نسخه چاپی

دوره شكوفایی مسكن نزدیك است

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاك گفت: بانك‌ها با جمع كردن سپرده‌ها نزد خود و سرمایه‌ گذاری‌هایی در بخش مسكن كه به معوقات منجر شده است باعث ركود در بازار مسكن شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد آنلاین: رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک گفت: بانک‌ها با جمع کردن سپرده‌ها نزد خود و سرمایه‌ گذاری‌هایی در بخش مسکن که به معوقات منجر شده است باعث رکود در بازار مسکن شده‌اند.

مصطفی قلی خسروی رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک پیرامون وضعیت بازار مسکن که از حالت رکود به دوره پیش رونق رسیده است، این طور گفت: از نیمه دوم سال 95 بازار مسکن از حالت انفعالی خود خارج شده است و به دوره شکوفایی نزدیک شده است. در این دوره باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که عرضه مسکن هم افزایش یابد. در این خصوص عرضه خانه های خالی می تواند به تحرک این بازار کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: تمایل به مهاجرت به شهرهای بزرگ یک واقعیت است که برای آن نمی توان کاری انجام داد. به همین دلیل باید شرایط در شهرهای بزرگ به نحوی باشد که پذیرای این مهاجرت پذیری باشد. به همین دلیل لازم است که برنامه ریزی کلان در شهرها به گونه ای باشد که واحدهای آماده عرضه افزایش یابد و جوابگوی تقاضا در شهرها باشد.

وی در خصوص خانه های خالی در بازار مسکن به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: مالکان خانه های خالی در شهرها با روش های مختلف اجازه نمی دهند خانه خالی آنها رصد و شناسایی شود. برای خانه های خالی باید برنامه ریزی شود، چرا که با بهره مندی از این خانه ها تحرک در بازار مسکن شدت می یابد. در گذشته قرار شد برای این خانه ها مالیات وضع شود، که به این منظور قرار شد میزان مصرف آب و برق خانه ها ملاک ارزیابی خالی بودن خانه قرار گیرد. اما بعد ازمدتی برخی از مالکان با مصرف آب و برق این واحدها از مورد شناسایی قرار گرفتن خانه خود فرار کردند.

خسروی با اشاره به اینکه برای شناسایی خانه های خالی باید کارفرهنگی انجام شود، اظهار داشت: شناسایی و رصد خانه های خالی زمانی امکان پذیر است که مالکان این خانه ها تمایل داشته باشند تا خانه آنها مورد معامله قرار گیرد. برای رسیدن به این وضعیت باید به طور حتم برنامه ریزی های فرهنگی صورت گیرد.

بانک ها عامل رکود مسکن

خسروی در خصوص علت رکودی که بازار مسکن چند سال با آن دست به گریبان بود، این طور گفت: بانک ها در ایجاد شرایط تحمیل شده بازار مسکن نقش موثری داشتند. به این دلیل که بانک ها با پرداخت وام به افرادی که توان بازپرداخت نداشتند معوقاتی را ایجاد کردند. در حالی که اگر این املاکی که در واقع برای بانک است به فروش برسد و پول به بانک بازگردد و صرف امور دیگری شود خانه های فراوانی آزاد می شود.

وی ادامه داد: بانک ها تمایل دارند تا با بدهکاران خود مدارا کنند تا به سود بیشتری دست یابند. در حالی که منابع بانکی که به صورت معوقه وجود دارد و بخشی از آن مختص به مسکن است اگر بازگشت کند چرخه اقتصاد هم به گردش در می آید.

۱۳۹۵/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...