نسخه چاپی

انتقاد شدید مصباحی‌مقدم از هدر دادن ارز

عکس خبري -انتقاد شديد مصباحي‌مقدم از هدر دادن ارز

رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی كشور گفت: باید مسیر مقاومت را ادامه دهیم؛ چراكه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در نتیجه باید اقتصاد مقاومتی را به كار بگیریم.

به گزارش نمابه نقل از ايسنا حجت‌الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي‌مقدم در نطق ميان دستور خود در جلسه روز يكشنبه مجلس در تشريح شرايط اقتصادي ادامه داد: شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي شامل گسترش روابط سياسي و اقتصادي با كشورهاي هدف، مردمي كردن اقتصاد، نگاه بلندمدت به اقتصاد مقاومتي، تك نرخي كردن ارز و همچنين تشكيل ستاد سازماندهي مقابله با جنگ اقتصادي براي برنامه‌ريزي در زمينه دستيابي به اين اهداف است.
وي در مورد راهكارهاي دستيابي به گسترش روابط سياسي اقتصادي با كشورهاي هدف، اظهار كرد: ديپلماسي پارلماني، صادرات برق و گاز و همچنين عرضه خدمات آموزشي به منظور كاهش وابستگي كشورهاي هدف به قدرت‌هاي جهاني و مبادله تهاتري با اين كشورها از جمله‌ راه‌هاي دستيابي به اين هدف است.
وي در تشريح راهكارهاي دستيابي به هدف مردمي كردن اقتصاد گفت: بايد تنظيم بازار به بخش خصوصي واگذار شود، اصل 44 به طور كامل در حوزه واگذاري مالكيت و مديريت اجرايي شود، بخش خصوصي در پروژه‌هاي عمراني فعاليت كند، به خانواده‌هاي زير خط فقر يارانه بهداشت و درمان، بيكاري و مانند آن تعلق بگيرد و نيازهاي ضروري كشور در حد اطمينان تامين شود.
رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: لازمه‌ دستيابي به نگاه بلندمدت اقتصاد مقاومتي، رقابتي كردن بازار، مهار تورم، كنترل بيكاري، گسترش اقتصاد دانش‌بنيان، دستيابي به فناوري‌هاي نو كه در حال حاضر دركشور وجود ندارد، توسعه بازار مالي و كاهش وابستگي بودجه به نفت و همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي، توسعه صنايع پايين‌دستي نفت، گاز، مس و مانند آن و همچنين ادامه هدفمندي يارانه‌ها در چارچوب قانون است.
وي با اعتقاد به اين‌كه «در حال حاضر ارزي كه با دشواري بسيار به دست آمده است هدر داده مي‌شود» به آن‌چه «خريد هفت ميليون تن گندم به قيمت دو و نيم ميليارد تومان از كشورهاي خارجي» خواند، اشاره و ابراز عقيده كرد: اين خريد در حالي انجام شده است كه اگر قيمت تضميني خريد گندم در سال گذشته اصلاح مي‌شد نيازي به چنين هزينه‌اي وجود نداشت و مي‌توانستيم اين ارز را در كشور نگه داريم. ‌هم‌اكنون هم لازم است با اعلام بهنگام قيمت خريد تضميني گندم براي سال آينده، كشاورزان را براي كاشت گندم ترغيب كنيم، اما شنيده مي‌شود كه يك نفر هنوز تصميم نگرفته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر نرخ ارز بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نيست در حالي كه قانون برنامه پنجم توسعه صراحت دارد كه نرخ ارز بايد به صورت شناور مديريت شده باشد، شاهديم كه نرخ ارز مرجع را اعلام كرده‌اند و به جاي قيمت شناور، يك مديريت شناور حاكم شده است.
مصباحي‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر سه هفته است كه تزريق ارز به بازار متوقف شده است. پس از دو نشست پنج ساعته كه با تفاهم نمايندگان دولت و مجلس در اين مورد همراه بود، تكليف تزريق ارز به بازار هنوز مشخص نشده است و گفته مي‌شود كه يك نفر هنوز تصميم نگرفته است. اقدام نكردن بهنگام در اين مورد منجر به وارد شدن آسيب‌هاي جدي به كشور است به همين دليل استدعا دارم تدبيري كنند كه از اين بحران خودخواسته جلوگيري شود.
وي همچنين با تبريك تولد حضرت معصومه(س)، مصيبت اهانت به بشريت در قالب فيلم موهن به پيامبر اعظم (ص) را نيز تسليت گفت و اظهار كرد: ننگ و نفرين عقلا به دشمنان لجوج پيامبر(ص) باد. پخش اين فيلم موهن آخرين حلقه‌ از توطئه‌ آمريكا و اسرائيل است. با توجه به اين‌كه كشور در تحريم جدي به سر مي‌برد نيت دشمن، خسته كردن مردم براي دست برداشتن از اهداف‌شان و ايجاد شكاف بين دولت و ملت است.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...