نسخه چاپی

نشريه آمريكايي «فارين پالسي»/

پاسخ ایران به حمله بسیار چشم‌گیر خواهدبود

نشریه آمریكایی «فارین پالسی» نوشت: نتانیاهو مرتباً ایران را به حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای تهدید می‌كنداما كم‌تر كسی است كه از پیامدهای شدید هرگونه عملیات نظامی علیه ایران بی‌اطلاع باشد.

نشریه امریکایی «فارین پالسی» به قلم «دانیل بایمن» پیامدهای هرگونه حمله نظامی اسرائیل و آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران را گوشزد کرد. «بایمن» در این مقاله، ابتدا نمونه‌هایی از جنگ مخفی بین اسرائیل و ایران و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و سپس توانایی‌های جمهوری اسلامی را در پاسخ به عملیات نظامی علیه این کشور برشمرده است.

* بخشی از حملات تروریستی علیه آمریکا نتیجه تن دادن این کشور به خواسته‌های اسرائیل است

درخواست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، از آمریکا مبنی بر تعیین «خطوط قرمز» برای برنامه هسته‌ای ایران، حفظ تعادل میان آرام کردن اسرائیل و تشدید فشارها علیه ایران را برای اوباما بسیار دشوار کرده است. در همین حال که واشنگتن پاسخ‌های خود را طراحی و جواب‌های ایران را نیز پیش‌بینی می‌کند، خطر تروریسم علیه اسرائیل و آمریکا هم افزایش می‌یابد.

* حمله به اسرائیلی‌ها در بلغارستان پاسخی به ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی بوده است

ماه ژوئیه در بلغارستان یک عملیات تروریستی صورت گرفت و منجر به کشته شدن پنج اسرائیلی و یک راننده اتوبوس بلغارستانی شد؛ شاید عجیب‌ترین نکته درباره این عملیات آن بود که موجب هیچ تعجب یا عکس‌العملی از جانب اسرائیل نشد. «یوزی آراد» مشاور سابق امنیت داخلی اسرائیل اشاره کرد که: «هرکس چشم داشته باشد، می‌بیند که ما درگیر مبارزه‌ای هستیم که تابع عوامل مختلفی است و هر از چند گاهی هم خودمان طرف مقابل را تحریک می‌کنیم.»

* ترور دانشمندان هسته‌ای، حمله به تأسیسات موشکی و انتشار ویروس استاکس‌نت، از جمله عملیات‌های تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه ایران بوده است

این «جنگ محرمانه» بین اسرائیل و ایران موجب بروز درگیری میان دو طرف شده و ایران خود را ملزم به پاسخ دادن به آن چیزی می‌بیند که به عقیده‌اش خشونت‌طلبی اسرائیل است. اگرچه جزئیات درباره این جنگ مخفی زیاد نیست؛ اما اسرائیل متهم (یا از دیدگاه غربی، مفتخر) به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، تخریب یکی از تأسیسات موشکی این کشور، انتشار یک ویروس رایانه‌ای که برخی سانتریفیوژهای ایرانی را از کار انداخته و ترور عماد مغنیه است؛



* بدون شک اگر اسرائیل و آمریکا به جنگ مخفی علیه جمهوری اسلامی ادامه دهند، ایران هم از آن‌ها انتقام خواهد گرفت

آمریکا در اکتبر 2011 نقشه بمب‌گذاری در رستورانی را خنثی کرد که سفیر عربستان در واشنگتن معمولاً در آن‌جا غذا می‌خورد. اگر این بمب منفجر می‌شد، بسیاری از آمریکایی‌های دیگر را هم که در آن رستوران بودند به قتل می‌رساند. بنابراین شکی نیست که ایران به تحریکات بیش‌تر اسرائیل و آمریکا از جمله عملیاتی به بزرگی حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای این کشور جواب خواهد داد. اما سؤال این‌جا است که این پاسخ چگونه خواهد بود و آیا به شکلی هست که آمریکا و اسرائیل را به تغییر در محاسباتشان وادار کند؟

