نسخه چاپی

پرونده‌های بد و خطرناك لیگ ایران!

در سال های اخیر و در حوزه بین الملل كم اتفاقات بد برای فوتبال ایران رخ نداده است! اتفاقاتی كه حتی منجر به استعفای یك مدیر هم نشده است.

حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا

باشگاه استقلال مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ارسال اسامی را نادیده گرفت و خبرنگار وقتی از امیر قلعه نویی می پرسد زمان زیادی به ارسال اسامی به کنفدراسیون فوتبال آسیا نمانده و باشگاه استقلال هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده! می گوید:« فوقش جریمه اش را می دهیم!»
استقلال هم جریمه اش را داد هم در آن سال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. اکنون سال های سال است که تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به موقع اسامی را برای AFC لیست می کنند.

حضور در جام جهانی با شماره های دست نویس!

تیم ملی نوجوانان در جام جهانی با پیراهن هایی حاضر شد که شماره هایش دست نویس بودند و این سوژه کافی بود تا برخی رسانه های خارجی مدیریت فدراسیون فوتبال و هم چنین امکانات ضعیف فدراسیون فوتبال را نقد کنند و گاها مورد تمسخر قرار دهند.
البته این وضعیت هم چنان ادامه دارد. در جام ملت های نوجوانان و جوانان آسیا این بار تیم های ملی با لباس های به میدان رفتند که روی لوگوی آن با برچسب پوشانده شد به این دلیل که لوگوهای حک شده روی پیراهن ها بزرگتر از استانداردهای جهانی بود.
متاسفانه هنوز در فدراسون فوتبال کسی نیست که اندازه لوگوها را به اسپانسر تیم ملی گوشزد کند. اینروزها در حالی که تیم ملی لباس آدیداس می پوشد دیگر تیم های ملی از جیووا و آل اشپورت به طور همزمان استفاده می کنند و این به خاطر لباس هایی است که در انبار باقی مانده!





حذف سپاهان و تیم ملی امید

سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به رحمان احمدی دو اخطاره بازی داد و حذف شد و تیم ملی امید به کمال کامیابی نیا!
بازی دادن به بازیکن دو اخطاره به خصوص در تیم ملی امید که موجب از دست رفتن شانس ایران برای حضور در المپیک شد یکی از اتفاقات عجیب فوتبال جهان بود چرا که تعداد بازی های تیم ملی امید در مرحله مقدماتی آن قدر نبود که سرپرست تیم نتواند اخطارها را یادداشت کند و در نهایت مانع از حضور بازیکن دو اخطاره در ترکیب تیم شود. این اتفاق نشان می دهد که کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم چنین فیفا مانع از حضور بازیکن خاطی در ترکیب تیم نمی شوند و این تیم ها هستند که موظف اجرای قانون هستند و در صورت خطا جریمه خواهند شد.
آیا اکنون تراکتورسازی هم با علم به اینکه از پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم بوده و نسبت به جذب بازیکنان جدید اقدام کرده با جرایمی مواجه خواهد شد؟
بعید به نظر می رسد چون کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همانند کمیته انضباطی فیفا عمل نمی کند!





اخراج دادکان در پای پلکان

هنوز محمد دادکان – ر ئیس فدراسیون فوتبال پای پلکان هواپیما بود و از آلمان بازنگشته بود که علی آبادی – ر ئیس وقت سازمان تربیت بدنی حکم به اخراج او داد. انگار نه انگار که فدراسیون فوتبال مجمع عمومی دارد و اعضای مجمع عمومی هستند که باید رای به اخراج ر ئیس فدراسیون فوتبال دهند نه ر ئیس سازمان تربیت بدنی. این تخلف آشکار و البته عجیب فوتبال ایران را چند ماهی تعلیق کرد!
نادیده گرفتن قانون آشکار آن هم از سوی معاون اول رئیس جمهور بسیار عجیب بود و این نشان می دهد خیلی از مسئولین ورزشی ما به قوانین آشنا نیستند و با تصمیماتی که می گیرند به فوتبال ضربه می زنند. به نوعی می توان گفت گزینش ها مشکل دارد و شاید به خاطر نگاهی است که به فوتبال وجود دارد.
کار در فوتبال تخصص نمی خواهد! در حالی که فوتبال صنعت است و تخصص و علوم مختلفی را در برمی گیرد که شاید توضیح آن تکرار مکرارت باشد.





