نسخه چاپی

اعترافات تكان‌دهنده سفیر وقت انگلیس درباره پشت پرده حوادث سوریه

به گزارش نما - کیهان نوشت:سفیر سابق انگلیس در سوریه با اعترافاتی جنجالی، روایت شش ساله کشورها و رسانه‌های غرب درباره مناقشه سوریه را رد کرد و گفت غرب 6 سال است که درباره سوریه به دنیا دروغ می‌گوید.


سفیر سابق انگلیس در سوریه در گفت‌و‌گو با «پرس‌تی‌وی» نکات جالبی را در مورد پشت پرده بحران سوریه بیان کرد. «پیتر فورد» درباره دوره ای که در سوریه سفر انگلیس بود، گفت: «زمانی که من سفیر بودم روابط انگلیس و سوریه در بهترین سطح خود قرار داشت. بشار اسد در آن زمان تازه به لندن سفر کرده بود و بعد از آن طولی نکشید که به عنوان سفیر انگلیس در سوریه انتخاب شدم.»

«پیتر فورد» در پاسخ به این پرسش که «برداشت شما از تحولات سوریه چیست و آیا در زمانی که در سوریه بودید این کشور یک کشور پلیسی بود؟» گفت: «خیر، نه پلیسی‌تر از اردن و نه بیشتر از عربستان یا قطر یا هر کشور دیگری در خلیج (فارس) که کشوری پلیسی است.» وی در پاسخ به اینکه «آیا علوی‌ها در سوریه مقامات و شغل‌های رده بالا را داشتند و اکثریت سنی در مشاغل کم اهمیت بودند؟» نیز گفت: «در مورد ادعای سلطه علوی‌ها، باید بگویم این مطلب بارها و بارها تکرار شده است اما من سایر فرقه‌ها مثل سنی‌ها و مسیحیان و دروزی‌ها را در میان مقامات سوری دیدم. من با یک وزیر خارجه سنی سر کار داشتم، معاون وزیر خارجه هم یک سنی بود. معاون رئیس‌جمهور یعنی (عبدالحلیم) خدام سنی بود. وزیر دفاع یعنی ژنرال ترکمانی سنی بود. روسای آژانس‌های اطلاعاتی و حتی تا امروز هم بسیاری از مقامات آن سنی هستند.»
راز پیروزی اسد، دشمنی با آمریکا بود
سفیر سابق انگلیس در سوریه ضمن مقایسه سقوط حکومت‌های تونس، لیبی و مصر با رویدادهای سوریه در سال 2011 هم گفت: «علت سقوط نکردن بشار اسد این بود که هر سه کشور تونس، لیبی و مصر کشورهایی با اکثریت قاطع سنی بودند و مشکل فرقه‌ای در آنها نبود اما سوریه وضعیت دیگری داشت و فرقه‌های مختلفی در آن بودند.» وی در توضیح علت دیگر سقوط نکردن بشار اسد گفت هر سه کشور تونس، لیبی و مصر متهم بودند که حکومت‌های آمریکایی دارند اما سوریه اینگونه نبود.»
تظاهرات مسالمت‌آمیز فقط 5 دقیقه بود!
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا تظاهرات اولیه درسوریه مسالمت‌آمیز بود یا خیر؟» نیز اینگونه گفت که «تظاهرات درسوریه همان پنج دقیقه اول مسالمت‌آمیز بود. خیلی سریع افراد مسلح وارد خیابان‌ها شدند و با تیراندازی اقدام به کشتن تظاهرکنندگان کردند تا واکنش‌هایی را تحریک کنند.» مجری خطاب به سفیر سابق انگلیس گفت «آیا این چیزی که می‌گوید یک ادعا است یا سندی برای آن دارد؟» پیتر فورد گفت: «همکاران سوری من که در شهر درعا زندگی می‌کردند این موضوع را به من گفتند.» وی تاکید کرد: «من نمی‌توانم دست به خطر بزنم و بگویم این چیزی که می‌گویم درست است اما به نظر من این گفته در خود حقیقت دارد.من نمی‌گویم که دولت سوریه مرتکب اشتباهات تاکتیکی نشد و واکنش نامتناسب نداشت اما این افسانه که گفته شود تظاهرات همه مسالمت‌آمیز بود و مردم مجبور شدند خودشان را مسلح کنند تا از خود در برابر رژیمی خشن محافظت کنند، چرند است و مصرف تبلیغاتی دارد.»
نقش ترکیه و عربستان
سفیر سابق انگلیس در سوریه درباره نقش کشورهایی مثل عربستان، قطر و ترکیه در اوضاع سوریه هم گفت: «اشتهای این کشورها با دیدن موفقیت ماجراجویان در تونس، لیبی و مصر زیاد شد. شبکه الجزیره نقشی بسیار بزرگ داشت. قطری‌ها وقتی دیدن قذافی و مبارک رفتند، خشنود شدند و نقش زیادی در رفتن این دو داشتند و اکنون از سلاح‌های خود در سوریه استفاده می‌کردند.»
خدا را شکر ایران وارد میدان شد
پیتر فورد گفت: «اغلب گفته می‌شود که چهارصد هزار یا حتی نیم میلیون نفر از مردم به دست رژیم سوریه کشته شدند اما این گفته درست نیست. دست‌کم نیمی از این اعداد و ارقام مربوط به جنگجویان دو طرف می‌باشد. نیم دیگر این ارقام مربوط به غیرنظامیانی می‌شود که باز هم از دو طرف هستند.» وی درباره نقش روسیه و ایران در سوریه هم گفت: «خدا را شکر که روسیه و ایران از دولت سوریه حمایت کردند.» وی بیان داشت، چند سال پیش به نقطه‌ای رسیدیم که داعش در نزدیک دروازه‌های دمشق بود ، فقط تلاش‌های مشترک ایران ، حزب‌الله و روسیه به همراه ارتش عربی سوریه بود که موفق شد تا وضعیت را تغییر دهد. افرادی که از ایران و روسیه انتقاد می‌کنند باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا شما می‌خواستید که تکفیری‌ها کنترل دمشق را در دست گیرند؟ سفیر سابق انگلیس گفت: «بشار اسد بخش مهم صلح است.وی تنها شخصی است که رژیم سوریه می‌تواند حول او جمع شود. وی سنگ بنای طاق است و اگر نباشد طاق فرو می‌ریزد.»

۱۳۹۵/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...