نسخه چاپی

پول قاچاق به جیب چه كسانی می‌رود؟

رهبر معظم انقلاب مردادماه امسال در دیدار با هزاران نفر از اقشار مختلف مردم از استان‌های سیستان و بلوچستان، كرمان، لرستان، كرمانشاه، اردبیل و آذربایجان غربی عنوان كردند كه به مسئولان گفته‌ام وقتی جنس قاچاق پیدا می‌كنید، جلوی همه آتش بزنید.

به گزارش نما به نقل از صبح نو، رهبر معظم انقلاب با اشاره به دغدغه ایشان نسبت به معیشت مردم، فرمودند: کار کارگر ایرانی را ترویج کنید. بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم و دغدغه‌مندم؛ هر چه بررسی می‌کنم راه حلی جز تکیه به مسائل داخلی ندارد. اینکه هی تجار خارجی بیایند تاکنون بی‌نتیجه بوده. اگر کاری هم بکنند در جهت تسلط بر بازار است که به ضرر ماست.

روز گذشته آقای امین دلیری؛ مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد: با وجود افزایش ظرفیت انبارها به سه برابر، اما همه انبارها از کالای قاچاق کشف‌شده پر بوده و دیگر فضایی برای دپو نمانده است.

دلیری گفت: جمع کل فروش 10 ماهه نیز 1455 میلیارد ریال معادل 54 درصد رشد نسبت به سال قبل بود، ولی با این حال انبارها مملو از کالای قاچاق تعیین تکلیف نشده است.

وی اتصال به سیستم یکپارچه تبادل اطلاعات را باعث متوقف شدن بیش از 90 درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی دانست و افزود: به دلیل حجم زیاد کالای قاچاق، انبارهای سازمان 3 برابر شده و در حال حاضر بیشترین میزان کالای قاچاق در هرمزگان، فارس،‌ بوشهر، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، ارومیه و کردستان وجود دارد.

دلیری تعداد پرونده‌های تشکیل شده در 10 ماهه اول امسال را 16 هزار و 428 مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد در سال 94، 7 هزار و 736 مورد، در سال 93 به میزان 2 هزار و 184 پرونده و در سال 92 نیز 449 پرونده بود، همچنین میزان قاچاق میوه در سال جاری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان این که قاچاق کالا در سال 95 فشار زیادی به عملکرد سازمان وارد کرد، افزود: در سال 94 به میزان 2 هزار و 956 میلیارد ریال عملیات فروش داشتیم که نسبت به سال 93 دارای 19 درصد رشد بود.

وی ادامه داد: هزار و 434 میلیارد ریال اموال غیرمنقول در سال 94 فروخته شد که 91 درصد رشد دارد، جمع کل فروش نیز 4 هزار و 390 میلیارد ریال بود. در 10 ماهه امسال هزار و 86 میلیارد ریال اموال منقول و 368 میلیارد ریال غیرمنقول فروخته شد که 54 درصد رشد نشان می‌دهد.
دلیری جمع کل فروش اموال منقول و غیرمنقول در 10 ماهه ابتدای امسال را هزار و 455 میلیارد ریال اعلام کرد. مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اظهارداشت: به‌زودی دو محموله 400 و 600 میلیارد ریالی قاچاق فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، 84 خودروی سواری خارجی لوکس از جمله پورشه متروکه شده که مالکان آنها برای تعیین تکلیف اقدامی نکرده‌اند.در عین حال از 28 پورشه قاچاقی که به مزایده گذاشته شد فقط دو مورد به ارزش 5/4 میلیارد تومان فروخته شد.

با این حال، مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران معتقد است: امروز هوشمندسازی امور گمرکی بلای جان قاچاقچیان و متخلفان شده و باید در مبارزه با کم‌اظهاری و اظهار خلاف واقع به سمتی برویم که گمرک اطلاعات درستی از منشأ دریافت و پس از انجام تشریفات گمرکی این اطلاعات را براساس سیستم هوشمند کدگذاری کالایی به بعد از گمرک انتقال دهد.

پیش از این حجم کل قاچاق انجام شده در کشور طی سال گذشته 15.5 میلیارد دلار اعلام شده بود که به عقیده مقامات گمرکی 9 میلیارد دلار آن از مبادی غیررسمی و ناشناس بوده و 6.5 میلیارد دلار از طریق مبادی رسمی کشور صورت گرفته است.

اما سؤال این است که چه کسانی و از چه طریقی می‌توانند 6.5 میلیارد دلار کالا و جنس قاچاق را از طریق مرزهای رسمی و گمرکات وارد کشور کرده، در بازار به فروش برسانند و به تولید داخلی ضربه بزنند؟ آیا با ضعف قوانین مواجه ایم و یا ضعف در اجرا؟

آیا قاچاقچیان افردی را در مبادی ورودی کشور دارند که به آنها در خروج کالای قاچاق کمک رسانی می‌کنند؟ قاچاق کالا به کشور چقدر از اشتغال موجود را نابود کرده و چه تعداد خانواده را از نان حلال خوردن انداخته است؟ علت ورود حجم عظیم و میلیارد دلاری قاچاق به کشور از زمین و هوا چیست و قاچاقچیان چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ آیا تنها هدف سودجویی بوده و یا اهداف پشت پرده دیگری مانند ضربه زدن به اقتصاد کشور و فلج کردن تولیدات داخلی نیز در این بخش مطرح است؟

آمار جالب توجه دیگری که از سوی مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارائه شده مربوط به تعداد پرونده‌های تشکیل شده در رابطه با قاچاق در سال‌های گذشته است. وی اعلام کرده تعداد پرونده‌های قاچاق از 449 مورد در سال 92 به 16 هزار و 428 مورد در سال جاری افزایش یافته است؛ بنابراین در یک دوره 3 ساله بر تعداد پرونده‌های قاچاق 36.5 برابر افزوده شده است!

هرچند بخشی از این جهش چشمگیر و در عین حال نگران‌کننده از تشکیل پرونده‌های قاچاق به کشور را می‌توان به الکترونیکی شدن اقدامات، یکپارچه شدن سامانه‌های نظارتی، فعال سازی سامانه جامع گمرکی و تشدید نظارت در مبادی ورودی ربط داد،‌ اما تشکیل حدود 17 هزار پرونده قاچاق کالا به کشور، زنگ خطری جدی برای تهدید تولید ملی و اشتغال تلقی می‌شود.

از سویی این معما همچنان بی پاسخ مانده که چگونه باید پذیرفت دست‌کم 40 درصد از کل قاچاق کشف شده در کشور از طریق مبادی رسمی وارد می‌شوند. چه کسانی در مبادی رسمی قدرت عبور دادن کانتینرهای قاچاق به داخل کشور را دارند که تا امروز شناسایی نشده‌اند؟

همچنین این سؤال نیز مطرح است که برخی قاچاقچیان در لباس واردکننده، با چه امیدواری و اطمینانی ده‌ها کانتینر کالای قاچاق را از طریق مبادی رسمی وارد کشور می‌کنند؟ هر چند بخشی از این گونه اقدامات شناسایی می‌شود، ولی دست‌کم می‌توان گفت بخش قابل توجهی از قاچاق همچنان از مرزهای رسمی وارد کشور شده و می‌شود که ردی از آنها به‌دست نیامده است؛ البته طرح این ابهامات و سؤالات هرگز منکر تلاش‌های شبانه‌روزی ماموران گمرک و مسوولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نبوده و نخواهد بود.

۱۳۹۵/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...