نسخه چاپی

فیس‌بوك در رقابت با گوگل پیروز شد!

به تازگی خبری متعجب كننده در دنیای مجازی مخابره شده كه توجه بسیاری را به خود جلب كرده است؛ سایتی اجتماعی كه بر اساس ایده یك جوان دانشجو طراحی شده بود، توانسته در مدتی به نسبت كوتاه تمامی معادلات را به نفع خود تغییر داده و در كنار شكستن ركوردهای متوالی، بنیانگذارش را به اوج ثروت و شهرت برساند و اكنون لقب محبوب ترین سایت جهان را هم از آن خود كند.

ظاهرا "فیس‌بوک" تا اندازه‌ای با اقبال جهانی مواجه شده که شکستن تمامی رکوردهای اینترنتی برایش کاری نداشته باشد؛ سایتی که به رغم فیلتر شدن در برخی از کشورهای دنیا، نشان داده که توانایی شکستن دادن غول اینترنتی چون مجموعه گوگل را هم داراست.

به گزارش تابناک، چند روزی است که شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" توانسته برای نخستین بار با گذشتن از سد مجموعه سایت‌های "گوگل" در جایگاه نخست رتبه‌بندی سایت الکسا قرار بگیرد؛ به این دلیل از گوگل به عنوان مجموعه نام می‌بریم که محصولات جانبی آن مانند جی‌میل، شبکه اجتماعی گوگل پلاس، مترجم و ... همه بخشی از سایت اصلی به حساب آمده و در حقیقت ساب-دامین (به انگلیسی: subdomain، که شاید برگردان آن به فارسی، "شبه دامنه" اینترنتی باشد) می‌باشند و با افزودن کلمه‌ای قبل از google.com بدست می‌آیند.

192773_829.jpg


این اتفاق در حالی یک هفته پیش به وقوع پیوست که تقریبا سه سال پیش در چنین ایامی، فیس‌بوک موفق شده بود از "یاهو"، رقیب سر سخت سالیان دور گوگل بگذرد و در آن مقطع زمانی در رتبه بندی سایت معتبر الکسا در جایگاه دوم جهانی جای بگیرد و اکنون با گذشت سه سال، در کمال تعجب رقیب سرسختی چون گوگل را هم پشت سر گذاشته و به رتبه نخست تکیه زده است.

البته در فاصله سالهای اخیر، سایت یوتیوب -که از قضا چند سال پیش توسط گوگل خریداری شده و اکنون از زیرمجموعه‌های این سایت به شمار می‌رود- هم توانسته به رقابت در جمع چند سایت برتر از دید آمار و ارقام الکسا افزوده شده و حتی با گذر از "یاهو"، به مقام سومین سایت پر بازدید جهان برسد.

بدین ترتیب رقابت فیس‌بوک و گوگل که با راه اندازی شبکه اجتماعی گوگل (گوگل پلاس) به نظر می‌رسید تنگاتنگ‌تر از گذشته به پیش برود، با قرار گرفتن فیس‌بوک در جایگاه نخست و با توجه به روند رو به رشد این سایت از بدو راه‌اندازی، به فراموشی سپرده خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که با عمیق تر شدن فاصله بین این دو سایت، تغییرات چندانی در رتبه بندی کنونی رخ دهد.

شاید بد نباشد که بدانید حدود سی درصد كاربران فيس‌بوک در آمريكا قرار دارند اما این حجم از کاربران هم سبب نشده تا این ساید در آمریکا موفق به شکست گوگل شود.

این در حالی است که رتبه این سایت در پر جمعیت ترین کشور جهان، چین، به دلایلی همچون فیلتر شدن و همچنین پیچیدگی‌های زبانی و فرهنگی مردمان این منطقه و به رغم تلاش مضاعفی که بنیانگذار فیس‌بوک برای بهبود رتبه این سایت در چین به کار برده، چیزی بهتر از 479 نشده است. این در حالی است که فیس‌بوک عنوان سومین سایت محبوب هندی ها، دومین کشور پر جمعیت جهان، را بعد از گوگل (گوگل و گوگلِ هند) در اختیار دارد.

گفتنی است رتبه فیس‌بوک در کشورمان به دلیل فیلتر شدن در چند سال گذشته سقوط کرده اما بر اساس آمار و ارقام الکسا کماکان اقبال کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی سبب شده تا رتبه 117 از نظر تعداد بازدید در بین کاربران ایرانی نصیب آن شود؛ جایگاهی که در قیاس با رتبه 39 در شهریور سال 88، بسیار متفاوت است.

۱۳۹۱/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...