نسخه چاپی

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با نما :

محتوای اغلب فیلمهای جشنواره فیلم فجر تكراری است/ماجرای نیمروز تحسین همگان را برانگیخت

عکس خبري -محتواي اغلب فيلمهاي جشنواره فيلم فجر تکراري است/ماجراي نيمروز تحسين همگان را برانگيخت

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: محتوای غالب فیلم های جشنواره سی و پنجم كاملا تكراری است

به گزارش نما ، محمد حسین نیرومند ،مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار نما گفت: در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد جشنواره ای متوسط به لحاظ مضمون و محتوا می باشیم .
تا امروز که از جشنواره فیلم فجر می گذرد ،شاهد جشنواره ای با موضوعات تکراری هستیم و به غیر از حضور پرنگ جوانان که آن را هم تا حدودی مثبت ارزیابی می کنیم ،چیزی دیگری در این دوره دیده نشد .
نیرومند افزود: سالها است که قلم نگارش خشک شده است و مضامین نو و جدید در فیلم ها دیده نمی شود.
در مجموع در فیلم ها آدم هایی که هل می دهند و سرشان به زمین می خورد و می میرد زیاد دیده می شود ،موضوعاتی که چندسالی است زیاد به چشم می خورد . وقتی که به لحاظ محتوی چنین مشکلی را داشته باشیم ،فرم هم یقینا در نمی آید . خواسته های ما با این فیلم ها محقق نشده است .
وی در پاسخ به این سوال در خصوص اینکه آیا در جشنواره فیلم امسال هم امکان دارد به مانند سال گذشته که سه فیلم ایستاده در غبار ،سیانور و امکان مینا با ژانر های دفاع مقدس و ارزشی خوش درخشیدند ،وجود داشته باشد گفت: ما متاسفانه شاهد تصمیمات فردی در خصوص ساخت اینگونه فیلمها هستیم ،فردی مثل محمود رضوی دراین عرصه ورود پیدا می کند و نهادهایی هم بعد از تولید پشت فیلم قرار می گیرند و ازآن حمایت می کنند .
اما این موضوع وجود ندارد که نهادهای فرهنگی پای کار باشند و به این موضوعات بپردازند ، به عنوان مثال چرا خود وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی نباید در این باره فیلم تولید کنند ،یا حداقل از کارگردانان بخواهند که در این معقوله های ارزشی وارد شوند .
یکی از نیازهای ما ساخت فیلم های تاریخی و سیاسی حوادث سالهای نخست انقلاب اسلامی است .
تولید فیلم هایی از این دست مثل سیانور در جشنواره سال گذشته هم حاصل مدیریت فرهنگی کشور نیست ،بلکه نتیجه تصمیمات شخصی است .
هر چند که همین تصمیمات شخصی هم مثبت ارزیابی می شود، 3 فیلم ایستاده در غبار ،امکان مینا و سیانور بود که باعث شدند یک فیلم فاخری همچون ماجرای نیمروزدر جشنواره شکل بگیرد و جوان با استعدادی مثل محمد حسین مهدویان فیلم درخشانی بسازد و موجب تحسین همگان شود.
من این فیلم را در برج میلاد مشاهده کردم ،لحظه ای که فیلم به اتمام رسید حضار به شدت عوامل فیلم را مورد تشویق قرار دادنند ، تا به حال ندیده بودم که اینگونه مخاطب راضی از سالن سینما خارج شود . خب این موضوع باید به جریان تبدیل شود و سیاست فرهنگی در این خصوص اتخاذ شود. ما برهه های تاریخی مهمی داریم که باید به آن پرداخته شود و پرداختن به این موضوعات بسیار مهم است .
وی در خصوص اینکه حضور پررنگ جوانان را در جشنواره امسال چگونه ارزیابی می کنید،اظهار داشت: اینکه که فیلمسازان قوی داریم ،استثناء را عرض کرم ،نه فیلمسازان جوان عام درجشنواره فیلم را ،شما نگاهی به بخش هنر و تجربه در این دوره بیاندازید ،تجربه برای کسی است که کار حرفه ای انجام داده و برای کمک به سینما کار تجربی انجام می دهد ،ولی بخشی از فیلم های جشنواره را در بخش هنر و تجربه گنجانده اند که فیلمسازان فاقد تجربه لازم و کارآیی در این بخش می باشند .
راه ورود به هنرسینما این است که ابتدا باید زبان سینما را آموخت و بعد سراغ فیلمسازی برویم و این اشکالی گریبانگیر سینمای ایران شده است .
مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب افزود: اساسا جشنواره فیلم فجر 2 رویکرد مهم دارد،یکی اینکه جشن اهالی سینما است و دیگری ابزار دستی برای مدیران فرهنگی کشور که به اهداف مشخص شده برسند،به عنوان مثال اگر سینمای ملی داشته باشیم بارویکرد ایرانی واسلامی ،اگر این جشنواره با این هدف و سیاستگذاری پیش نرود ،فاقد هر گونه ارزشی است .
وقتی که فیلم های امروز سینمای ایران را می بینیم متوجه خواهیم شد که به اهداف خود نرسیده ایم ،و اگر سیاست ها تحقق یافته بود این فیلم ها به نمایش گذاشته نمی شد .
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم به اهداف خودمان برسیم ،باید مدیریت فرهنگی مان فعال باشد ،یکی از اشتباهات جشنواره فجر که هر سال در حال تکرار آن هستیم ،گزینش فیلمها از سوی هیات انتخاب جشنواره است.
در صورتی که این برداشت غلطی است که هر تصمیمی از سوی آنها صورت گرفته است درست می باشد. هیچ کجای دنیا اینگونه نیست ، اهداف در ابتدا تبیین می شود و بر اساس اهداف، هیات انتخاب باید حرکت کنند و هیات انتخاب به عنوان مشاور در کنار جشنواره و هم سو با سیاست ها فعالیت کنند .
به طور مثال نگاه کنید فیلمی مثل امپراطور جهنم که فیلمی مهم در خصوص اتفاقات سالهای اخیر در منطقه و حضور گروه های تکفیری و نحوه پیدایش و حمایت از سوی این گروههای افراطی به کارگردانی پرویز شیخ طادی است از بخش مسابقه ملی خارج می شود ، خوب این اشتباه بزرگی است که مدیریت فرهنگی کشور را دست هیات انتخاب می دهیم ،زیرا آنها به طور سلیقه ای عمل می کنند و خروجی کار همان می شود که فیلم هایی که باید حضور داشته باشند در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند

۱۳۹۵/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...