نسخه چاپی

در گفتگو با دكتر معتمدی وزیر سابق ارتباطات مطرح شد؛

نقش مهم دانش فنی در شكوفایی اقتصاد

به گزارش نما به نقل از پایگاه نوپانا، دکتر احمد معتمدی، وزیر اسبق ارتباطات، درباره‌ ضرورت حضور کسب وکارهای نوپا در اقتصاد کشور گفت: امروزه یکی از مسائل بدیهی در کشورهای دنیا، این است که مانند گذشته صنایع سخت‌افزاری و کارهای مونتاژ، سود واقعی برای کشورها ندارد و تنها ارزش افزوده واقعی در اقتصاد، مربوط به صنایع مبتنی بر تکنولوژی و دانش فنی است.
معتمدی افزود: درحال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، کارخانه‌های خود را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند، چرا که دانش فنی لازم را در اختیار داشته و ارزش افزوده حاصل از آن را درکشور خود نگاه می‌دارند، بنابراین دانش فنی، نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد بازی می‌کنند. ما نیز باید با بهره‌گیری از مسیری که کشورهای توسعه‌یافته پیموده‌اند، به سمت صنایعی که مبتنی بر تکنولوژی و مشاغل نوپاست، حرکت کنیم، زیرا اگر کشوری به این سمت حرکت نکند، قطعاً نمی‌تواند از اقتصادی شکوفا و دارای رشد مطلوب برخوردار باشد.
به گزارش نوپانا ، وزیر اسبق ارتباطات، جهش در اقتصاد را نیازمند حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: برای جهش در اقتصاد هیچ راه دیگری وجود ندارد جز اینکه از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مبتنی بر تکنولوژی‌های نو استفاده کنیم. چرا که هم با نیاز جامعه و با علم روز هماهنگ هستند و هم با کاهش هزینه‌های کلان توسعه، زمینه‌ساز رشد اقتصادی پایدار می‌شوند.
رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره کارآفرینی و نوآوری مراکز دانشگاهی بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سال‌های اخیر تحرکات خوبی در زمینه نوآوری داشته‌اند‌ که می‌توان به ایجاد پارک فناوری، مراکز رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. البته این بدان معنا نیست که دانشگاه‌ها همه مسیر را به طور کامل پیموده‌اند، بلکه نیاز است با انجام برخی تغییرات، ساختارها را مناسب‌سازی کنند که البته تا حدودی این مسیر پیموده شده اما همچنان نیازمند تغییرات جزیی و اصلاحی است.
معتمدی درباره نقش دولت در حمایت از کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا، خاطر نشان کرد: چنانچه حمایت‌های مالی و بانکی به بخش خصوصی به صورت وام و با تسهیلات بهتر صورت گیرد و همچنین در ردیف بودجه کشور فصلی برای مشاغل جدید نیز در نظر گرفته شود شاهد تأثیرات مثبت فراوانی از سوی این مشاغل در اقتصاد خواهیم بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با وضع قوانینی که طی آن تولید و ارائه خدمات استارت‌آپ‌ها به سمت شرایط اقتصادی بهتر و سودآوری بیشتر نزدیک شود، کارایی و رشد آنها نیز دوچندان خواهد شد. خصوصا اینکه استارت‌آپ‌ها در ابتدای کار با هزینه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. درچنین شرایطی، با وضع قوانین تسهیل‌کننده، می‌توانیم کمک شایانی به فعالیت بهتر استارت‌آپ‌ها کنیم.
وی رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی درجامعه را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: این یک جریان طبیعی است که اگر اقتصاد رشد کند و کسب‌وکارهای نوپا تاسیس شده و فعالیت‌های خود را گسترش دهند، تبعاً تقاضا برای تخصص‌های مختلف افزایش می‌یابد و شغل‌هایی که افراد متخصص و دانشگاهی بر آن تسلط دارند نیز ایجاد خواهد شد. خصوصاً در کشور ما که تعداد فارغ التحصیلان زیاد است و مشکل بیکاری در این قشر به معضل بزرگی تبدیل شده است، این مسئله می‌تواند گره‌گشای خوبی باشد. بنابراین شرکت‌های دانش بنیان به دلیل دانش‌محوری، نیازمند افراد متخصص خواهند بود. این روند به رشد اشتغال‌زایی کمک کرده و تا حد زیادی بیکاری را مهار می‌کند.
وزیر سابق ارتباطات خروج نخبگان را یکی از مشکلات کشور خواند و یادآور شد: بسیاری از نخبگان و نوآوران درعرصه‌های مختلف به دلیل آنکه بستر لازم برای فعالیت را درکشور ندارند، مهاجرت می‌کنند و کشور از فکر و توان آنها محروم می‌شود به همین دلیل کسب‌وکارهای نوپا فرصت خوبی است تا هم به ایجاد اشتغال و درآمد ملی کمک کرده و با ایجاد انگیزه، مانع خروج نخبگان شود. اگر بستر لازم مهیا شود، نخبگان نیز انگیزه لازم برای ماندن در کشور پیدا می‌کنند.

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...