کسر امتیاز از باشگاه ها

تا دلتان بخواهد تیم های ایرانی در کمیته انضباطی فیفا پرونده دارند! شاید حجم پرونده هایی که از ایران در فیفا موجود است در نهایت منجر به این شود که فیفا تیم های ایرانی را از جذب بازیکن خارجی منع کند.
کسر امتیاز از تیم های ایرانی را تا به این جای کار به دفعات شاهد بودیم. از تیم هایی چون سپاهان – پرسپولیس – برق شیراز – استیل آذین و...
با این روندی که تیم های ایرانی در پیش گرفته اند هیچ بعید نیست در آتی شاهد سقوط برخی از تیم هایی که پرونده دارند به دسته پایین تر باشیم.
در حالی که شورای حل اختلاف فیفا برای میانجی گری بین باشگاه ها و بازیکنان خارجی تشکیل شده و این شورا بیشتر به اختلاف حساب ها و اختلاف طرفین بر سر مفاد قراردادها می پردازد بیشتر پرونده هایی که از ایران در دست می گیرد با محتوای عدم پرداخت دستمزدها مواجه می شود نه اینکه طرفین بر سر اجرای مفاد قرار داد با مشکل مواجه شده باشند.
رفتارهای بد باشگاه های ایرانی با بازیکنان خارجی موجب شده تا ذهنیت های منفی از فوتبال ایران در آنسوی مرزها شکل گیرد و این جفایی است که باشگاه های ایرانی در حق فوتبال باشگاهی می کنند و اعتبار ایران را زیر سوال می برند و متاسفانه کسی هم نیست که باشگاه های بدهکار را از جذب بازیکن خارجی منع کند.
در ابتدای فصل فدراسیون فوتبال می خواست با تشکیل شورای حل اختلاف در ایران شکایت بازیکنان خارجی علیه تیم های ایرانی به شورای حل اختلاف فیفا را ممنوع اعلام کند و طبیعی بود قادر به انجام چنین کاری نباشد چون فیفا از ایران تبعیت نمی کند و این فدراسیون فوتبال است که باید تابع قانون فیفا باشد.
این پیشنهاد امیر عابدینی – سرپرست سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال بود که اجرایی نشد!





از دست رفتن کرسی ایران

با ثبت نام علی سعید لو – رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا به راحتی کرسی ایران در کمیته اجرایی از دست رفت!
طبیعی بود آنهایی که در انتخابات حق رای داشتند به علی سعید لو رای ندهند چون خوب می دانستند او یک مقام دولتی است نه فوتبالی و هیچ تجربه ای در زمینه مدیریت فوتبال آنهم درحوزه بین الملل ندارد!
گرایش مهندس علی آبادی و علی سعید لو با اینکه معاون اول رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی بودند به حضور در انتخابات AFC انتقادات بی شماری را از این دو مدیر به همراه داشت!





پرونده موتومبا و هزار و یک ابهام

در پرونده موتومبا هزار و یک ابهام وجود داشت. در نهایت به نظر رسید این بازیکن با سندی سازی مجوز حضور در ترکیب تیم راه آهن را گرفته اما رای نهایی به ضرر این تیم تمام نشد!
وقتی از علیرضا صالحی – رئیس کمیته استیناف پرسیده شد چرا رای نهایی به سود باشگاه پپکان صادر نشد در حالی که اظهر من الشمس بود موتومبا برای حضور در ترکیب راه آهن تخلف کرده گفته بود سازمان لیگ برتر گزارش خود را از روی پرونده برداشته است و معتقد است هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و برای پرونده ای که مستندی وجود ندارد نمی شود رایی را صادر کرد!»





هیچ مدیری استعفاء نداد!

با این همه اتفاقات بد در فوتبال ایران هیچ مدیری از سمت خود استعفاء نکرد! تنها چند مسئول زیر دستی توبیخ یا برکنار شدند. امروز هم می بینید که در پرونده تراکتورسازی تقصیرها به گردن شهبازی و محمود زاده افتاده در حالی که پیش تر هم گفته بودیم بر فرض اشتباهات این دو آیا فدراسیون فوتبال نباید به عنوان مسئول بالادستی اجرای حکم فیفا را دنبال می کرد و زمینه تخطی را از بین می برد و چرا در این بین باشگاه تراکتورسازی با علم به محرومیت خود از پنجره زمستانی نسبت به جذب بازیکن اقدام کرد؟
نکته جالب اینکه کمیته روابط بین المل فدراسیون فوتبال چهار پنج سالی است که رئیس ندارد و در حال حاضر امید جمالی – سرپرست این کمیته هم پاسخگو نیست.
با این مدیریت فوتبال باز هم دچار چالش خواهد شد چرا که به نظر می رسد افراد توانمند بکار گرفته نمی شوند و بعد از رخ دادن خطا صداقت در بیان واقعیت ها و هم چنین برخورد وجود ندارد.

۱۳۹۵/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...