نسخه چاپی

گزارش نما از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر:

فیش های نجومی به ایستگاه پایانی جشنواره رسید/ تقدیر از خانواده شهید عملیات كربلای 5 /نمایش بزم و رزم اثر برتر در حوزه مقاومت

عکس خبري - فيش هاي نجومي به ايستگاه پاياني جشنواره رسيد/ تقدير از خانواده شهيد عمليات کربلاي 5 /نمايش بزم و رزم اثر برتر در حوزه مقاومت

یك كارگردان تئاتر گفت: ما هرچه داریم از شهدای دوران دفاع مقدس است ،لذا چه زیباست كه با هنر نمایش یاد این عزیزان زنده نگه می داریم و با نمایش بزرگی و رشادت های آنها را در معرض دید برای نسل جوان قرار میدهیم.

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر از خانواده شهید مسعود تواضع ،هنرمند عرصه نمایش تجلیل شد .
به گزارش نما ، در ایستگاه پایانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو ،از خانواده شهید مسعود تواضع که در دوران زندگی خود در عرصه تئاتر فعالیت می کرد قدردانی شد.
این شهید بزرگوار اهل خراسان جنوبی بود که سال 1365 در منطقه عملیاتی شلمچه ودر عملیات کربلای 5 به درجه رفیع شهادت نائل شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره برگزیدگان بخش های صحنه ای ، خیابانی و بین الملل معرفی و ازآنها تقدیر شد. بر این اساس از بیژن مرادی، بهنام کاوه و شقایق فتحی از سوی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس تجلیل شد.
بیژن مرادی در گفتگو با خبرنگار نما گفت:نمایشنامه تکرار در مورد شهدای غواص است،که در این نمایش داستان 20غواص را در یکی از عملیات های دفاع مقدس روایت می کند .
در این داستان 19 نفر از غواصان شهید میشوند و یک غواص باقی مانده نحوه شهادت این غواصان را تشریح می کند.
این کارگردان تئاتر افزود: ما هرچه داریم از شهدای دوران دفاع مقدس است ،لذا چه زیباست که با هنر نمایش یاد این عزیزان زنده نگه می داریم و با نمایش بزرگی و رشادت های آنها را در معرض دید برای نسل جوان قرار میدهیم.
اگر امروز ما در آسایش وآرامش کامل این جشنواره را برگزار میکنیم به یمن جانفشانی های همان رزمندگان دفاع مقدس است.
همچنین نمایش بزم ورزم به کارگردانی ابوالفضل طبسی به جهت پرداختن به موضوع مقاومت شایسته تقدیرشناخته شد .
این کارگردان عرصه نمایش تاکید کرد: نمایش آیینی بزم و رزم، اثری بدون کلام است که با سورنا و دهل روایت می‌شود. در این اثر، تنها از طریق موسیقی و حرکت ،داستان روایت می‌شود.
این نمایش از ابتدا اثری تراژدی است و به‌صورت کلی داستان سربداران را تعریف می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر بخواهم این نمایش را در یک جمله معرفی کنیم، باید بگوییم که این نمایش نگاهی دارد به نهضت شیعه سربداران؛ حکایت مردمان دیار بیهق که سر به دار می‌دهند ولی تن به ذلت هرگزنمی دهند.
در این مراسم همچنین از علی رفیعی کارگردان تئاتر تجلیل شد.محمود کلاری در سخنانی درباره علی رفیعی گفت: آمده‌ام درباره کسی حرف بزنم که نمی‌دانم از کدام ویژگی‌اش برایتان بگویم. بدون اغراق هنرمندترین کسی که به معنای واقعی هنرمند شناخته‌ام علی رفیعی بوده است. چه خوشبختم که این افتخار نصیبم شده که در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر از او تجلیل می‌کنند تا من نیز در این برنامه از او سخن بگویم. هرچند این بزرگداشت بسیار با تاخیر انجام می‌شود.
علی رفعیی پس از تقدیر در سخنانی گفت: مهمترین وظیفه تئاتر و مهمترین رسالت کارگردان، منتقل کردن شعف بازیگری به بازیگر و انتقال شعف به تماشاگر است. اگر این اتفاق نیفتد، تئاتر کمترین ارزشی رادارد.
وی همچنین خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اما جناب وزیر مطمئن باشید که این شعف در زیرزمین‌ها و انباری‌های تئاتر شهر به دست نمی‌آید.
وی با ابراز تاسف از وضعیت سالن‌های تئاتر افزود: در این سالها حتی کمترین قدمی برای تئاتر بر داشته نشده است.
حتی وقتی جوانان از سر استیصال، نیاز و عشق خانه های کلنگی اجاره می‌کنند و پول خود را برای تئاتر هزینه می‌کنند، باز هم آن شعف حاصل نمی‌شود.
در این مراسم نمایش بزم ورزم به عنوان نمایش برتر در حوزه مقاومت انتخاب شد.
نمایش آیینی «بزم و رزم»، اثری بدون کلام است که با سورنا و دهل روایت می‌شود. در این اثر، تنها از طریق موسیقی و حرکت داستان روایت می‌شود؛ اوج و فرودهایی که باید در کار وجود داشته باشد، از این طریق اجرا می‌شود.
این نمایش از ابتدا اثری تراژدی است و به‌صورت مجمل داستان سربداران را تعریف می‌کند. اگر بخواهیم «بزم و رزم» را در یک جمله معرفی کنیم، باید بگوییم که این نمایش نگاهی است به نهضت شیعه سربداران، حکایت مردمان دیار بیهق که سر به دار می‌دهند اما هیچ گاه تن به ذلت نمی دهند.
در بخش بهترین بازیگر زن در بخش خیابانی نیز رضوی جایزه ویژه این بخش را برای نمایش فیش از آن خودکرد.
این بازیگر و کارکردان در گفتگو با نما اظهار داشت : این سومین تجربه من در مقام کارگردانی تئاتر است،این نمایش در واقع روایت کننده فیش های حقوقی از پایین ترین قشر جامعه تا بالاترین قشر می باشد.
به جهت داغ بودن نمایش های خیابانی جشنواره و مطرح بودن موضوع فیش های حقوقی به سراغ این موضوع رفتیم و تئاتر را به سمت تئاتر کمدی کشاندیم تا مخاطب بتواند با یک اثر قوی ارتباط خوبی برقرار کند .
یکی دیگر از بخش های ویژه این مراسم به درگذشتگان تئاتردر سال گذشته اختصاص داشت که در آن از داود رشیدی، سعید کشن فلاح، سید رضا کمال علوی، جعفر والی یاد شد.
از حاشیه های مراسم اختتامیه می توان به حضور جمعیت زیاد افراد در تالار وحدت اشاره کرد که به دلیل بی نظمی مهمانان در نشستن بر صندلی های شماره دار، عده ای بدون جا مانند و تمامی مراسم اختتامیه را ایستاده تماشا میکردنند .
همچنین در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند .
در بخش طراحی گریم و ماسک، سارا اسکندری برای طراحی گریم نمایش «رویای نیمه شب تابستان»برگزیده شد .
در بخش موسیقی هم فرشاد فزونی برای موسیقی نمایش «خوشبختی­های کوچک ودر زمینه طراحی لباس هم نمایش رویای نیمه شب تابستان شیما میرحمیدی جایزه این بخش را به دست آورد.
سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری سعید اسدی از ۱ تا ۱۲ بهمن ماه برگزار شد

۱۳۹۵/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...