* ایران توانسته حوزه عملیاتی خود را تا اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز گسترش دهد

رهبران ایران وقتی تحت فشار حمله قرار می‌گیرند، می‌خواهند به مردمشان ثابت کنند که آن‌ها هم در حال پاسخ دادن به این جنگ هستند. حکومت این کشور نسبت به هرگونه تحقیر شدنی حساس است. خشم و عصبانیت شدید به ویژه در بین برخی خواص ایران وجود دارد؛ ایران از لحاظ اقتصادی به خاطر تحریم‌های شدید تحت فشار است. با این حال، ایران دستگاه اطلاعاتی و شبه‌نظامی بسیار قدرتمندی را برای خود به وجود آورده و در گذشته نیز عملیات‌هایی را، گاهی با همکاری متحدش حزب‌الله لبنان، در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه انجام داده یا دست‌کم طراحی کرده است.

* اسرائیل و آمریکا در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، دیگر نباید تأسیسات و پرسنل خود در هر کجای جهان را ایمن فرض کنند

بنابراین اگر اسرائیل یا آمریکا بخواهند جنگ علیه ایران را علنی و به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله مستقیم نظامی کنند، پاسخ ایران کاملاً چشم‌گیر خواهد بود. باید انتظار پاسخ انان در همه نقاط جهان را داشته باشیم؛ ایران و حزب‌الله حضور خود را در همه قاره‌ها به اثبات رسانده‌اند.

به علاوه، ممکن است ایران حمایت خود را از نیروهای ضدآمریکایی در افغانستان و کشورهای دیگر همسایه‌ایش افزایش دهد. تهران همچنین از گروه‌های تندرو و روابط آن با گروه‌های جهادی سنی برای حمله به آمریکا و متحدانش استفاده خواهد کرد؛ اگرچه رابطه جمهوری اسلامی با القاعده خوب نیست اما این کشور می‌تواند در چنین موقعیتی از آن کمک بگیرد. اندازه پاسخ ایران، به میزان تلفات هرگونه حمله و همچنین شرایط سیاسی حکومت این کشور در زمان حمله احتمالی بستگی خواهد داشت. اگر این حمله موجب تلفات زیادی شود و موفقیت‌آمیز باشد و اگر در زمانی رخ دهد که حکومت این کشور احساس ضعف سیاسی کند، پیامد آن می‌تواند حملات به تأسیسات و پرسنل آمریکایی و اسرائیلی در سراسر جهان، از جمله در خاک آمریکا، باشد.

* پس از پاسخ ایران به حمله نظامی، جواب آمریکا به این پاسخ نیز محتمل است

در عین حال، تهدید جواب آمریکا به پاسخ ایران نیز موجب می‌شود رهبران ایران اجازه ندهند درگیری بین دو طرف از دستشان خارج شود. تهران می‌داند که نیروهای نظامی‌ ارتش آمریکا قوی هستند. شاید احتمال زیاد حمله نظامی آمریکا و تحریم‌های شدیدتر سران ایران را واقع‌گرا کرده است.

* در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، معادلات آمریکا و اسرائیل نیز به کلی به هم خواهد ریخت

البته اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، شرایط به کلی تغییر خواهد کرد. برخی محققین به این نکته اشاره کرده‌اند که سلاح‌های هسته‌ای در کل، کشورها را محتاط‌تر می‌کنند؛ زیرا دولت‌ها از پیامدهای فاجعه‌آمیز یک بحران هسته‌ای می‌ترسند. احتمال دیگر که بسیار منطقی هم هست این است که ایران جسارت بیش‌تری به خرج دهد؛ چون در این صورت می‌تواند تهدید کند که به هرگونه حمله متعارف، پاسخی بسیار مخرب خواهد داد. بنابراین این «چتر» می‌تواند به ایران اجازه بیش‌تر و حمایت از گروه‌هایی مثل حزب‌الله و نیروهای مخالف در کشورهای مختلف عربی را بدهد.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...