نسخه چاپی

كاهش محبوبیت اوباما در جهان عرب

عکس خبري -کاهش محبوبيت اوباما در جهان عرب

موسسه تحقیقاتی «بروكلین» نوشت: با وجود انتظارات فراوان اعراب و مسلمانان از اوباما، وی تاكنون این انتظارات را برآورده نكرده و موجب دلسردی جهان عرب شده است.


به گزارش نما به نقل از فارس، موسسه تحقیقاتی «بروکلین» در مقاله‌ای می‌نویسد: «خالد انگلدی» از اعضای مرکز «سابان» در سیاست خاورمیانه و از کارکنان ستاد پشتیبانی مذاکرات در «رام‌الله» که در گفتگو‌های صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین فعالیت کرده است، در مصاحبه با شبکه «فرانس 24» از امیدواری اولیه اعراب به اوباما و برآورده نشدن انتظارات آنان سخن گفت.

*انتظارات مسلمانان و اعراب از اوباما

فرانس 24: بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر، محبوبیت اوباما در جهان عرب به شدت کاهش یافته است. از دیدگاه شما دلایل این کاهش محبوبیت چیست؟

انگلدی: پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعراب و مسلمانان انتظارات فراوانی از وی داشتند که برخی از آنان واقع بینانه نبود و اوباما نیز، به این انتظارات پاسخی نداد. از این رو، می‌توان کاهش محبوبیت اوباما را به دو عامل برآورده نشدن انتظارات و غیر واقع بینانه بودن آنان نسبت داد. به عنوان مثال، یکی از انتظارات جهان عرب از اوباما این بود که در موضوع فلسطین بهتر عمل کند. به عبارت دیگر، از دید اعراب، آمریکا برای حل معضل فلسطین هیچ اقدام موثری انجام نداده است. گفتنی است، موضوع فلسطین نگرانی تمام جهان عرب محسوب می‌شود. این درحالی است که اسرائیل نیز، آمریکا را به جانب داری از فلسطینیان متهم می‌کند.

به باور اعراب، سیاست دولت اوباما در قبال فلسطینیان با سیاست دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری بوش تغییر چندانی نکرده و اوباما ذره‌ای از انتظار اعراب در این مورد را برآورده نکرده است. اعراب آمریکا را به بی‌توجهی به خواست دولت و ملت فلسطین متهم می‌کنند.

این مسئله با سیاست آمریکا در قبال بیداری اعراب در جریان بهار عربی در تضاد است. در مصر، با وجود اینکه «محمد مرسی» از اعضای حزب «اخوان‌المسلمین» محسوب می‌شود، آمریکا موفق شده تا خود را با تغییرات دموکراتیک همراه سازد. آمریکا دیدگاه متفکرانه‌ای در قبال انقلاب مصر اتخاذ کرده و همواره سعی بر آن دارد که در تصمیمات خود، نگرانی‌ها و نظرات افکار عمومی جدید این کشور را لحاظ کند و این همان چیزی است که در مورد مسئله فلسطین هرگز دیده نشده است.

*تفاوت بوش و اوباما از دید اعراب

«فرانس 24»: آیا عموم مردم به اوباما امیدوار شده بودند یا اینکه این امیدواری در میان سیاست مدران و دیپلمات‌های عرب دیده می‌شد؟

انگلدی: هر دو. من از افکار دیپلمات‌ها و سیاست مداران اطلاع چندانی ندارم. اما تصور می‌کنم که بخش اعظمی از این امیدواری از پایان دوران ریاست جمهوری بوش نشات می‌گرفت؛ چراکه اوباما کوچکترین شباهت به بوش نداشته و ادبیات سیاسی وی با بوش تفاوت دارد. از آنجایی که اعراب بوش را مسئول ناآرامی‌های عراق، فلسطین و جهان عرب قلمداد می‌کردند، با پایان دوران ریاست جمهوری وی به اوباما دلخوش کردند. با گذشت زمان اعراب به این نتیجه رسیدند که با وجود تفاوت میان ادبیات سیاسی بوش و اوباما، این دو در یک مسیر گام بر می‌دارند و تفاوت چندانی با هم ندارند.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...