نسخه چاپی

معاون وزیر صنعت در گفتگو با نما :

ایران 3 میلیارد تن ذخایر شناخته شده سنگ آهن دارد /شركتهای خصولتی در صنعت فولاد باید كنار گذاشته شوند

عکس خبري -ايران 3 ميليارد تن ذخاير شناخته شده سنگ آهن دارد /شرکتهاي خصولتي در صنعت فولاد بايد کنار گذاشته شوند

مهدی كرباسیان گفت :در چشم انداز 20 ساله 1404 پیش بینی تولید 55 میلیون تن فولاد شده به دلیل وجود نعمت سنگ آهن و معادن امروز در كشور بیش از 3 میلیارد تن ظرفیت شناخته شده سنگ آهن در كشور وجود دارد.

به گزارش نما ، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو اختصاصی با خبرنگار نما درباره شرایط امروز صنعت فولاد کشور و چشم اندازهای پیش رو گفت :به دلیل وجود نعمت سنگ آهن و معادن امروز بیش از 3 میلیارد تن ظرفیت شناخته شده سنگ آهن در کشور وجود دارد ، همچنین به دلیل کارهای اکتشافی مداومی که انجام شده پیش بینی می شود معادن جدیدی بزودی کشف شود. ظرف یکسال گذشته حدود 400 میلیون تن به ظرفیت سنگ آهن کشور اضافه شده است.
وی ادامه داد : تا سال 1394 ظرفیت فولاد کشور 23 میلیون تن و تولید کشور 16 میلیون تن بود اما به دلیل رکودی که در کشور به وجود آمد ما شاهد کاهش تولید بودیم که این اتفاق در اکثر صنایع و معادن دنیا نیز رخ داده بود.
وی تصریح کرد :در سال 95 با راه اندازی کارخانه های فولاد در حال توسعه در کنار فولاد مبارکه ، فولاد سپید دشت و فولاد های دیگر ظریفت ما به 28 میلیون تن رسید بنظرم تا سال 96 ما رقم 30 میلیون تن را رد کنیم و امیدواریم بتوانیم به اهداف کشوردر چشم انداز 1404 نزدیک شویم.
معاون وزیر صنعت با اشاره به مشکل عدم توازن در زنجیره صنعت فولاد کشور در سالهای گذشته گفت :فولاد از سنگ آهن ،کندله آهن و آهن اسفنجی ،شمش فولاد تا مراحل پایین دستی فولاد که ورق،میلگرد وغیره زنجیره است ما با مشکل عدم توازن روبرو بودیم با اینکه ظرفیت 23 میلیونی فولاد را در کشور داشتیم کمبود گندله داشتیم در نتیجه اگر مصرف هم داشتیم باید واردات می کردیم.
ما برنامه داریم از سنگ آهن تا شمش فولاد به تعادل در تولید برسیم و ما دیگر نیازی به واردات گندله ،کنسانتره نیستیم ،در سال 96 یک کارخانه گندله سازی جدید در سنگان به بهره برداری می رسد و ما می توانیم به سمت احیا ظرفیت 30 میلیونی فولاد در کشور حرکت کنیم.
کرباسیان تاکید کرد : در صنایع بالادست یعنی حوزه شمش و آهن و اسفنج نقش شرکتهای غیر دولتی که اکثر بورسی هستند صد در صد بیشتر از بخش خصوصی است در حقیقت تمام شرکتهای سهامی ما خصوصی هستند .
دولت امروز میزای در ایمیدرو در سنگ آهن معدن بزرگ دارد در بقیه موارد شرکتهای بورسی ، و خصوصی فعال هستند و دولت می خواهد مسیر شرکتهای خصولتی را نیز بطور کامل به سمت صد در صد خصوصی شدن ببرد.
معاون وزیر صنعت درباره میزان تولید فولاد در دنیا خاطرنشان کرد : بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در کشور چین است حدود 50 دردصد از تولید و مصرف فولاد دنیا را چین دارد ، اما چین با این وضعیت تولید نیاز به سنگ آهن ،و زغال سنگ وارداتی دارد ،کره جنوبی ،ژاپن،امریکا و اروپا جز کشورهای مهم تولید کننده فولاد هستند اما هیچ مواد معدنی ندارند.ایران با داشتن گاز، سنگ آهن و هم نیروی انسانی متخصص ظرفیت رشد بالایی در این صنعت دارد.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در چشم انداز 20 ساله 1404 پیش بینی تولید 55 میلیون تن فولاد شده به دلیل وجود نعمت سنگ آهن و معادن امروز در کشور بیش از 3 میلیارد تن ظرفیت شناخته شده سنگ آهن در کشور وجود دارد.
کرباسیان افزود : در برنامه 1404 ما 14 میلیون تن صادرات دیدیم که پیش بینی کردیم در سال 96 حدود 6 میلیون تن صادرات داشته باشیم با تلاشی که در این بخش می شود ما بدنبال این هستیم که رتبه خودمان را در دنیا ارتقا دهیم.

۱۳۹۵/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...