل تولید نیمه صنعتی این دستگاه با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه و صندوق حمایت از پژوهشگران ثامن در مرکز رشد پژوهشکده بوعلی انجام شود.


وجدانی گقت: طراحی و ساخت این دستگاه 20 میلیون ریال هزینه داشته است که در صورت تولید انبوه این میزان کاهش می‌یابد.


این دستگاه با همکاری دکتر امیر حسین وجدانی و دکتر محمود شفیعی در مدت دو سال ساخته شده و در نیمه مرداد امسال با شماره 76579 ثبت اختراع شده است.

۱۳۹۱/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...