نسخه چاپی

ترامپ: شرم آور است كه توافقی مثل برجام را امضا كردیم

به گزارش نما- ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» و با تکرار ادعاهای پیشین خود علیه ایران گفت: شرم آور است که توافقی مثل برجام را امضا کردیم.

به گزارش ایرنا، ترامپ در این گفت و گو که روز یکشنبه و درست پیش از مسابقه نهایی و پربیننده لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی بزرگسالان آمریکا (سوپر بول) روی آنتن رفت، گفت: برجام بدترین توافقی است که تاکنون دیده ام. این توافق هیچ وقت نباید مورد مذاکره قرار می گرفت. شرم آور است که ما چنین توافقی را امضا کردیم و دلیلی برای این کار وجود نداشت.
وی در ادامه اظهارات خود مدعی شد : ما یک میلیارد و 700 میلیون دلار به صورت نقد به ایران پرداخت کردیم که اقدامی بی سابقه است. ما این پول را پرداخت کردیم اما امتیازی به دست نیاوردیم.
ترامپ در پاسخ به «بیل اورایلی» مجری برنامه که پرسید آیا او این توافقنامه را پاره می کند یا نه، گفت : باید دید که چه پیش می آید.
رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی بار دیگر احتمال لغو یکجانبه توافق هسته ای را مطرح می کند که مقام های ایران، اتحادیه اروپا و دیگر طرف های مذاکرات هسته ای نسبت به هرگونه کوتاهی در اجرای مفاد توافقنامه یا تلاش برای لغو و بازنگری آن هشدار می دهند.
رئیس جمهوری آمریکا که بارها بر طبل ایران هراسی کوبیده است، باز هم در ادعای دیگری گفت: می توانم بگویم که ایرانی ها هیچ اعتنایی به آمریکا ندارند. آنها بزرگترین حامی تروریسم هستند. نباید اجازه داد که این کارها را انجام دهند.
مجری فاکس نیوز با اشاره به تحریم های یکجانبه جدید علیه ایران، اقدامات بعدی واشنگتن را جویا شد.
ترامپ در پاسخ گفت: ما هیچ گاه درباره اقدامات احتمالی نظامی صحبت نمی کنیم. یکی از انتقادات وارد به دولت باراک اوباما این بود که قبل از اینکه به موصل یا جای دیگری لشکرکشی کنند، از قبل اطلاع رسانی می کردند. دولت اوباما حتی مکان و تاریخ و ساعت را مشخص می کرد. من به این مسئله اعتقادی ندارم.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه «به ایران خوشبین نیستیم چون هیچ احترامی برای ما قائل نیستند»، مدعی شد: من به شرطی حاضر بودم با توافق هسته ای کنار بیایم که آنها می گفتند اکنون همه ما در یک جبهه هستیم. ولی درست خلاف آن رخ داده است.
ترامپ همسو با اظهارات خصمانه روزها و ماه های گذشته علیه ایران، گفت: این توافقنامه ایرانی ها را جسورتر کرده است. آنها کشتی های ما را با قایق های خود دنبال می کنند. آنها به آمریکا احترام نمی گذارند چرا که نمی توانند باور کنند که هیچ دولت آمریکا انقدر خرفت باشد که چنین توافقی را امضا کند.
مقام های آمریکایی و رئیس جمهوری آمریکا در روز های گذشته بارها اظهاراتی خصمانه را با زبان رعب و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده اند که واکنش متقابل مقام های دولتی و وزارت خارجه کشورمان را به دنبال داشته است.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هفته گذشته در پاسخ به تهدید های مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود : جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات مغایر با تعهدات منطقه ای و بین المللی آمریکا هشدار داده و تاکید می کند که توسل به هرگونه تهدید نه تنها در تضاد با قواعد آمره حقوق بین الملل است بلکه ناکارآمدی آن برای دولت های متعدد آمریکا ثابت شده است.
در شرایطی که دونالد ترامپ به صورت علنی از احتمال حمله نظامی به دیگر کشورها سخن می گوید، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته در پاسخ به توئیت های مکرر رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: ما هیچ گاه از سلاح های خود علیه دیگری جز در دفاع مشروع استفاده نخواهیم کرد. ببینیم آیا کسانی که (از توانمندی موشکی ما) شکایت می کنند هم می توانند همین حرف را تکرار کنند؟
ظریف ادامه داد : ‌ایران به تهدیدات وقعی نمی نهد چون ما به مردم خود برای امنیت کشور اتکا داریم. ما هرگز جنگی را آغاز نمی‌کنیم، اما تنها می‌توانیم به ابزارهای دفاعی خود تکیه کنیم.

۱۳۹۵/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...