نسخه چاپی

سود بالای بانكی رقیب سهام و بازار سرمایه شد

رئیس سازمان بورس با بیان اینكه سود بالای بانكی، رقیب سهام و بازار سرمایه شده است، گفت: كمیته چهارجانبه بانك مركزی، سازمان بورس، مجلس و دولت باید به شكل جدی مشكلات بانك را بررسی كند.

به گزارش نما به نقل از میزان، شاپور محمدی با طرح این سوال که بانکی که زیان انباشته دارد، بر اساس چه منطق اقتصادی، سود علی الحساب بیست و چند درصدی می‌دهد؟ گفت: سود بالای بانکی در سه مرحله به اقتصاد آسیب زده است، اول اینکه رقیب سهام و بازار سرمایه شده؛ دوم اینکه سود شرکت‌ها و بنگاه‌ها را کاهش داده و سوم اینکه برای بانک‌ها و اقتصاد خود، ایجاد بحران کرده است.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه معاملات بانکداری باید فی نفسه سودآور باشد، افزود: اینکه دولت بیاید و به جهت قانونی، تسهیلات تکلیفی بر گردن بانک‌ها بگذارد و آنها را دچار زیان کند، شدنی و قابل دوام نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این مساله‌ای است که بانک مرکزی، سازمان بورس و دولت و مجلس باید بنشینند و به شکل جدی بررسی کنند تا اگر عملیات بانکی یا اعتباری بانک‌ها سودآور نیست، مشکل مرتبط با آن حل شود.

محمدی تصریح کرد: اینکه بانک‌ها بیایند و با نرخ‌های خیلی بالا سپرده جذب کنند و با نرخ پایین به برخی فرموده‌ها تسهیلات دهند و از طرفی یک زیان مشخص شناسایی کنند، راه بانکداری نیست.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نباید از جیب سهامدار به پرسنل خود، حقوق‌های بالا بپردازند، افزود: اینکه بانک‌ها زیان انباشته یا نرخ بازده کسب نشده دارند و در عین حال به سپرده‌گذار پول اضافه می‌دهند، عقلی، اصولی، شرعی و عرفی نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سهام بانک‌ها متعلق به سهام عدالتی‌ها هم هست، تصریح کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من به سهامدار کاری ندارم؛ اینجا دیگر نه با ۱۰ میلیون سهامدار؛ بلکه با ۶۰ میلیون سهامدار مواجهیم و هیچ‌کس مجاز نیست از جیب سهامدار، به عده‌ای سود علی‌الحساب بیست و چند درصدی بپردازد.

۱۳۹۵/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...